Mladí umělci káleli v Národní galerii

  • 160
Svůj vztah k Národní galerii v Praze vyjádřilo nezvyklým způsobem šest mladých výtvarných umělců. Přímo v expozici Veletržního paláce se tři členové skupiny Rafani a bývalí či současní studenti dvou pražských uměleckých škol vykáleli.

Celý incident se odehrál v sobotu 20. listopadu v expozici českého a slovenského umění šedesátých let.

"Jako řádní návštěvníci jsme přišli do Veletržního paláce, kde jsme se veřejně a společně vykáleli na zem, očistili se a nikým nerušeni odešli z galerie," řekl jeden z účastníků protestu Marek Meduna. Nechtěl však říci, jaký účel jejich akce měla.

Událost potvrdila i tisková mluvčí Národní galerie Petra Jungwirthová. Generální ředitel galerie Milan Knížák se podle ní nechce k incidentu vyjadřovat.

Postoj k vedení této instituce v čele s někdejším progresivním umělcem už několik let polarizuje českou výtvarnou scénu. Knížák má řadu odpůrců z řad teoretiků i umělců, kterým se jeho koncepce galerie nelíbí.

Na situaci v Národní galerii, odkud po nástupu Knížáka do jejího čela odešlo mnoho zaměstnanců, se snažila před dvěma lety upozornit umělecká skupina PodeBal. Na výlohu Veletržního paláce přilepila z obou stran silným lepidlem cihlu, která vypadala, jako kdyby prolétávala skleněnou plochou.

Pomyslným hozením cihly do výlohy vyjádřila skupina svůj názor na způsob práce Národní galerie. Chtěla vyzvat vedení galerie, aby zahájilo dialog otevřený i těm názorům na umění, které se liší od Knížákových názorů.

Skupinu Rafani tvoří Marek Meduna, Luděk Rathouský, Radim Kořínek a Petr Motejzík, kteří se dali dohromady při studiu Akademie výtvarných umění. Do povědomí širší veřejnosti se dostali zapálením imitace české vlajky v předvečer státního svátku 28. října 2002 před pražskou sochou svatého Václava.

Rafani tvrdí, že dělají politicky angažovanou uměleckou tvorbu, která reaguje na problémy společnosti. Podle svých slov chtějí otvírat tabuizované nebo neřešené problémy a vyvolat očistnou diskusi, která povede ke šťastnější společnosti.

Letos se dostali do finále Ceny Jindřicha Chalupeckého - kvůli nim pořadatelé změnili pravidla, aby mohla soutěžit i výtvarná skupina. Odborná porota je nezvolila za vítěze, ale dostali cenu publika - jejich nástěnná malba dětí plivajících na bustu Lenina, která zase plive na děti, se návštěvníkům brněnského Domu umění líbila nejvíce z děl šesti finalistů.

,