Bohuslav Reynek: Velké ukřižování

Bohuslav Reynek: Velké ukřižování | foto: Galerie Hl. města Prahy

Monografie Bohuslava Reynka je dokonalá prezentace uměleckého solitéra

  • 2
Vůbec první monografii o díle kultovní postavy české výtvarné kultury a literatury Bohuslava Reynka z pera Pavla Chalupy vydalo nakladatelství Arbor vitae.
Pavel Chalupa: Bohuslav Reynek (obálka monografie)

Prvotním impulsem k vydání knihy byla výstava Reynkova výtvarného díla, která skončila 29. ledna v pražském Domě U Kamenného zvonu pod hlavičkou Galerie hlavního města Prahy. Šlo ale skutečně pouze o načasování vydání: i když na výstavě byla většina děl k vidění, nejedná se o výstavní katalog ani průvodce výstavou, nýbrž o plnohodnotnou monografii, která je po stránce obrazové, textové i polygrafické plně svébytným dílem.

Autor, přední znalec umělcova díla, rozdělil knihu do osmi oddílů. V prvním formou jakéhosi "slovníkového hesla" načrtává portrét Bohuslava Reynka (1892–1971) a doplňuje jej autorovou básní Domov z prvotiny Žízně (1921). Dvojjedinost Reynkova talentu Chalupa ilustruje ostatně v celé knize, kdy jednotlivé oddíly "ilustruje" výňatky z jeho literární tvorby, ať už vlastními básněmi nebo překlady.

Bohuslav Reynek

Těžištěm druhého oddílu je biografické kalendárium Životaběh, které líčí podivuhodný život uměleckého i filozofického solitéra, žijícího s výjimkou několikaletého pobytu ve Francii (Reynkovou manželkou byla francouzská básnířka Suzanne Renaudová) celý život na venkovské usedlosti v Petrkově u Havlíčkova Brodu. Fenoménu Petrkova v Reynkově životě a díle autor monografie věnuje samostatnou stať.

Následujících pět oddílů, samozřejmě těch nejdůležitějších a nejrozsáhlejších v celém čtyřsetstránkovém svazku, patří už konkrétním pojednáním jednotlivých tvůrčích okruhů Bohuslava Reynka jako výtvarníka. Pavel Chalupa příliš nezatěžuje odborným textem, jeho styl je velmi přístupný, takřka dějový a především stručný a výstižný. Klade důraz zejména na dobrý výběr obrazové složky.

Oddíl Skicář se věnuje Reynkovým kresbám, které tvořil jak v Petrkově, tak ve francouzských lokalitách Dauphiné a Provence. Oddíl Receptář rozebírá Reynkovu tvorbu malířskou (která je v jeho díle jen marginálií) a hlavně grafickou, jež je naopak těžištěm jeho výtvarné tvorby.

Pavel Chalupa čtenáře zasvěcuje do Reynkových grafických postupů a výklad dokládá nejen reprodukcemi grafických listů (často v několika verzích), ale i původních tiskových desek. Samostatnou kapitolou jsou Reynkovy práce, vytvořené metodou cliché verre, tedy experimentální nátisky osvícením malby či rytiny na skleněné podložce na fotografický papír.

Bohuslav Reynek: Pieta na dvoře

Bohuslav Reynek: Pieta VI.

Oddíl Grafické cykly uvádí vůbec poprvé souhrnné reprodukce všech šesti Reynkových grafických cyklů: Vánoce, Sníh, Pastorale, Pašijový cyklus, Job a Don Quijote. Pod názvy Breviář a Bestiář se pak skrývají oddíly dělené tematicky na dva zásadní obsahové okruhy Reynkovy výtvarné tvorby, tedy na duchovní tematiku (vycházející jak ze Starého, tak Nového zákona) a na zobrazení zvířat, se kterými v Petrkově Reynek úzce koexistoval.

Závěrečný Sumář pak přináší potřebný informační aparát, který je u solidní monografie nepostradatelný, tedy soupis Reynkova literárního díla a samostatných výstav, výběr z literatury a odkazy, ve kterých galeriích je umělcovo dílo přítomno.

Bohuslav Reynek: Pastva na podzim

Bohuslav Reynek: Dvůr v zimě

Luxusně vybavená monografie je reprezentativním příspěvkem k poznání významné osobnosti české kultury 20. století, zajímavé svou nezávislostí na ve své době aktuálních výtvarných směrech (Reynka se v podstatě nedotkl žádný z moderních -ismů) a zcela svébytné po stránce duchovní i existenční.