Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Je Kouzelná flétna rasistická a sexistická? V New Yorku to neřeší

  18:55aktualizováno  18:55
Sezona kinopřenosů z Metropolitní opery pokračovala Mozartovou Kouzelnou flétnou. V New Yorku se hraje jako fantasmagorická podívaná „pro celou rodinu“. Je v ní od všeho něco. I trocha té korektnosti.

Scéna z inscenace Mozartovy Kouzelné flétny v Metropolitní opeře, uprostřed Markus Werba jako Papageno | foto: Richard Termine

Kouzelnou flétnou roku 2006 celý projekt MET in HD odstartoval. Hrála se tehdy v angličtině a ve zkrácené podobě, přizpůsobené dětskému publiku. Nejspíš i proto byla vybrána do kin – na zkoušku. Dodejme, že v Česku se první sezona ještě nevysílala, pražské Aero začalo s přenosy až následující rok a po něm se připojily další kinosály.

W.A. Mozart: Kouzelná flétna

Dirigent: James Levine

Režie: Julie Taymorová

Přímý přenos z Metropolitní opery, CineStar Anděl, Praha, 14. října 2017

Hodnocení­: 70 %

Teď Metropolitní opera uvedla tu samou inscenaci v německém originále a v plné délce. Režisérka Julie Taymorová kromě symboliky vztahující se k prostředí svobodných zednářů, jež bylo pro Mozarta a jeho libretistu Emanuela Schikandera klíčové, přidala odkazy na asijské kultury, ale třeba i africké masky. Vizuálně atraktivní, hlavně pro děti, mohou být obří loutky, které „chodí“ po jevišti nebo jím dokonce prolétávají. Efekt v hledišti divadla byl určitě větší než v kině, neboť kamery logicky zachytily jen určité výřezy.

Kouzelná flétna svojí mnohovrstevnatostí a jistou tajuplností vyvolává řadu dohadů a pokusů ji všelijak vyložit. Prostá pohádka ve stylu fantasy může být přirozeně jednou z cest. Ke cti režisérky budiž řečeno, že inscenace nepůsobí přeplácaně, na druhou stranu z ní ani nevyplývá, proč tam prvky z dálného Východu vlastně jsou, proč třeba Tamino připomíná postavu z čínské opery, jak to vše příběh o boji mezi silami světla a tmy ovlivňuje. Asi šlo prostě o to, aby představení bylo „hezké a pestré“.

Světlý jako mouřenín

Mozarta a Schikanedra by asi překvapilo, že v 21. století nebudou někteří diváci vnímat ani tak ušlechtilé ideály osvícenství, víru v rozum a v hodnoty, jež prorazí temnotu, ale že se v různých diskusích budou řešit třeba ne zcela lichotivé poznámky na adresu žen z úst zasvěcenců chrámu moudrosti nebo skutečnost, že nesympatická postava Monostata je tmavé pleti. A že jejich dílo z toho vyjde div ne jako rasistické a sexistické.

Inscenace tohle neřeší, i když troše té korektnosti uniknout nelze. Mouřenín Monostatos je sice namaskován jako ohyzdná figurka, ovšem do běla. A třebaže v německém originále zpívá v tom smyslu, že jako černý je nutně považován za ošklivého, tak v titulcích si člověk přečetl pouze to, že je ošklivý.

Fotogalerie

Pokud jde o údajné znevažování žen, operu v přestávkovém rozhovoru rovnou obhájila jihoafrická sopranistka Golda Schultzová, když poznamenala, že Pamina je pohádková princezna, která ale nepotřebuje pomoc, nýbrž jedná samostatně a rozhodně. Je to koneckonců Tamino, kdo si na začátku opery neví rady s příšerou, dokonce omdlí a musejí ho zachraňovat tři ženy... Korektnosti je prostě někdy nejlepší čelit vtipem a nadsázkou.

