Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Místo omamně básnivého jazyka exhibice

  1:00aktualizováno  1:00
Komorní inscenace ve zkušebně pražského Divadla na Vinohradech se zatím vyznačovaly dobrou nebo přinejmenším solidní úrovní. Obávám se však, že nová inscenace Jana Nováka Výměna se k těm úspěšnějším nepřiřadí.
Divadlo - ilustrační foto

Divadlo - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Hra známého francouzského básníka a dramatika Paula Claudela (1868–1955) představuje divákům čtyři jednající osoby, z nichž jsou plus minus odvoditelné čtyři různé životní postoje či principy.

Program k premiéře ostatně uvažuje o možných interpretacích vzájemných vztahů na jevišti včetně autorova křesťanského pohledu na tajemství vztahu mezi mužem a ženou.

Claudel také v jednom zde otištěném dopise podotýká, že vidí dvě možnosti, jak hru inscenovat: buď decentně, nebo jako "divoce kolorovanou". Na druhou možnost vsadili vinohradští v příliš doslovném významu.

Marta utekla se svým poloindiánským přítelem Louisem do Ameriky, kde se oba nekomplikovaní partneři setkají s "opotřebovaným"  párem: unaveným obchodníkem Thomasem a hysterickou herečkou Licky.

"Výměna", k níž později dojde, se odehraje jako dramatické promísení partnerských vazeb, přičemž ve vztahové katastrofě svou autentickou prostotou morálně obstojí pouze Marta.

Tu vykresluje Petra Hobzová s civilní neokázalostí, ale také bez dramatického napětí, které naopak poněkud přehrávají její spoluhráči.

Daniel Bambas ztvárnil "divocha" už v absolventském představení na DAMU (Nestyda), tentokrát ovšem Louise přibližuje především pomocí siláckých gest v mluvě i akci, necivilizovanou rozervanost jsem mu nevěřil ani chvilku.

Zlata Adamovská s Pavlem Rímským v postavách zkušených i zkrušených životem nasadili bohatou škálu výrazových prostředků, které však komorní scéna chvílemi vysloveně neunese, různé střídání poloh hysterie, respektive proměn ve škále hlasu působí spíš jako exhibiční nabídka než jako postižení duševních hnutí Licky a Thomase.

Je to škoda, protože text nabízí mnoho inspirativních momentů, navíc je psán omamně básnivým jazykem (pěkný překlad Michala Lázňovského).

Vkusnou, plážově prosvětlenou scénu Ivo Žídka přebíjejí "divoce kolorované" kostýmy Tomáše Kypty. Přírodní člověk Louis se značnou část inscenace pohybuje v plavkách omotaných košilí a semišových kozačkách a hysterická herečka Licky se během večera prezentuje ve třech kostýmech, přičemž bizarně blikotavá zlatistá róba, která má pomoci svést Louise, navíc protagonistce příliš nelichotí.

I to svědčí o podtržení nálady inscenace příliš tlustou čarou a o necitlivosti vůči významově subtilní předloze.

PAUL CLAUDEL: Výměna
Divadlo Na Vinohradech, Praha
Překlad Michal Lázňovský, režie Jan Novák, dramaturgie Jolana Součková, scéna Ivo Žídek, kostýmy Tomáš Kypta, hudební spolupráce Pavel Malhocký

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Záběr z představení O medvědovi, který plul na kře
RECENZE: Islanďanka Eliška Křenková s řehtačkou loví zatoulaného medvěda

Veselé i poetické představení plné moderní choreografie a akrobatických výkonů připravila do La Fabriky Jana Burkiewiczová se svým souborem. Inspirovala se...  celý článek

Ze zkoušek ústeckého kusu Život je krásnej
RECENZE: Život je krásnej. I přes ty problémy s početím či odpor k sexu

Krásní lidé žijí krásné životy. Někdy se jim ale stane, že ten pocit nemají. Tak uvádí ústecké Činoherní studio svou nejnovější premiéru, kterou je autorská...  celý článek

Tomáš Töpfer a Dagmar Havlová v představení Lev v zimě
Nemám tak krásné modré oči jako O’Toole, líčí Töpfer svého Lva v zimě

Tři bratři toužící po koruně, lstivá zhrzená manželka. To vše musí ve hře Lev v zimě, kterou proslavil i film s Peterem O’Toolem, řešit stárnoucí král Jindřich...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.