RECENZE: Sex, vraždy a Jack Rozparovač. I tohle umí Metropolitní opera
Bylo by však chybou vnímat Lulu jen jako krvák. Je to společensko-kritické drama, jehož hudební expresivitu vyhrocuje dodekafonická technika, založená na posloupnosti dvanácti tónů. Jakkoli jde v zásadě o abstraktní, intelektuální postup, výsledkem je drásavost a vášnivost. Ostatně kromě mluvené řeči a zpívané deklamace se postavy vyjadřují i hudebními formami, připomínajícím třeba klasické árie.
V centru opery stojí „femme fatale“, žena využívající a likvidující muže, ale sama též manipulovaná. Je svým způsobem viník i oběť, uzavřená ve společenském „zvěřinci“, v němž záblesky ryzího citu mizí stejně rychle jako šance na únik. Lulu čeká propad z luxusu na nejhlubší dno, mezi pouliční prostitutky a nakonec hyne rukou Jacka Rozparovače. Dá se jistě namítnout, že od doby, kdy německý dramatik Frank Wedekind napsal hry, jež Bergovi posloužily jako předloha, se postavení ženy v našem civilizačním okruhu změnilo. Bezohlednost i krutost však ze světa nezmizely.
Alban Berg: LuluDirigent Lothar Koenigs Režie William Kentridge Přímý přenos z Metropolitní opery, 21.listopadu 2015 |
Jihoafrický režisér William Kentridge, který už pro Metropolitní operu připravil Šostakovičův Nos, vytvořil sugestivní vizuální koncepci, založenou na animacích kreseb vztahujících se tak či onak k ději. Třeba portrét Lulu se všelijak rozpadá a zase skládá, tak jako i ona sama bleskově střídá své podoby a nálady. Připomíná to šílený sen a zrovna v tomto případě mohl divák v kině litovat, že nesedí v divadle, kde byl dopad jistě silnější.
V kině si zase šlo lépe vychutnat herecký výkon představitelky titulní role, německé sopranistky Marlis Petersenové, která Lulu zpívá už řadu let a v její interpretaci dosáhla výjimečné úrovně. Jakoby pro ni neexistovaly fyzické hranice, je neustále v pohybu, s ohromnou energií podává leckdy až artistické výkony, hraje i mimikou tváře a současně přesně i emocionálně zpívá extrémní part, ženoucí hlas do mezních poloh. Její Lulu je marnivá, lehkomyslná i zlá, ale pod tím vším i zranitelná, a když se z ní nakonec stane troska, vyvolává především soucit.
Hlavně nezpívat matematiku
Vyvážit zpěv, herectví a podat Bergovu hudbu tak, aby nezněla jen jako abstraktní konstrukce tónů bez citu, to je výzva i pro elitní pěvce. Z bizarní „suity“, jež Lulu obklopuje, se to dařilo Franzi Grundheberovi v roli údajného otce Lulu Schigolcha, Johanu Reuterovi v úloze Dr.Schöna i Martinu Winklerovi, jehož kreace odpudivého Akrobata by jistě obstála i ve špičkovém činoherním domě. Naopak tenorista Daniel Brenna coby Alwa působil poněkud strnule, i ve zpěvu - právě jakoby zpíval matematické rovnice a ne hudbu.
To Susan Grahamová coby lesbická hraběnka Geschwitzová, jež Lulu rovněž miluje, si s partem věděla rady. Zdálo se, že ani neinterpretuje atonální hudbu, ale nějakou jímavou romantickou skladbu. Však to sama řekla v přestávkovém rozhovoru: dostat Bergovy noty do hlavy je těžké. Ale jak se tam jednou usadí, začnou tvořit melodie. Dodejme, že možná nejsou pro každého, a to jak na jevišti, tak v hledišti, ale umí-li se podat, odkryjí svou sílu.
Tipy z televizního programu
Recenze: Bohemian Rhapsody 60 %, Padesát odstínů šedi 35 %, Zootropolis: Město zvířat 60 %, Tři Tygři ve filmu: JACKPOT 50 %, Hra s nevěrou 50 %, Wanted 60 %, Vyšehrad: Fylm 55 %, Lady Bird 75 %, Vedlejší produkt 55 %, Pán prstenů: Společenstvo prstenu 80 %, Na nože 60 %, Jack Reacher: Nevracej se 55 %, Terminator Salvation 60 %, Daleko od Reykjavíku 60 %, Východní přísliby 60 %
Klíčová slova: Všechnopárty, Peter Nagy, Česko na grilu, James Bond
Seriály: Stíny v mlze, Vytoč mého agenta, Jedna rodina, Boží mlýny, Iveta
Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková
Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak...
Ňadra ze všech úhlů. Benátky vystavují nadčasovou a kdysi cenzurovanou krásu
Jaké je jedno z nejranějších a nejtrvalejších témat v umění – a zároveň jedno z nejvíce...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
„Jsem z toho úplně hotová.“ Swift drží prvních 14 příček americké hitparády
Americká popová hvězda Taylor Swift po vydání nového alba The Tortured Poets Department ovládla...
RECENZE: Starej, na..anej dědek. Dokument o Petru Jandovi je polotovar
Premium K 80. narozeninám a zároveň 60 letům kariéry kapely Olympic se Petr Janda dočkal roztříštěného a...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
KVÍZ: Čórtův hrád, tam strašá. Co víte o Tajemství hradu v Karpatech?
Na prvního máje si můžete v televizi dopřát komediální klasiku Tajemství hradu v Karpatech. Pokud...
Z klobouku do maringotky? Anifilm představí nový film s Bobem a Bobkem
Od světové elity po tuzemské pohádky sahá program 23. mezinárodního festivalu animovaných filmů...
Světelné meče i psí přehlídka kostýmů. Příznivci Star Wars slaví svůj den
Fanoušci filmové sci-fi série Star Wars v sobotu slaví mezinárodní den Hvězdných válek. Desítky...
Ňadra ze všech úhlů. Benátky vystavují nadčasovou a kdysi cenzurovanou krásu
Jaké je jedno z nejranějších a nejtrvalejších témat v umění – a zároveň jedno z nejvíce...
TELEVIZIONÁŘ: Kdysi Blbý a blbější, teď už je Jeff Daniels Muž na vrcholu
Nedávno sbíral pocty za postavu sarkastického moderátora televizních zpráv v seriálu Newsroom, nyní...