MFFKV - film Tracey: Fragmenty - Ellen Page

MFFKV - film Tracey: Fragmenty - Ellen Page - Karlovy Vary (30. června 2007) | foto: Petr Topič, iDNES.cz

Mirka z Varů popáté: Postav dom, zasaď strom

Bolí nohy, ruce, záda shrbená nad počítači. Bolí kotníky vyvrknuté na vlhké podlaze, po níž uklízečka zarputile šmejdí hadrem zásadně ve chvíli,kdy tudy kráčejí první lidé na snídani.

Bolí hlava, o kterou se zhusta zastavují skleněné dveře řízené lehce zešílevší fotobuňkou. Bolí pozadí, přinejmenším vytrvalce, kteří z kina nevylezou, a přitom nedostali zdravotní podušku od filmového kanálu Cinemax.

Bolí oči – což je rouhání, které člověku dojde až v Kavárně potmě, kde nadace zaměřená na nevidomé vtipně oznamuje ve Varech jinak neskutečnou otevírací dobu Od nevidim do nevidim.

Festivalové tipy Terezy Spáčilové
co byste neměli na festivalu minout

A bolí srdce, přinejmenším dámy běžné konfekční postavy, protože je veřejná nabídka obléknout si zapomenuté koktejlové šatičky Ellen Pageové oklikou mine. Mladičká hvězda totiž podle vlastních slov měří metr padesát, když má dobrý den, a její váha už vůbec nestojí za řeč.

Když stavěli Thermal, kterému se přezdívá říkají Dům voskových figurín, nepočítali přinejmenším se dvěma podstatnými festivalovými prvky: hlasitým životem nočním a rodinným životem denním.

Druhý zádrhel letos řeší odkládací dětský koutek, přijímající demokraticky potomky i celebrit i běžných návštěvníků. Zatím se nestalo, že by se batolata v koutku hromadila jako Cimrmanovi dělníci v dolech a zavržena proradnými rodiči, musela by se po vzoru Jeníčka Mařenky z pohádky O perníkové chaloupce vláčet cestou necestou do kanibalské kuchyně zákeřné penzistky.

Sponzořiý ČEZ či RWE nechť prominou, ale energii českému filmu dodávají hlavně děti. Píší, malují, fotí, vytvářejí ostrůvky spontánních pikniků na prošlapaném koberci a dokonce donutí závažné debatéry na chvíli přehodit výhybku z úvah o úloze kapky v dílech Ridleyho Scotta k infantilnímu Budliky budliky.

V diváckém hodnocení stále vede černočerně lidský norský film Kurz negativního myšlení, jenuž vyšla vstříc i nová recesistická česko-slovenská filmařská iniciativa.

Jmenuje se Strom zúfalstva, vidí zdejší kinematografii realisticky od finančních děr po tvůrčí nemohoucnost a navíc – u zrodu stál třeba Dušan Trančík - obnovuje federalistickou soudržnost. Neboť co je špatně, to nám jde dobře. Otázkou zůstává, kdo se na Stromu zúfalstva pověsí jako první.

Festivalový glosář Mirky Spáčilové
den po dni očima kritičky MF DNES

,