Schultzová, v MET debutující, v přenosu udělala velmi dobrý dojem i umělecky, má krásný sytý hlas s „princeznovsky“ lyrickým kouzlem. To chybělo představiteli Tamina, tenoristovi Charlesi Castronovovi, jenž zpíval spíš hrdinu z nějaké mnohem pozdější romantické opery. Na Mozarta je jeho hlas takříkajíc „oversized“, příliš příliš temný, hutný a málo ladný.

Basista René Pape je osvědčený Sarastro s autoritou, i když se už dal v přenosech slyšet v mnohem suverénnější formě - asi bylo znát, že do New Yorku přiletěl jen na jedno představení, vysílané do kin. V roli ptáčníka Papagena nabídl Markus Werba jakousi povinnou dávku zábavy, ale z této postavy, vyjadřující pragmatický přístup k životu, se dá vytěžit víc lidskosti a humoru. Sopranistka Kathryn Leweková odzpívala dvě árie Královny noci s virtuozitou, která nebyla jen nevzrušivě lehounkým ptačím štěbetáním, ale všechny tóny, i ty nejvyšší, působily jako skutečné blýskání na noční obloze.

Dirigent James Levine je upoután na invalidní vozík, ale duch u něj vítězí nad tělem. Orchestr, jakkoli je jeho doména jinde, dokáže zahrát každý styl, a je perfektní i v opeře, geniálně spojující různé světy, vznešený i lidově bodrý.




Nejčtenější

Alkohol může být zrádný, popsal David Švehlík Za scénou

Švehlík byl ve Varech hostem natáčení dalšího dílu našeho pořadu Za scénou,...

Ve čtvrtek do českých kin zamíří snímek Úsměvy smutných mužů, který vznikl podle stejnojmenné knihy spisovatele Josefa...

Zemřel herec Václav Glazar, proslavil se v kostýmu jeptišky v Kameňáku

Z filmu Kameňák

Václav Glazar zemřel ve středu, bylo mu 65 let. Informaci přinesl režisér Zdeněk Troška, jehož série filmových Kameňáků...



Sen, Hamlet i Romeo a Julie. Kupte lístky na Shakespeara s exkluzivní slevou

Tereza Voříšková a Jan Sklenář jako Romeo a Julie na Letních shakespearovských...

Letní shakespearovské slavnosti jsou v plném proudu. Vedle letošní novinky Dobrý konec všechno spraví s Martinem...

Mamma Mia! Muzikál je zpět, se Streepovou, Brosnanem i babičkou Cher

Záběr z pokračování snímku Mamma Mia!

Filmařsky sice žádná sláva, ale nakažlivá nálada, výteční herci a písně skupiny ABBA vylepšili před deseti lety...

VIDEO: Buď zemře hladem, nebo mezi žraloky. Útěk znovu zkusí Motýlek

Motýlek

Koncem září přijde do kin nová verze slavného dramatu Motýlek. Roli muže, který se snaží uprchnout z trestanecké...

Další z rubriky

Písní American Idiot na vrcholu hitparády chtějí Britové uvítat Trumpa

Green Day koncertovali v Praze (29. června 2010)

Na sociálních sítích v Británii se rozjela kampaň, jejímž cílem je dosáhnout toho, aby se někdejší hit rockové skupiny...

KOMENTÁŘ: Festivalu Masters of Rock kraloval pohodář Gene Simmons

Zpěvák a baskytarista kapely Kiss Gene Simmons 15. července 2018 na festivalu...

Poslední dva roky měli vyprodáno předem, letos to nakonec nevyšlo. Podle pořadatelů dorazilo na vizovický Masters of...

Nemám chuť na turné po kulturácích, chci radši do haly, plánuje Ztracený

Marek Ztracený v pražském Foru Karlín (27. listopadu 2017)

Marek Ztracený má úspěšný rok. Pro Karla Gotta napsal titulní píseň na jeho desku Ta pravá, hostoval mu v O2 areně a...

Najdete na iDNES.cz