RECENZE: Drogy si newyorská „Zbloudilá“ nepíchá, ale zato padla do kýče
Zmínka o podobě se slavnou filmovou hvězdou ostatně padla i v přestávkovém rozhovoru, který tentokrát jako moderátorka vedla mezzosopranistka Anita Rachvelishvili. Damrau, která loni koncertovala na Pražském jaru, dokázala, že i do jedné z nejobehranějších oper se dá vložit vlastní osobitost. O přestávce se dokonce svěřila, že toto je inscenace jejích snů.
Giuseppe Verdi: La traviataDirigent: Yannick Nézet-Séguin Režie: Michael Mayer Přímý přenos z Metropolitní opery, Cinestar Anděl, Praha 15. prosince 2018 |
Připusťme, že děj aspoň není přesazen do nějakého současného nočního klubu, kde by si všichni píchali drogy, že kurtizána z 19. století Violetta Valéry (odtud název opery La traviata, znamenající něco jako „padlá žena“ či „zbloudilá“) má na sobě dobový kostým a působí jako skutečná oběť okolností v době dlouho před ženskou emancipací. Režisér Michael Mayer, který se nedávno docela dobře vypořádal se soudobou operou Nica Muhlyho Marnie, však nedokázal tentokrát rozvést myšlenku, kterou si předsevzal, totiž že celý děj se odehrává retrospektivně, v představách umírající Violetty.
Když ponecháme stranou fakt, že vzpomínání umírajících hrdinů na šťastnější chvíle patří k nejoblíbenějším režijním klišé, tak Mayerovi z celé koncepce zbyla jen postel, jež celé představení překáží na jevišti, a křiklavě barevné a zdobené kostýmy, které jako by pocházely z nějaké filmové či televizní pohádky. V opeře by se snad hodily do Rossiniho či Massenetova zpracování příběhu o Popelce, ale v tragickém dramatu kurtizány působí jako zosobnění kýče. Oč promyšlenější, působivější byla vysoce stylizovaná, vší dekorativnosti zbavená inscenace režiséra Willyho Deckera, kterou Metropolitní opera před časem rovněž odvysílala do kin. Prostě jde o důkaz, že „tradiční“ a „moderní“ režijní pojetí vlastně neexistuje, existují jen povedené a nepovedené produkce.
Když gesta nejsou zbytečná
Tu nynější, nepovedenou, naštěstí Damrau ozvláštnila svým temperamentem. Její Violetta působí mladistvě, skoro ještě jako dovádivé dítě plné života, který ale nahlodává smrtelná nemoc. Je to herectví, v němž divák čeká na každé další gesto, každý další záchvěv obličeje, neboť žádný pohyb není zbytečný a předvídatelný ve smyslu prázdné okázalosti. Také její kulatý, plný hlas doslova kypí energií. A zatímco jiné sopranistky jsou rády, když part vůbec uzpívají, Damrau perfektní technika umožňuje hrát si s dynamikou a výrazem a zvládnout pěvecky obtížný přechod od nevázané zábavy a frivolnosti v prvním dějství až po tragickou velikost v závěru.
Další hvězdou večera byl tenorista Juan Diego Flórez v úloze Alfreda, který se Damrau rozhodně vyrovnal – i když hlavně pěvecky. Tenorista známý z řady dřívějších přenosů předváděl vskutku nádherné bel canto. Člověk si naplno užíval uvolněného, kultivovaného zpěvu, plynule přednášených frází bez rušivých kazů. Flórez potvrdil, že i jako čtyřicátník stále vyzrává a svůj repertoár, v minulosti stavící hlavně na Rossinim, si může dále rozšiřovat. Jevištně zaujal hlavně svou elegancí, zahrát zlom mezi ohnivou láskou, zuřivou žárlivostí a poté lítostí se mu moc nedařilo; režisér se navíc asi ani nesnažil ho k tomu nějak přimět. Flórez spolu s Damrau nicméně zvedl úroveň i hodnocení večera tak o deset procent. Naproti tomu barytonista Quinn Kelsey jako Alfredův měšťácký otec svou roli víceméně odstál a aspoň v kině se zdálo, že není pěvecky zcela ve formě, jeho hlas zněl příliš strnule, připomínal jednotvárné dunění.
V přestávkovém programu dostal velký prostor kanadský dirigent Yannick Nézet-Séguin, nový hudební ředitel Metropolitní opery, která do něj zjevně vkládá velké naděje. La traviatu každopádně připravil výborně. Anita Rachvelishvili si navíc popovídala s Annou Nětrebko, s níž právě zkouší inscenaci opery Adriana Lecouvreur od Franceska Ciley. Do kin poběží 12. ledna a vedle obou dam se v ní představí i tenorista Piotr Beczala.
Tipy z televizního programu
Recenze: Cizinec 50 %, Na nože 60 %, Mrtví neumírají 55 %, Želary 65 %, Bohemian Rhapsody 60 %, Noční hra 55 %, Zkrocená hora 80 %, Hanebný pancharti 70 %, Krotitelé duchů 35 %, Twilight sága: Nový měsíc 30 %, 300: Bitva u Thermopyl 50 %
Klíčová slova: Josef Langmiler, Smrt krásných srnců, Survivor Česko & Slovensko, Utajený šéf
Seriály: Stíny v mlze, Vytoč mého agenta, Jedna rodina, Boží mlýny, Iveta
V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela
Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil...
Bagárová zrušila „vysněný“ koncert v O2 areně. Kvůli ztrátě radosti, tvrdí
Plánovaný zářijový koncert Moniky Bagárové v pražské O2 areně se neuskuteční. Zpěvačka se jej...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Zemřel Miroslav Imrich, hlas Tanga a Abraxasu. Tělo našli u železniční trati
Odešel jeden z hlasů a ústředních členů kapely Abraxas. Zpěvák a skladatel Miroslav Imrich zemřel...
Ňadra ze všech úhlů. Benátky vystavují nadčasovou a kdysi cenzurovanou krásu
Jaké je jedno z nejranějších a nejtrvalejších témat v umění – a zároveň jedno z nejvíce...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
KVÍZ: Čórtův hrád, tam strašá. Co víte o Tajemství hradu v Karpatech?
Na prvního máje si můžete v televizi dopřát komediální klasiku Tajemství hradu v Karpatech. Pokud...
RECENZE: Ve třetím Odznaku Vysočina přibyly jen tanečky kolem povýšení
Premium Při zdánlivě běžném nákupu dřeva na pile se pod chvojím najde mrtvola, načež se z domnělých...
Žádná utopie, ale skutečnost. Rapper Travis Scott vystoupí v O2 areně
Na vyprodané severoamerické turné Utopia – Circus Maximus Tour 2023 naváže letos rapper Travis...
KOMENTÁŘ: Proč bučet a pískat v divadle? Když mi vadí projevy, prostě odejdu
Premium Představení libereckého Divadla F. X. Šaldy Hubička, které mělo oslavit 20. výročí vstupu České...
U Planety opic jsem brečel strachy, svěřuje se herec Kevin Durand
Dalším článkem v řetězu filmových zpracování konfliktu lidí a opic je film Království Planeta opic,...
Červený vrch, ÚL, 2+1, 53m, s možností zahrady
Červený vrch, Ústí nad Labem - Ústí nad Labem-centrum
10 500 Kč/měsíc