Magdalena Kožená opět zazářila, tentokrát v roli chlapce.

Magdalena Kožená opět zazářila, tentokrát v roli chlapce. | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Mezzosopranistce Kožené tleskali v Berlíně za roli mládence

  • 0
Velký potlesk sklidila v sobotu v berlínské Státní opeře Pod lipami spolu s dalšími protagonisty i mezzosopranistka Magdalena Kožená. Poprvé ve své kariéře zpívala Oktaviána ve Straussově Růžovém kavalírovi, roli, která ji dle vlastních slov posouvá k dramatičtějšímu oboru.

Je to další zamilovaný mladík v jejím repertoáru a dlužno dodat, že efektní stříbrný kostým kavalíra z 18. století jí velmi slušel. Oktavián je dospívající mladý muž mezi dvěma ženami, starší zkušenou Maršálkou a mladičkou Sophií. Role vyžaduje i "dvojitý" převlek – Oktavián se totiž vydává za komornou a v této "dívčí" podobě napálí hrubiánského barona Ochse, jenž se uchází o Sophii.

Muž mezi dvěma ženami

Kožená se tedy převtělila do půvabného a šarmantního mládenečka a snažila se uplatnit všechno své vokální umění. Leckdy úspěšně, i když celkově vzato je Oktavián prozatím přece jen na hranici možností jejího štíhlého a křehkého mezzosopránu. Ten vyniká v jiných rolích i v písňových programech, ale jeho limity jsou v dramatických vrcholech zjevné. Doufejme, že Kožená bude i v budoucnosti s rozšiřováním repertoáru tak opatrná, jako byla doposud.

Kožená uvedla Havelkův dokument

Magdalena Kožená přijela do Brna na předpremiéru dokumentu Ondřeje HavelkyMagdalena Kožená se na skok zastavila v rodném městě. Světově uznávaná mezzosopranistka Brnu přijela na předpremiéru dokumentu Ondřeje Havelky, který Koženou zachycuje v netradičním světle. "Nejde o typický portrét. Režisér Havelka některé věci ironizuje a bere s humorem. A to mě baví," komentovala výsledek pohodou zářící umělkyně.

Inscenace režiséra Nicolase Briegera je z roku 1995. Straussovu vášnivou i melancholickou valčíkovou fantazii, odehrávající se ve Vídni osmnáctého století, zasazuje do mramorového sálu, jenž představuje imaginární svět na pomezí snu a reality.

Magdalena Kožená

Celé obsazení bylo velmi kvalitní, i když nikoliv "hvězdné". Sopranistka Angela Denoke ztvárnila důstojnou Maršálku, jež se vyrovnává se ztrátou milence i se středním věkem. Basista Peter Rose byl fanfaronským Ochsem a sopranistka Sylvie Schwartzová něžnou, zpočátku přizpůsobivou Sophií, která však najde sílu vzdorovat vnucenému sňatku. Vynikající výkon podal orchestr pod taktovkou Ashera Fische.

Ač je inscenace staršího data a zkoušela se relativně krátkou dobu, vše bylo pečlivě připravené a provedené jak po jevištní, tak hudební stránce. Ale to je na předních evropských scénách samozřejmost.

RICHARD STRAUSS - Růžový kavalír
Státní opera Pod lipami Berlín. Dirigent Asher Fisch, režie Nicolas Brieger, premiéra 21. února 2009.
Hodnocení MF DNES: 70 %