"Neposlouchám rádio, ale kdyby, potom bych chtěl, aby v něm pouštěli něco takovýho. Tohle je moje verze pop-music." Pop to skutečně je – přestože do sobotních estrád se obvykle nezařazují písně o tom, jak člověka dostihne jeho obsese.
Nové album nazval podle slavného psychohororu o šmírákovi, který svou kamerou zírá i vraždí. I Pattonovi se povedlo prolomit jistou intimitu. Každá píseň je spoluprací, jenže Bebel Gilberto či Massive Attack tu byli svedeni na temnější scestí: otevřený Patton je přiměl dělat pop a zároveň nahlédnout klišé, která jindy tolerují.
Hvězda Norah Jones lascivně bourá gloriolu texaské tradicionalistky: "Jak sis moh myslet, že jsi jedinej, you sucker, you motherfucker?" I Massive Attack se na tomhle večírku zapomněli, viz song Kill The DJ.
Patton používá metalový zvuk (v popu!) jako dunivé podvědomí a hip-hop jako adrenalinový urychlovač. Zvuk maniodepresivně meandruje, nápadů marnotratně, každý posluchač tu bezpečně najde i něco ze stylů, které nesnáší: pop pro ty, co si nechtějí lhát.
Mít krám s disky, nakoupím Peeping Tom, vystavím ho s přelepkou se jmény hvězd a bylo by vystaráno. Pak bych večer seděl a říkal si, co asi ti všichni, kteří se nachytali na Norah a Bebel. Tušil bych, že jsem je svedl k něčemu nečekanému, temnému: právě tak jako Patton své kolegy na téhle desce. Jak pějí Voskovec s Werichem: Červen srpen září, všechno se to páří.
Peeping Tom
Koncepce, zpěv: Mike Patton. Na albu vystupují: Norah Jones, Massive Attack, Kool Keith, Amon Tobin, Bebel Gilberto, Kid Koala, Rahsel, Dan The Automator, Odd Nosdam a další. Vydavatel: Ipecac. Distribuce: Day After. CD, 42 minut.