RECENZE: Láska na dálku se obešla bez Facebooku. Stačily žárovky
Zdálo se, že hlediště Metropolitní opery je zaplněné, i když vyprodáno asi nebylo. Však i dnes se píší nové opery, mnohé z nich však mívají jepičí život, jen některé se vracejí na jeviště. Patří k nim i Láska na dálku od letos čtyřiašedesátileté Sarriaho, která ostatně patří k nejváženějším soudobým autorům. Svou první operu napsala s francouzsko-libanonským libretistou Aminem Maaloufem, který jako předlohu použil legendu o trubadúrovi z 12. století Jaufré Rudelovi.
Na Trubadúra od Giuseppe Verdiho je ovšem nutno před návštěvou této opery zapomenout. V Lásce na dálku vystupují pouze tři postavy: trubadúr Rudel, unavený poživačným životem a snící o „jiné“, ideální lásce. Tou má být Clémence, hraběnka z Tripolisu. A konečně je tu Poutník, jakýsi prostředník mezi Rudelem a hraběnkou, jež odděluje moře (tahle role je psaná pro mezzosoprán a při světové premiéře roku 2000 v Salcburku ji zpívala Dagmar Pecková). Když ale konečně dojde k setkání, Rudel umírá a hraběnka se rozhodne vstoupit do kláštera.
Kaija Saariaho: L’amour de loinDirigentka: Susanna Mälkki Režie: Robert Lepage přímý přenos z Metropolitní opery kino Světozor, Praha |
Rozhodně tedy nejde o „akční“ operu, také vývoj postav je spíš matný, což jde spíš na vrub jinak poetického libreta. Hraběnka ovšem zpočátku působí jako povrchní nekomplikovaná dívka, kterou láska promění. O čem to tedy je? Možná o samotě, o věčné touze po lásce, o střetu snů a reality. V hudbě lze vycítit stopy Wagnera, impresionismu, Messiaena, ale také středověkých písní, přitom je dostatečně originální a ve své zvukové opojnosti i sdělná. Finská dirigentka Susanna Mälkki v přestávkovém rozhovoru hovořila o nezbytnosti vyhmátnout z partitury jemnost a nejspíš se jí to i dařilo, i když lze soudit jen na základě reprodukovaného dojmu.
Tato statická opera ovšem velmi volá po rozvinutí jevištní fantazie. A režisér Robert Lepage, jehož inscenace Wagnerova Prstenu Nibelungova před pár lety vyvolala spíš rozpaky, tentokrát našel skvělý klíč. Možná proto, že se mohl naplno věnovat vizuálním kouzlům a nemusel doopravdy „režírovat“ příběh a postavy...
Řekne-li se vztah na dálku, leckomu se asi vybaví internet. Někteří inscenátoři se jím v minulých letech při vizualizaci této opery skutečnosti inspirovali, ale Lepage měl jiný nápad. Moře stylizuje do tisíců barevných žárovek ukrytých v průhledných trubkách, které se neustále proměňují a vytvářejí fantastické obrazce. Mezi těmito „vlnami“ pluje loďka s Poutníkem a vynořuje se sbor, který je jakýmsi glosátorem. Trubadúr a hraběnka vplouvají na jeviště na pohyblivé konstrukci připomínající rameno jeřábu. Bylo to působivé v kině, v hledišti divadla možná ještě více.
Bude se hrát v Brně
Ze tří sólistů ovšem pouze jeden obstál bezezbytku, a to Tamara Mumfordová v roli Poutníka. Působila neobyčejně charismaticky, jako tajuplná mystická postava, ani muž ani žena, ani sen, ani skutečnost – nejspíš tak, jak to skladatelka s libretistou zamýšleli. Neustále k sobě přitahovala pozornost a především pěvecky si dovedla hrát s barvami a každému slovu dodala váhu a hloubku.
Její dva kolegové už tak zajímaví nebyli. Sopranistka Susanna Phillipsová sice vypadala půvabně ve své počáteční naivitě a nakonec dala průchod hněvu a zoufalství, ale z jejího zpěvu si nešlo představit, co vlastně sděluje. Basbarytonista Eric Owens, který před pár lety nadchnul v přenosech jako Wagnerův Alberich, příliš neodpovídal představě trubadúra už opticky, zvlášť v porovnání se skvělým dřívějším představitelem této role, barytonistou Geraldem Finleyem, jehož kreace je i na DVD. V porovnání s ním se Owens dost trápil i pěvecky, part je pro něj zjevně dost vysoko a pěvec nejspíš ani neví, jak s touto hudbou zacházet, jak ji mluvit a zpívat současně, prostě „rozehrát“ tak, aby dostala smysl.
Je to přirozeně velmi obtížná opera po všech stránkách. V březnu příštího roku chystá její českou premiéru Národní divadlo Brno. Za odvahu už má tedy rozhodně čárku.
Tipy z televizního programu
Recenze: Hartova válka 60 %, Inferno 55 %, Jack Reacher: Poslední výstřel 60 %, Plán útěku 60 %, Spojenci 50 %, Život 55 %, Němá tajemství 65 %, Kroky a skoky české animace 50 %, Zbouchnutá 50 %
Klíčová slova: Černí baroni, Filip Čáp, Survivor Česko & Slovensko, Utajený šéf
Seriály: Stíny v mlze, Vytoč mého agenta, Jedna rodina, To se vysvětlí, soudruzi!, Boží mlýny, Iveta
Zemřel zpěvák a herec Josef Laufer, po čtyřech letech v umělém spánku
Ve věku 84 let zemřel herec, režisér, zpěvák a scenárista Josef Laufer. Informaci potvrdil ředitel...
Zemřela herečka Hana Brejchová. Proslavil ji film Lásky jedné plavovlásky
Zemřela herečka Hana Brejchová, bylo jí 77 let. Zazářila ve filmu Miloše Formana Lásky jedné...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde
Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na...
Larry je mrtvý. Tvůrci Simpsonových nechali po 35 letech zemřít štamgasta od Vočka
Zarytí fanoušci seriálu Simpsonovi smutní. Tvůrci totiž nechali zemřít jednu z postav, která byla...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Společnost mučených básníků. Zpěvačka Taylor Swiftová vydala nové album
Potřebovala jsem ho natočit, je to album, které mě zachránilo. Takto zpěvačka Taylor Swiftová...
I did it my way. Troška, Nový i Vyskočil se rozloučili s Josefem Lauferem
Se zpěvákem a hercem Josefem Lauferem, který zemřel po dlouhé nemoci v sobotu večer ve věku 84 let,...
RECENZE: Úplně jiný typ krimi. Lesní vrah vysílá zvláštní druh varování
Premium Jedno je jisté: Lesní vrah se žádné tuzemské krimi podle skutečného případu ani zdaleka nepodobá....
VIDEO: (Ne)dokonalý život. Berenika Kohoutová v klipu odkrývá své tajemství
Zpěvačka a herečka Berenika Kohoutová představuje první singl Hot Or Not z chystaného alba, které...
KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde
Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na...