Mladé hvězdy útočí na Madonnu

  • 3
Avril Lavigne, Pink, a dokonce i Britney Spears - směřují jedním a týmž směrem: do teritoria, které bývalo výsadním právem zpěvačky Madonny. I když ta v dubnu 2003 vydala úspěšné album American Life, můžeme označit poslední měsíce za období útoku na její pozice. FOTOGRAFIE

Dvacet let po svém debutu se utkává s konkurentkami, z nichž některé tehdy ještě nebyly na světě.

Madonně bude letos 46 let, což je věk, kdy už vůči nejmladší cílové skupině potenciálních kupců gramofonových desek nemůže vystupovat ani jako starší sestra.

Přitom potřeba jejího interpretačního typu je na teenagerském trhu zřetelná. Dobře to ukázal v roce 2002 francouzský projekt Mad'House postavený na aktualizovaných verzích jejích klasických hitů z osmdesátých let.

Přes nekvalitní produkci a se zoufalou tureckou zpěvačkou se z alba stal překvapivý celoevropský bestseller. Ale psala by dnes začínající Madonna podobné písně?

Mladičká Kanaďanka Avril Lavigne je stejně nekonformní jako začínající Madonna, ale zpívá o sobě víc natvrdo a samozřejmě s větším využitím prvků hip hopu, který byl v Madonniných začátcích ještě v plenkách.

Madonna je poprvé zranitelná

Deska American Life je hudebně velmi zajímavá deska, ale je to také po dlouhé době první Madonnino album, které její příznivce neuspokojilo. Zdá se, že zpěvačka přešlapuje na místě. Opakuje až příliš mnoho hudebních postupů z předchozího alba Music. Oč víc jsou zvukové malby, které vytváří její producent Mirwais, promyšlené, o to víc v nich chybí spontánní cítění. A řeší problémy, jež mládeži kolem dvaceti nic neříkají. Poprvé po dlouhých letech se ukázala jako zranitelná.

Její soupeřky nabízejí posun. Místo elektronické uhlazenosti, která se u Madonny tváří jako odvaz, nabízí zpěvačka Pink přímočařejší fúzi bílé elektronické hudby s novým černým rhythm and blues. Opakuje tím stejný princip, s jakým přišla Madonna

ČTĚTE TAKÉ:
Proč stále chybí česká Madonna?

před dvěma desítkami let, ale v aktuálnějším pojetí. Jinou částí Madonniny tvorby se inspirovala pro svou novou kariéru showbyznysem už dávno protřelá Kylie Minogue. Její poslední dvě alba můžeme označit za zjednodušenou Madonnu. Aby však zněla jako ona, nesměla by se Kylie utápět v meditacích nebo poetických, mnohovýznamových komentářích a zůstala eroticky vyzývavá jako na začátku devadesátých let.

Madonna jako vzor přerodu

Jednou z nejsložitějších částí kariéry úspěšné zpěvačky je přerod teenagerské hvězdy do osobnosti, která oslovuje starší a zkušenější publikum. V době, kdy marketingová strategie je důležitější než zpěvák a investice do nastartování umělecké dráhy jsou obrovské, takže jejich návrat trvá stále déle, nemůže u určité skupiny umělců skončit kariéra po čtyřech nebo pěti letech, kdy je děti odhodí jako okoukanou hračku. Madonna je dodnes příkladem zatím nejdokonalejšího přechodu z banální konzumní pop-hvězdičky k respektované umělecké osobnosti střední generace.

Z tohoto úhlu pohledu nesvádějí nové hvězdy souboj s Madonnou, ale hledají v ní vzor své transformace. Je to spíš záležitost image než hudby. Po jejím dávném příkladu šla Christina Aguillera tak odvážně do sexu, že dnes je z ní spíš striptérka než zpěvačka. A Britney Spears šla z role panny rovnou do nejostřejších sexuálních skandálů. Nedávná svatba se spolužákem z dětství, druhý den zrušená, nebyla žádným úletem. Byl to dobře vymyšlený tah, který totálně zničil její přežilou nevinnou tvář a nasměroval ji do světa, který kdysi vytvořila Madonna, to když se pohybovala mezi křesťanstvím a erotickou vulgaritou. Není náhodou, že k tomu došlo přesně ve chvíli, kdy stoupal ve světových hitparádách její hit Me Against The Music, který zpívá právě spolu s Madonnou.

Za dvacet let na špici světového hudebního průmyslu Madonna vymyslela a použila nepřebernou sérii triků, jak přežít. Je jedním z mála modelů kontinuálního úspěchu. A právě toto napodobování jejích metod přežití dělá ze zpěvaček na dnešní taneční scéně jednotvárné hejno Madonniných žaček.

BRITNEY SPEARS (1981)
Šla za svým snem od dětství. Od osmi let působila v dětské televizní show The New Mickey Mouse Club. Vlivný producentský tým, kterým se pak obklopila, z ní udělal světovou hvězdu mladého popu. S Madonnou zpívá hit Me Against The Music.

CHRISTINA AGUILERA (1980)
Má v žilách irskou i ekvádorskou krev, zazářila v roce 1999 jako představitelka popu pro teenagery.

AVRIL LAVIGNE (1985)
Kanadská rockerka s kytarou nabídla v roce 2002 živočišnější alternativu k vyumělkovanému popu.

KYLIE MINOGUE (1968)
Krásná Australanka koncem 80. let prorazila jako hvězda diskotékové muziky. Na přelomu století prožila obrovský návrat.

PINK (1979)
Vlastním jménem Alecia Moore, hraje rebelku mezi mladými divami popu. Na jaře bude koncertovat ve Vídni, Budapešti i Mnichově.

Avril Lavigneová vystupuje při udílení cen 45. ročníku Grammy Awards.

Zpěvačky Avril Lavigneová a Kelly Osbourneová v Radio City Music Hall.

Americká rocková hvězda Pink v Edingurghu.

Zpěvačka Kylie Minogue

Madonna a Britney Spearsová na předávání cen NRJ awards v Cannes, 24. ledna 2004.

Madonna a Britney Spearsová na předávání cen NRJ awards v Cannes, 24. ledna 2004.

Madonna a Britney Spearsová

Britney Spearsová

Christina Aguilerová na předávání cen NRJ awards v Cannes.

Britney Spearsová

Beyoncé Knowlesová, Britney Spearsová a Pink v Londýně, 26. ledna 2004.

Zpěvačka Pink