Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Michal Horáček se brání: Ministr Státní opeře nic nenařizoval

  8:55aktualizováno  8:55
Minulý týden se objevila zpráva, že představení Michala Horáčka Kudykam ruší pět lednových repríz. A termíny prý pražské Státní opeře nařídil bývalý ministr kultury Václav Jehlička. Horáček to odmítá. "Já osobně jsem viděl ministra čtyři minuty v životě," říká.

Michal Horáček | foto: Petr Topič, iDNES.cz

Proč uvádíte Kudykama zrovna ve Státní opeře?
Kudykam je náročný. Nemá lineární děj, celý je ve verších a provází ho živý orchestr. V Praze jsou čtyři scény, které by splnily mé představy – Národní, Stavovské a vinohradské divadlo a Státní opera. Vybral jsem si operu, je nejkrásnější. Když tam vejdu, jako bych vešel do kostela.

Jak jste se s vedením Státní opery na spolupráci domluvil?
Z premiéry KudykamuPředal jsem vedení Opery libreto. Dlouho to zvažovali. Pak se ptali, zda jsem připraven splnit jejich podmínky. A ty byly tvrdé: šest set tisíc korun jen za prázdninové zkoušky, akceptovat hrací termíny v době, kdy soubor Opery odjede do Japonska. Odevzdat Státní opeře podíl na hrubém zisku, minimálně sto tisíc za jedno představení. Sám jsem si měl přivézt zvukovou aparaturu.

A proč jste Kudykama raději neuvedl třeba na Vinohradech?
Protože do opery jsem se zamiloval. Jsem rád, že díky Kudykamovi si ji pak zamilovali i lidé, kteří tam často přišli poprvé.

Státní opera je vaším koproducentem?
Ano, znamená to, že dává k dispozici svoji budovu a její údržbu. Žádné peníze. Za měsíc jsme jí vyplatili miliony. A přivedli přes třicet tisíc diváků.

Proč tedy rušíte šest lednových představení z jedenácti?
Z premiéry KudykamuKdyž jsem podepisoval smlouvu, tak jsem nevěděl, že v pondělí a úterý srovnatelná divadla nehrají, protože tehdy se v návštěvy ani nedá doufat. Jejich zkušenost jsem nezohlednil a hrál i na Dušičky, na státní svátky. Tehdy na Kudykama přišlo kolem šesti set lidí. I když to bylo tolik, jako je plná kapacita třeba těch Vinohrad, není to dost. Ale v budoucnost Kudykama věřím. Lednová a březnová představení budou vyprodaná. Současně se zrušením těch šesti lednových jsem Operu požádal o přidělení šestatřiceti termínů na další rok.

Kdy se v jednáních o uvádění Kudykama objevil ministr Jehlička?
Libreto Kudykama jsem prostřednictvím podatelny předal ministerské kanceláři s žádostí o záštitu. Ministr rozhodl, že záštitu převezme, a jen při té příležitosti jsem s ním mluvil. Trvalo to asi čtyři minuty.

Jak o Kudykamovi komunikoval ministr s ředitelem Státní opery?
Z lyrikálu KudykamŘeditel Jaroslav Vocelka byl při přípravě smlouvy obezřetný. Než ji podepsal, předložil ji ministerstvu a ptal se, jestli jsou její parametry pro operu dobré. V září 2008 mu ministr odpověděl, že ano. Se souhlasem Opery vám tu smlouvu předkládám. Svá ujednání dělám tak, aby mohla být zveřejněna kdykoli.

Jehlička zároveň žádal o doplnění termínů repríz. Je normální, aby tohle ministr žádal?
Byl požádán o vyjádření, tak se vyjádřil. Řekl bych, že si všiml: hrát v lednu a pak až v červnu je prodleva, která představení poškodí. Když už nad něčím převzal záštitu, měl na mysli i uměleckou úroveň toho, co zaštítil. A není pravda, že by se Kudykam hrál jinak než ze svobodné vůle Opery. Ministr nenařizoval, jen posuzoval. Z předložených dokumentů, a jiné neexistují, to vyplývá. Tento postup může sloužit všem smlouvám mezi veřejnoprávními a soukromými subjekty za vzor.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Záběr z představení O medvědovi, který plul na kře
RECENZE: Islanďanka Eliška Křenková s řehtačkou loví zatoulaného medvěda

Veselé i poetické představení plné moderní choreografie a akrobatických výkonů připravila do La Fabriky Jana Burkiewiczová se svým souborem. Inspirovala se...  celý článek

Vilma Cibulková ve hře Kalifornská mlha
Střet matky s učitelkou. Vilma Cibulková rozplétá gordický uzel

Škola na předměstí Chicaga. Dvě ženy, učitelka a matka školáka, řeší zásadní problém. První nechala vyloučit syna té druhé na pět dní ze školy.  celý článek

Eva Salzmannová v jediné roli kusu Jasno lepo podstín zhyna
RECENZE: Eva Salzmannová hraje ulepeného pobudu v šusťákovce

Jasno lepo podstín zhyna. Po podivným názvem se skrývá velký výkon Evy Salzmannové, která se skvěle vypořádala s náročným monodramatem v pražské MeetFactory.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.