Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Místo Tarantina dostal Ondříček Hitchcocka

  9:55aktualizováno  9:55
Filmový režisér David Ondříček zkouší v Dejvickém divadle hru Třicet devět stupňů podle snímku mistra thrillerů Alfreda Hitchcocka.

David Ondříček na festivalu v Karlových Varech (4. července 2007) | foto: Petr TopičiDNES.cz

Kdybych měl někdy vybrat, jaký nejtěžší úkol bych svěřil začínajícímu režisérovi, zvolil bych Třicet devět stupňů," říká David Ondříček.

Úspěšný filmový režisér právě zakouší úlohu debutanta - v Dejvickém divadle zkouší hru Patricka Barlowa Třicet devět stupňů. Dramatik Barlow v ní na jeviště převedl příběh původně filmový - raný snímek Alfreda Hitchcocka.


Třicet devět stupňů

Hra podle Hitchcocka: Richard Hannay k sobě vezme na noc zoufalou ženu, která, jak se ukáže, je agentka a vzápětí je v jeho bytě zavražděna. Hannay se stává hlavním podezřelým, a navíc musí unikat jak policii, tak jistému tajnému spolku, který za vraždou stojí ve skutečnosti. Klasický špionážní film režiséra Alfreda Hitchocka z roku 1935 převedl do jevištní podoby dramatik Patrick Barlow jako bláznivou komedii. S úspěchem - kus právě kandiduje na americkou cenu Tony. Všechny postavy hrají pouze čtyři herci, kteří se tak neustále převlékají - kromě Richarda Hannaye. V Dejvickém divadle ztvární hlavní postavu Jaroslav Plesl, osudové ženy vytvoří Simona Babčáková. O všechny ostatní postavy se podělí Václav Neužil a David Novotný.


Čím to, že zrovna Dejvické divadlo tak přitahuje filmaře? Nebo vás nalákal Petr Zelenka?
Ono to bylo obráceně. Do Dejvického divadla jsem chodil již někdy od roku 1998 a zdejší nasazení a přístup mě chytl od prvního představení. Když jsem se poprvé setkal s Petrem Zelenkou, byl to zapřisáhlý odpůrce divadla a do Dejvic jsem ho musel lákat. Už před deseti lety jsme s ředitelem divadla Miroslavem Krobotem uvažovali, že bych tu něco režíroval, ale sešlo z toho. Chtěl jsem víc dělat filmy a navíc jsem se na divadlo ještě necítil.

Váhal jste mezi několika texty. To asi není náhoda, že jste vybral hru, která má filmovou předlohu?
Už jednou byla má režie na spadnutí a chtěl jsem dělat Tarantinovy Gaunery. Jenže jsme zjistili, že Tarantino divadelní adaptace svých děl nepovoluje. Teď jsem přečetl za dva měsíce čtyřicet divadelních her a z nich jen Třicet devět stupňů mělo filmovou předlohu. Možná to trochu rozhodlo, Hitchcocka mám velmi rád a filmy třicátých let taky. Baví mě pokleslé žánry a tady se sešlo všechno dohromady.

Barlowova hra mi připadala až komiksová. Jak se vám s ní pracuje?
Zjistil jsem třeba, že po Jardovi Pleslovi chci přesně to, co jsem mu zakazoval při práci na Grandhotelu. Na divadle tomu říkám výrazný herecký projev, před kamerou přehrávání. Hitchcock měl tenhle film rád, dost se mu věnoval a každou scénu se snažil dělat tak, aby sama o sobě měla náboj uzavřeného příběhu. Tak se k tomu snažím přistupovat stejně. Ta hra je náročná, je tam hodně postav, změn v prostředí a technických překážek. Vypadá to jako jednoduchá parodie, ale pokud to má být současně uvěřitelné, je to velice náročné. Viděl jsem hru v Anglii, kde byla udělaná jako technicky dokonalá klauniáda bez emocí. My se snažíme o něco jiného. Když totiž herci své charaktery jen zparodují, ztrácí to smysl. Třicet devět stupňů Hitchcocka fascinovalo tak jako nás dnes James Bond nebo Indiana Jones. Dobrodružná věc, na kterou se však díváme s humorem. A současně nám chvílemi přeběhne mráz po zádech.

