Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Metropolitní oživila starou Galii. Chybí jen Asterix a Obelix

  17:55aktualizováno  17:55
Metropolitní opera zahájila novou sezonu sobotních kinopřenosů Belliniho Normou. Její inscenace připomněla, že najít správnou cestu mezi stupidní aktualizaci a neméně stupidním tradicionalismem není jen tak.

Scéna z Belliniho Normy v Metropolitní opeře | foto: Ken Howard

Pokud se někdo obával, že hlavní hrdinka, druidská kněžka Norma, dejme tomu vjede na tanku do obývacího pokoje, mohl si po rozhrnutí opony oddychnout. Jenže ne nadlouho. Režisér David McVicar se snažil respektovat místo a čas děje, to znamená Galii v době římské nadvlády. Bohužel to přehnal. Na jevišti „rostou“ stromy, vlají hábity, hemží se to divokými pomalovanými bojovníky, mávajícími meči. Chybí už jen Asterix s Obelixem. Co je platné, když Norma neřeší svá dilemata mezi sedačkou a televizí, nýbrž v příbytku jako z nějaké historické příručky o životě v římských provinciích, když produkci naprosto chybí divadelní fantazie.

Naštěstí se znova se ukázalo, že operní žánr je o interpretech. Příběh opery upomíná na Euripidovu Médeu, je také postaven na motivu žárlivosti a nenávisti k nevěrnému muži, která přerůstá v hysterické odhodlání pomstít se i za cenu vraždy vlastních dětí. Té se nakonec Norma nedopustí, dobrovolně umírá i se svým mužem. Hudebně operu charakterizují pro Belliniho typické melodie - graciézní, jemné, ale i přerůstající do vášnivých výbuchů.

Vincenzo Bellini: Norma

Dirigent: Carlo Rizzi

Režie: David McVicar

Přímý přenos z Metropolitní opery, kino CineStar Anděl, Praha

Hodnocení­: 75 %

Pološílenému jednání hlavní hrdinky odpovídá i její part. Norma je patrně nejobtížnější sopránová role operní literatury. Cosi jako „all inclusive“ - dramatický mezzosoprán, na nějž je nasazen dramatický soprán a na něj ještě koloraturní špice. Bellini ho psal pro mimořádně disponovanou pěvkyni (takovou byla v jeho době Giuditta Pasta), ve dvacátém století ho pak proslavila Maria Callas.

Stejně jako ona, ani americká sopranistka Sondra Radvanovsky, která roli v Metropolitní opeře převzala poté, co ji vrátila Anna Nětrebko, nemá vyloženě krásný hlas. Je spíš drsnější, díky vibratu zrnitější, ale dlužno dodat, že vibrato má Radvanovsky pod kontrolou, krásu klenutých belcantových melodií jím nenarušuje, nýbrž ozvláštňuje. Od krásně plné, dramaticky dunivé spodní polohy až po výšky, suverénně brané ve forte i v pianu, je hlas ulitý z jednoho kovu, a nikdy nezní přiškrceně. Je prostě znát, že Radvanovsky je nejen skvěle technicky disponovaná, ale že roli už zpívala mnohokrát, usilovně na ni pracuje a dosáhla jednoty vokálního a dramatického účinku.

Dvě herečky a jeden macho

Navíc zoufalou touhu a zuřivost své hrdinky přirozeně zahrála. Například scéna, v níž váhá s nožem v ruce nad svými spícími synky, to byl téméř výkon činoherní herečky v antické tragédii. Třebaže Maria Callas zůstává nepřekonatelná, z pěvkyň, které po ní následovaly, se Sondra Radvanovsky zařadí hodně vysoko. Takový byl aspoň dojem v kině.

Fotogalerie

Její rivalku, kněžku Adalgisu, zahrála neméně výrazně mezzosopranistka Joyce DiDonato, jíž režisér navíc dával na jevišti prostor i ve chvílích, kdy tam být neměla, třeba během slavné Norminy árie Casta diva. Trochu to dělalo dojem, že druhá diva chce být také pořád vidět, ale DiDonato si to ospravedlnila citlivým a pokorným ztvárněním své hrdinky jakožto Norminy blízké družky, dohnané k rozhodnutí mezi láskou a povinností. Její atraktivní mezzosoprán tu opět mohl zazářit a společné výstupy obou dam byly pěvecky i herecky perfektně sladěné, vzdálené všemu prázdnému opernímu efektu.

Vedle obou zpívajících hereček dopadl tenorista Joseph Calleja trochu operně polopaticky, když se odvážně pustil do pojetí římského prokonzula Polliona jakožto muže typu „macho“, agresivního a sobeckého. Ale i on byl pořád ještě uvěřitelný a svým krásným jasným hlasem a vznosným zpíváním určitě naplnil hlediště. Výtečný byl i basista Matthew Rose jako Normin otec Oroveso a jakousi vlastní minikreaci přidal i italský dirigent Carlo Rizzi. Nejen kvalitním hudebním doprovodem, ale i mimickou studií radosti z něčeho tak nádherného jako je Belliniho hudba – aspoň tak to působilo, když ho při předehře zabrala kamera.




Nejčtenější

Alkohol může být zrádný, popsal David Švehlík Za scénou

Švehlík byl ve Varech hostem natáčení dalšího dílu našeho pořadu Za scénou,...

Ve čtvrtek do českých kin zamíří snímek Úsměvy smutných mužů, který vznikl podle stejnojmenné knihy spisovatele Josefa...

Zemřel herec Václav Glazar, proslavil se v kostýmu jeptišky v Kameňáku

Z filmu Kameňák

Václav Glazar zemřel ve středu, bylo mu 65 let. Informaci přinesl režisér Zdeněk Troška, jehož série filmových Kameňáků...



Sen, Hamlet i Romeo a Julie. Kupte lístky na Shakespeara s exkluzivní slevou

Tereza Voříšková a Jan Sklenář jako Romeo a Julie na Letních shakespearovských...

Letní shakespearovské slavnosti jsou v plném proudu. Vedle letošní novinky Dobrý konec všechno spraví s Martinem...

Mamma Mia! Muzikál je zpět, se Streepovou, Brosnanem i babičkou Cher

Záběr z pokračování snímku Mamma Mia!

Filmařsky sice žádná sláva, ale nakažlivá nálada, výteční herci a písně skupiny ABBA vylepšili před deseti lety...

VIDEO: Buď zemře hladem, nebo mezi žraloky. Útěk znovu zkusí Motýlek

Motýlek

Koncem září přijde do kin nová verze slavného dramatu Motýlek. Roli muže, který se snaží uprchnout z trestanecké...

Další z rubriky

Do koncertů dáváme vše, slibují Future Islands před Colours

Kapela Future Islands

Jako každý rok, i letos nabízí festival Colours of Ostrava řadu tuzemských koncertních premiér. Synthpopová kapela...

Nemám chuť na turné po kulturácích, chci radši do haly, plánuje Ztracený

Marek Ztracený v pražském Foru Karlín (27. listopadu 2017)

Marek Ztracený má úspěšný rok. Pro Karla Gotta napsal titulní píseň na jeho desku Ta pravá, hostoval mu v O2 areně a...

RECENZE: Dokonalá jednoduchost. Morcheeba zrychluje a stále nenudí

Morcheeba

Morcheeba je zpět po pětileté odmlce. S hlasem Skye Edwardsové a všemi triky, které její hudbu provázely, se zdá, že je...

Najdete na iDNES.cz