Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Moderní obraz je jako polooblečená žena

  3:00aktualizováno  3:00
Z černobílé fotografie, která zve na výstavu v pražském Domě U Zlatého prstenu, na nás zkoumavě hledí vysoký muž v dlouhém kabátě: jeho ušlechtilým obličejem proudí nevypočitatelná energie, jeho ruka strnula jakoby v předtuše expresivního gesta.

Vladimír Boudník | foto: archiv

Tím mužem je Vladimír Boudník (1924-1968), grafik, který ve svém bohatém díle, kořenícím v čase vrcholného socialistického realismu, spoléhal na jedinečnost lidské obrazotvornosti - a tím intuitivně souzněl s aktuálními tendencemi světového umění, především s poválečnou vlnou abstraktního expresionismu.

Všechna moc imaginaci
Nynější expozice, nazvaná Explosionalismus a rámovaná roky 1947-56, se soustředí právě na první etapu jeho tvorby: ukazuje živé a různorodé podhoubí, z nějž vyrostly Boudníkovy osobité grafické příspěvky k české strukturální abstrakci šedesátých let minulého století.

Výstava sice zabírá pouhé čtyři sály, ale je nesmírně hutná a divácky vstřícná: obraz tu doplňuje slovo, umělcovy grafiky a četné fotografie se střídají s jeho nervním a rozevlátým rukopisem, jímž si vedl deníky, psal básně, prózy, korespondenci. Z jednoho rohu zní rozhovor, který s Boudníkem zkraje šedesátých let natočil Vladislav Merhaut, jeho pozdější monografista, ve druhém běží filmy, které praxí ilustrují umělcovy teoretické manifesty.

V explosionalismu, výtvarném směru, který měl kromě Vladimíra Boudníka už jen dva následovníky (předčasně zesnulé grafiky Jana Reegena a Zdeňka Boušeho), spatřoval jeho iniciátor jediný výraz adekvátní "dnešnímu uspořádání světa". Po vzoru surrealistů svěřil veškerou tvůrčí moc imaginaci: vyrážel do pražských ulic, obdivoval oprýskané zdi - a hledal v nich tvary, které svými okamžitými asociacemi rozvíjel a dotvářel ve výtvarné dílo.

"Moderní obraz má mnoho společného s polooblečenou ženskou, neboť v obou případech si divák domýšlí to, co je skryté," zapsal si v březnu 1952.

S Hrabalem a Bondym po boku
Boudník se však věnoval nejen magickým pouličním akcím a happeningům, při kterých mu asistovali náhodní chodci a jeho přátelé Egon Bondy a Bohumil Hrabal, ale také Veřejná bezpečnost.

Intenzivně tvořil rovněž ve svém ateliéru. Z četných ukázek, které expozice představuje, je patrné, jak usilovně na přelomu čtyřicátých a padesátých let hledal svůj vlastní rukopis: vracel se k výtvarnému jazyku předválečné avantgardy, přijímal vlivy expresionismu, kubismu, ale též symbolismu; zkoušel kresbu, grafiku, malbu, experimentoval s technikou dekalku, koláže, fotogramu. Jedinečné a přesné zprávy nám o tom podávají svazky jeho samizdatové edice Explosionalismus, kterou provozoval v letech 1951-52.

Boudníkovy živly, vlny energie, které se mu tříštily v hlavě, našly svůj nejvlastnější výraz v takzvané aktivní a strukturální grafice: abstraktních obrazech, k nimž se přimkl ve druhé polovině padesátých let a které fascinují četností svých významů, desítkami příběhů, jež z nich lze "číst". Zářivý úspěch, kterého se umělec dočkal v šedesátých letech, pohasl se zlomovým rokem 1968, kdy pražské jaro rozdrtily ruské tanky - a kdy Vladimír Boudník spáchal sebevraždu. Zůstalo po něm však jeho výjimečně nadčasové dílo.

VLADIMÍR BOUDNÍK: Explosionalismus
Tvorba z let 1947-56. Galerie hl. m. Prahy - Dům U Zlatého prstenu, Týnská 6, Praha 1, autorka výstavy Hana Larvová. Výstava trvá do 2. prosince
Hodnocení MF DNES: 80%

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrátor a karikaturista Vladimír Renčín (1941 - 2017) je autorem tisícovek...
OBRAZEM: 50 vtipů Vladimíra Renčína. Zavzpomínejte na karikaturistu

Kreslíř Vladimír Renčín, který ve věku 75 let zemřel, přispíval svými kreslenými vtipy roky také do deníku MF DNES. Přinášíme z archivu padesát jeho oblíbených...  celý článek

Krištof Kintera, We All Want to Be Cleaned, 2017
OBRAZEM: Rudolfinum slaví stou výstavu. Otevírá ji Krištof Kintera

Krištof Kintera se veřejnosti vepsal do paměti pomníkem věnovaným sebevrahům pod Nuselským mostem. Nyní výrazný český umělec otevírá svým dílem jubilejní stou...  celý článek

Jan Koblasa vystavuje na Pražském hradě.
Zemřel sochař Jan Koblasa, po emigraci uznávaný i v zahraničí

Ve věku 84 let zemřel minulý týden český sochař, malíř, grafik a autor mnoha filozofických esejů Jan Koblasa. Jeho úmrtí s odvoláním na rodinu potvrdil...  celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.
Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.