RECENZE: Když pro hudební thriller chybí nápady, Hitchcock nepomůže
Nové opery vznikají neustále. Otázka je, kolik z nich se udrží. Ostatně i úspěšný repertoár z minulých staletí zůstal v sítu času, jímž spousta jiných děl propadla do ztracena. Představa, že by se zrovna Marnie zařadila po bok úspěšných, dnes již rovněž „klasických“ moderních oper třeba z dílny Phila Glasse či Johna Adamse, je však nejspíš iluzorní.
Nico Muhly: MarnieDirigent: Robert Spano Režie: Michael Mayer Přímý přenos z Metropolitní opery, Cinestar Praha Anděl, 10. listopadu 2018 |
Hrdinkou příběhu z konce padesátých let 20. století, který do literatury uvedl Winston Graham, je kleptomanka vykrádající sejfy svým šéfům, měnící identity a prchající od města k městu. Leccos je v něm „přitaženo za vlasy“, ne však více než v operních námětech z minulosti. Nakonec je Marnie přistižena při činu jedním ze svých zaměstnavatelů, který ji tajně miluje a pod pohrůžkou udání ji donutí k manželství. Marnie ale odmítá intimní sblížení a teprve s pomocí psychoanalytika se jí vybaví trauma z dětství, vztah k matce, která jí vsugerovala, že zavraždila novorozeného bratříčka. Marnie se osvobozuje teprve po její smrti, kdy se doví, že chlapcovu smrt přivodila sama matka.
Ponechme stranou otázku, co by mělo být námětem dnešní opery. Může to být koneckonců cokoli, pokud se to dovedně zpracuje. Libretista Nicholas Wright vytvořil poměrně přímočaré a hutné libreto, vyvarující se mnohomluvnosti a početných odboček. Jenže skladatel Muhly, který se pohybuje v klasice, popu i filmové hudbě a má za sebou spolupráci mimo jiné s Björk, Philem Glassem, Glenem Hansardem či Davidem Bowiem, jakoby marně hledal výstižný hudební jazyk pro charakteristiku situací i postav. Výsledek působí spíš jako nevzrušivá náladová hudba, která by možná dokreslila nové (a rozhodně nikterak thrillerové) filmové zpracování, nemá však v sobě dost vlastní osobitosti a sugestivnosti. Z poslední doby se nabízí srovnání s Andělem zkázy od Thomase Adèse, kterého Metropolitní opera odvysílala loni a který má (aspoň v porovnání s Marnie) větší šanci na samostatný život i vedle filmu Luise Buñuela - díky hudbou vyjádřenému stupňujícímu se napětí a vyhrocujícím se emocím.
Elegantní kostýmy
Na druhou stranu opera Marnie není dlouhá a všichni se pro ni snažili udělat hodně, počínaje dirigentem Robertem Spanem a hlavně režisérem Michaelem Mayerem, který s pomocí posuvných panelů dosáhl rychlého a plynulého střídání děje, který se posouvá z kanceláří do snobských interiérů, koupelny a dokonce na hon na lišku. Také představitelé jednotlivých rolí do nich vložili vše, co mohli, ač i jejich pěvecké party nejsou příliš výstižné. Isabel Leonardová v titulní roli je atraktivní dáma s příjemným hlasem, jejíž gesta nezapřou psychickou labilitu. Po boku má čtyři dvojnice představující její dřívější identity, které naštěstí nepůsobí nadbytečně.
Barytonista Christopher Maltman je pohledný zaměstnavatel i manžel Mark Rutland, snažící se ženu zachránit, netušící ovšem, jak a před čím vlastně. Výborný byl kontratenorista Iestyn Davies jako jeho slabošský bratr Terry, v roli matky Marnie se objevila proslulá mezzosopranistka Denyce Gravesová, také další role byly trefně obsazeny. Celkově vzato ale v paměti utkví jen pár jevištních obrazů a elegantní barevné kostýmy. Na operu je to málo. Diváka, který nezná filmové zpracování z roku 1964 se Seanem Connerym, možná inscenace aspoň přiměje si ho vyhledat.
Tipy z televizního programu
Recenze: Matrix Resurrections 80 %, Spojenci 50 %, Po strništi bos 70 %, Moje nová tvář 65 %, 2012 50 %, Jack Reacher: Nevracej se 55 %, Osm hrozných 65 %, Poslouchej 50 %, Spravedlnost 60 %, Hra s nevěrou 50 %, Kroky a skoky české animace 50 %
Klíčová slova: Marečku, podejte mi pero!, Na samotě u lesa, Survivor Česko & Slovensko, Utajený šéf
Seriály: Stíny v mlze, Vytoč mého agenta, Jedna rodina, Boží mlýny, Iveta
KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde
Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na...
Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková
Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Larry je mrtvý. Tvůrci Simpsonových nechali po 35 letech zemřít štamgasta od Vočka
Zarytí fanoušci seriálu Simpsonovi smutní. Tvůrci totiž nechali zemřít jednu z postav, která byla...
I did it my way. Troška, Nový i Vyskočil se rozloučili s Josefem Lauferem
Se zpěvákem a hercem Josefem Lauferem, který zemřel po dlouhé nemoci v sobotu večer ve věku 84 let,...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
„Jsem z toho úplně hotová.“ Swift drží prvních 14 příček americké hitparády
Americká popová hvězda Taylor Swift po vydání nového alba The Tortured Poets Department ovládla...
Že my mladí stále něco řešíme? Ničíme generační traumata, říká Pam Rabbit
Premium Nerada škatulkuje lidi podle toho, jestli vyrůstali s internetem a mobilem, nebo bez nich. Je...
RECENZE: Dospívání lemují sex i alkohol, dosvědčují přisprostlé Sopranistky
To, že nejen pro děti a rodiny hraje Malá scéna Hudebního divadla Karlín, přesvědčují Sopranistky....
KVÍZ: Čórtův hrád, tam strašá. Co víte o Tajemství hradu v Karpatech?
Na prvního máje si můžete v televizi dopřát komediální klasiku Tajemství hradu v Karpatech. Pokud...
Kdo žije v ananasu na dně moří. SpongeBob slaví 25. narozeniny
Předně před pětadvaceti lety, tedy 1. května 1999, vtrhl na televizní obrazovky nezdolně...
Prodej pozemku 1266m2 s mobilním domem
Dubno, okres Příbram
4 650 000 Kč