Erin Morley a Vittorio Grigolo v Hoffmannových povídkách v Metropolitní opeře

Erin Morley a Vittorio Grigolo v Hoffmannových povídkách v Metropolitní opeře | foto: Metropolitní opera

GLOSA: Nový tenorový idol v kině dojímal i bavil. Chystá se i do Prahy

• 1
Mezi kinopřenosy z Metropolitní opery se tuto sezonu vrátila jediná opera Jacquese Offenbacha Hoffmannovy povídky. Sobotní projekce mohla být i jakousi upoutávkou na tenorovou show, jež se na jaře uskuteční v Praze.

Autor geniálních, často parodických operet jako Krásná Helena nezapřel ani v tomto fantasmagorickém „vážném“ díle svou invenci, sahající od hravé koloratury a humoru až po vášnivé drama. Výpravná inscenace režiséra Bartletta Shera se na plátnech kin poprvé objevila už roku 2009, ale podobně jako některé jiné úspěšné produkce ji Metropolitní opera letos nasadila do přenosů znovu, pouze s pozměněným obsazením a s dirigentem Yvesem Abelem.

Jacques Offenbach: Hoffmannovy povídky

75 %

Metropolitní opera

kinopřenos 31.ledna 2015

Básník Hoffmann tedy opět ve vinném sklípku pod operním divadlem vyprávěl povídky o svých nešťastných láskách, jež mu v alkoholem zjitřené fantazii splývají s primadonou Stellou. Minule ho ztvárnil u nás už dobře známý maltský tenorista Joseph Calleja, tentokrát ho vystřídal Ital Vittorio Grigolo. Jeho první pražský recitál je naplánován na 2. května a je to určitě dobře. Jako Hoffmann byl nejen šarmantní a ve svém milostném utrpení dojemný, ale v přestávkových rozhovorech se projevoval jako temperamentní a spontánní bavič. Možná nemá v hlase tak osobité kouzlo jako Calleja, ale celý večer zpíval naprosto vyrovnaně a bezvadně.

Starosti o Hampsona

Pro diváky přenosů však mohla být velkým překvapením z Abcházie pocházející sopranistka Hibla Gerzmava coby jedna z Hoffmannových lásek, zpěvačka Antonie, která okouzlila bohatým, lehce a pružně vedeným hlasem. A také mladá americká sopranistka Erin Morley, která zpívala virtuózní part loutky Olympie, jež se Hoffmannovi přes růžové brýle jeví jako krásná dívka.

Scéna z Hoffmannových povídek v Metropolitní opeře

Naopak spíše starosti způsobil výkon hvězdného barytonisty Thomase Hampsona ve velké čtyřroli Hoffmannova soka, jenž nabývá různých podob a básníka připravuje o jeho lásky. Proslulý pěvec, jemuž bude letos šedesát, sice stále může těžit ze své perfektní techniky a inteligentního přednesu, ale samotný hlas zjevně začíná pozbývat někdejší sílu a barvu. Kéž by byl schopen vyvarovat se nastavování své dlouhé a úctyhodné kariéry.