RECENZE: Metropolitní oživila starou Galii. Chybí jen Asterix a Obelix

  17:55aktualizováno  17:55
Metropolitní opera zahájila novou sezonu sobotních kinopřenosů Belliniho Normou. Její inscenace připomněla, že najít správnou cestu mezi stupidní aktualizaci a neméně stupidním tradicionalismem není jen tak.

Scéna z Belliniho Normy v Metropolitní opeře | foto: Ken Howard

Pokud se někdo obával, že hlavní hrdinka, druidská kněžka Norma, dejme tomu vjede na tanku do obývacího pokoje, mohl si po rozhrnutí opony oddychnout. Jenže ne nadlouho. Režisér David McVicar se snažil respektovat místo a čas děje, to znamená Galii v době římské nadvlády. Bohužel to přehnal. Na jevišti „rostou“ stromy, vlají hábity, hemží se to divokými pomalovanými bojovníky, mávajícími meči. Chybí už jen Asterix s Obelixem. Co je platné, když Norma neřeší svá dilemata mezi sedačkou a televizí, nýbrž v příbytku jako z nějaké historické příručky o životě v římských provinciích, když produkci naprosto chybí divadelní fantazie.

Naštěstí se znova se ukázalo, že operní žánr je o interpretech. Příběh opery upomíná na Euripidovu Médeu, je také postaven na motivu žárlivosti a nenávisti k nevěrnému muži, která přerůstá v hysterické odhodlání pomstít se i za cenu vraždy vlastních dětí. Té se nakonec Norma nedopustí, dobrovolně umírá i se svým mužem. Hudebně operu charakterizují pro Belliniho typické melodie - graciézní, jemné, ale i přerůstající do vášnivých výbuchů.

Vincenzo Bellini: Norma

Dirigent: Carlo Rizzi

Režie: David McVicar

Přímý přenos z Metropolitní opery, kino CineStar Anděl, Praha

Hodnocení­: 75 %

Pološílenému jednání hlavní hrdinky odpovídá i její part. Norma je patrně nejobtížnější sopránová role operní literatury. Cosi jako „all inclusive“ - dramatický mezzosoprán, na nějž je nasazen dramatický soprán a na něj ještě koloraturní špice. Bellini ho psal pro mimořádně disponovanou pěvkyni (takovou byla v jeho době Giuditta Pasta), ve dvacátém století ho pak proslavila Maria Callas.

Stejně jako ona, ani americká sopranistka Sondra Radvanovsky, která roli v Metropolitní opeře převzala poté, co ji vrátila Anna Nětrebko, nemá vyloženě krásný hlas. Je spíš drsnější, díky vibratu zrnitější, ale dlužno dodat, že vibrato má Radvanovsky pod kontrolou, krásu klenutých belcantových melodií jím nenarušuje, nýbrž ozvláštňuje. Od krásně plné, dramaticky dunivé spodní polohy až po výšky, suverénně brané ve forte i v pianu, je hlas ulitý z jednoho kovu, a nikdy nezní přiškrceně. Je prostě znát, že Radvanovsky je nejen skvěle technicky disponovaná, ale že roli už zpívala mnohokrát, usilovně na ni pracuje a dosáhla jednoty vokálního a dramatického účinku.

Dvě herečky a jeden macho

Navíc zoufalou touhu a zuřivost své hrdinky přirozeně zahrála. Například scéna, v níž váhá s nožem v ruce nad svými spícími synky, to byl téméř výkon činoherní herečky v antické tragédii. Třebaže Maria Callas zůstává nepřekonatelná, z pěvkyň, které po ní následovaly, se Sondra Radvanovsky zařadí hodně vysoko. Takový byl aspoň dojem v kině.

Fotogalerie

Její rivalku, kněžku Adalgisu, zahrála neméně výrazně mezzosopranistka Joyce DiDonato, jíž režisér navíc dával na jevišti prostor i ve chvílích, kdy tam být neměla, třeba během slavné Norminy árie Casta diva. Trochu to dělalo dojem, že druhá diva chce být také pořád vidět, ale DiDonato si to ospravedlnila citlivým a pokorným ztvárněním své hrdinky jakožto Norminy blízké družky, dohnané k rozhodnutí mezi láskou a povinností. Její atraktivní mezzosoprán tu opět mohl zazářit a společné výstupy obou dam byly pěvecky i herecky perfektně sladěné, vzdálené všemu prázdnému opernímu efektu.

Vedle obou zpívajících hereček dopadl tenorista Joseph Calleja trochu operně polopaticky, když se odvážně pustil do pojetí římského prokonzula Polliona jakožto muže typu „macho“, agresivního a sobeckého. Ale i on byl pořád ještě uvěřitelný a svým krásným jasným hlasem a vznosným zpíváním určitě naplnil hlediště. Výtečný byl i basista Matthew Rose jako Normin otec Oroveso a jakousi vlastní minikreaci přidal i italský dirigent Carlo Rizzi. Nejen kvalitním hudebním doprovodem, ale i mimickou studií radosti z něčeho tak nádherného jako je Belliniho hudba – aspoň tak to působilo, když ho při předehře zabrala kamera.


Nejčtenější

RECENZE: Doktor Martin v kině trestá herce, diváky i původní seriál

Miroslav Donutil při natáčení filmu Doktor Martin: Zločin v Beskydech

I Česká televize má právo na omyl. Jenže film Doktor Martin: Záhada v Beskydech, který právě vstoupil do kin, není...

„Cikáni nechodí do práce dřív, než musí.“ Seriál Most! hlásí ostrý tón

Hospodská parta ze seriálu Most!

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání se zase jednou zapotí. Hlídá totiž pořady, které by mohly ohrozit mravní...

KOMENTÁŘ: Láme Freddie Mercury rekordy kin? Jen při ztrátě paměti

Záběr z filmu Bohemian Rhapsody

Tak sláva. Pohnutý osud Freddieho Mercuryho ze skupiny Queen a hlavně jejich skvělá muzika přivedly na životopisný film...

ANKETA: Vyberte nejlepší štědrovečerní pohádku za 25 let

Z pohádky Lotrando a Zubejda

Novodobou tradici, podle níž každý Štědrý večer vysílá vlastní či koprodukční premiérovou pohádku, zahájila Česká...

ČT má dva zábavné seriály, Rapla 2, Strážmistra Topinku a Koptův pořad

Druhou řadu seriálu Rapl natáčí v těchto dnech v Karlových Varech Česká...

Česká televize zveřejnila svůj program na první polovinu roku 2019. Takzvané jarní schéma obsáhne dva komediální...

Další z rubriky

VIDEO: Konečně se dočkal. Leoš Mareš vydává píseň s Karlem Gottem

Karel Gott a Leoš Mareš v klipu k písni Být stále mlád

Nápad na hostování s Karlem Gottem nosil Leoš Mareš v hlavě šestnáct let. Následně mu ideu „ukradl“ německý raper...

Bílá, Rottrová a pak už nic, hodnotí hudební scénu kritik Vlček

Koncert Českého rozhlasu k výročí vzniku na Staroměstském náměstí - Lucie Bílá...

Po Českém slavíku letos neštěkne ani pes. Anketa popularity zpěváků a skupin si dala „dočasnou“ pauzu a řeší, co sama...

RECENZE: Mumford & Sons se ve svém popovém experimentu ztrácejí. Škoda

Z koncertu Mumford & Sons, Praha, Velký sál Lucerny, 6. března 2013

Britská kapela Mumford & Sons, která se hlásí s novou nahrávkou, byla a je úkazem. Od svého vzniku v roce 2007,...

Najdete na iDNES.cz