Do textu autor vložil narážky na Hitchcockovy filmy, třeba sprchový závěs z Psycha nebo punčochy z Vertiga. Taky nějaký takový hold plánujete?
Pozor, je to naopak, punčochy z Vertiga jsou už v Třiceti devíti stupních! Budeme citovat spoustu jeho filmů a namyšleně se domnívám, že s větší rafinovaností než v té britské inscenaci. Divák by se však měl bavit i bez znalosti Hitchcockových filmů. Ta hra je past, svádí k bujaré legraci, ale nesmí to být jen gagové divadlo. Navíc jsem strašný odpůrce odbourávaček. Bytostně je nenávidím, protože většina z nich je vědomá. Hned na začátku jsem hercům řekl, že kdo se odbourá, "končí". Ale teď, když pozoruju, jak vyběhne Simona Babčáková s dlouhou parukou, tak je skoro nemožné nevyprsknout. Takže jsem stejný šmírák jako oni.

Co vám přijde na divadle nejzáludnější?
Věcí, které můžete zkazit nebo které vás mohou zavést do slepé uličky, je moc. Ve filmu herec přijde, vy ho obléknete, nasvítíte, dostanete do určité situace, natočíte pět šest klapek a už víte, že jedna bude dobrá. Když totéž připravíte na divadle, tak druhý den je na zkoušce všechno jinak. Divadlo je běh na dlouhou trať, film je intenzivnější, ale pro herce určitě nudnější. Pro mě je divadlo velká škola. Teď vím, že až na konkurz přijde nějaký divadelní herec, už nikdy mu neřeknu, řekni to normálně a nic nehraj. Divadlo je pro mě svým způsobem větší umění než film. Film je multimediální, musíte mít několik dovedností, které spojíte dohromady. Divadlo je jako živá hudba - musí se dlouho cvičit, dokonale zaznít a pak už se nikdy neopakuje.

Je divadlo příjemné v tom, že je to komorní?
Neokázalost divadla mě fascinuje a asi mi lidsky sedí víc než filmový kolos. Dokážu se však přizpůsobit. Když mám na place sto lidí, jsem velitel. Jemné tóny se však dají dělat jen na divadle. Na druhou stranu u filmu je tak velká zodpovědnost, že vás motivuje k absolutní koncentraci. V divadle není problém si nejdřív dát kávu a povídat si.




Nejčtenější

Film s Johnnym Deppem Město lží byl stažen měsíc před premiérou

Johnny Depp s kapelou Hollywood Vampires na pražském Letišti Letňany, 13....

Premiéra filmu Město lží, v němž se mají v hlavních rolích představit Johnny Depp a Forest Whitaker, byla měsíc před...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

Vietnamci jsou někdy maloměšťáci a pokrytci, řekla Špetlíková Za scénou

Herečka Ha Thanh Špetlíková v kulturním magazínu Za scénou

Do kin vstupuje film Miss Hanoi, ve kterém hlavní roli začínající vietnamské policistky ztvárnila Ha Thanh Špetlíková....

Další z rubriky

Koně v cirkusu. Už se ozvali ochránci, drezúra to ale není, zní z Letné

Záběr z představení Bestias, která na Letní Letnou veze soubor Baro d´Evel Cirk...

Na nezvyklé zapojení zvířat láká jedna ze zahraničních hvězd letošního ročníku novocirkusového festivalu Letní Letná. V...

Cirkus 20. století veze Rudé brigády, srpen 68 i rozhlasovou Válku světů

Záběr z představení 8, které Divadlo Continuo hraje na poli u Švestkového dvora.

Ač plánovanou premiéru spláchla a odnesla bouře, zve až do středy jihočeské Divadlo Continuo na svůj Švestkový dvůr, v...

Nachlass. Festival pozve do pokojů, kde se lidé chystali na smrt

Prohlídka skoro dokončeného Nového divadla v Plzni.

Připravovali se na vlastní smrt, diváci nyní mohou nahlédnout do jejich pokojů. Výjimečné divadelní zážitky v podání...

HUBNUTÍ: Dvojnásobná maminka zhubla 20 kilogramů
HUBNUTÍ: Dvojnásobná maminka zhubla 20 kilogramů

Maminka pod přezdívkou Adenka84 dokazuje, že opravdu lze omládnout! Během pár měsíců zhubla dvacet kilogramů – se dvěma dětmi, při návratu do práce a potížích se štítnou žlázou.

Najdete na iDNES.cz