Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Pomsta, šílenství, smrt. A výkon, jenž byl zralý na Oscara

  16:55aktualizováno  16:55
Posledním představením, které Metropolitní opera v letošní sezoně odvysílala do kin, byla Straussova Elektra. Projekci věnovala památce zesnulého režiséra Patrice Chéreaua, který tuto svou inscenaci na nejslavnější americké scéně již nespatřil.

Waltraud Meierová a Nina Stemme v opeře Elektra | foto: Marty Sohl

Měla to být jeho druhá práce pro Metropolitní operu, tou první byla inscenace Janáčkovy opery Z mrtvého domu, kterou po prvním uvedení ve Vídni postupně přebralo několik dalších světových scén. Elektru vytvořil Chéreau původně pro festival v Aix-en-Provence, kde také měla premiéru, ale v Metropolitní ji už museli převzít jeho spolupracovníci.

Přesto výsledek svědčí o Chéreauově schopnosti rozehrát velké lidské drama. Opera z počátku 20. století zpracovává antický námět pomocí hudebních prostředků pozdního romantismu, které ovšem žene na hranici možností s cílem zachytit emoce vymykající se kontrole a přerůstající v šílenství.

Richard Strauss: Elektra

Dirigent Esa-Pekka Salonen

Režie Patrice Chéreau

Výprava Richard Peduzzi

kinopřenos z Metropolitní opery, 30.dubna 2016

Hodnocení­: 85 %

Tomu odpovídá scéna představující holý betonový dvorek s železnými vraty, po němž se pohybují spíše stíny lidských bytostí, rozcuchané, oblečené v hadrech. Mezi nimi Elektra, žijící jen pro nenávist k matce Klytaimnestře, která se svým milencem zavraždila Elektřina otce Agamemnona.

Sopranistka Nina Stemme v titulní roli je nemrtvá, neživá troska, její hlas zní mocně a suverénně vyjadřuje divoké výbuchy zoufalství, nenávistnou ironii, ale i poslední zbytky něhy. Nakonec nepředvede choreograficky pečlivě připravený vítězoslavný tanec, ale jen pár křečovitých škubnutí. Pomsta je dokonána, vrazi jsou mrtví, zůstává však prázdno.

Jestli se sebesilnější hlasy dostaly přes mohutný, barvami překypující orchestr, který vedl dirigent Esa-Pekka Salonen, přirozeně nešlo v kině posoudit. Sopranistka Adrianne Pieczonka v úloze Elektřiny sestry Chrysothemis svůj hlas přepínala. Herecky ovšem naplno vyjádřila jinou, světlejší vášeň, touhu po normálním životě. Orest má v této opeře spíše statickou roli mstitele bez vnitřního konfliktu a basista Eric Owens z ní nevybočil.

Jak na vnitřní démony

Nicméně byl tu někdo, kdo dokázal, že každou postavu lze obohatit vlastním vkladem, třeba i v neobvyklém slova smyslu - Waltraud Meierová. Klytaimnestra se jistě dá pojmout jako extravagantní, hysterické a téměř groteskní monstrum, nápadně pronásledované děsivými nočními můrami. Meierová je jiná. Její Klytaimnestra se úporně snaží zachovat důstojnost, o vnitřních démonech vypovídají jen zdánlivě nenápadné náznaky v gestech a mimice. Dokonce jako by v ní zůstaly stopy lidství.

Fotogalerie

Třebaže Straussova opera nezmiňuje všechny předchozí příběhy, člověka napadne, že tato žena si dobře pamatuje, že Agamemnon, než byl sám zabit, bez slitování obětoval dceru Ifigenii. Meierová umí vytěžit hodně z mála i ve zpěvu. Její mezzosoprán je lehčí a štíhlý, ale natolik perfektně a inteligentně ovládaný, že velká gesta vůbec nepotřebuje a přitom sdělí vše, co sdělit má. Před kamerou to byla rozhodně kreace hodná Oscara. Kdyby se udělovaly ceny i za výkony v epizodních rolích, tak by se jistě našli kandidáti mezi představiteli úložek, jichž v Elektře není málo, a přitom mají dramatický význam. I na tom se ukazují možnosti světové scény.




Nejčtenější

Nečekaně zemřela Dolores O'Riordanová, nezaměnitelný hlas Cranberries

Zpěvačka Dolores O'Riordanová na pražském koncertu kapely The Cranberries

Hlavní tvář irské skupiny Cranberries Dolores O'Riordanová náhle zemřela ve věku 46 let. Zpěvačku našli v hotelovém...

PRVNÍ DOJMY: Pat a Mat, Vetchý a Donutil. A konec rudých iluzí

Hrdinové filmu Můj strýček Archimedes

Ač točí v obou zemích, tvrdí, že do rodného Řecka jezdí žít, kdežto do své druhé vlasti, do Česka, spíš pracovat. I...



Se synem nejsem v kontaktu. Marcela z Manželských etud byla hostem Za scénou

Za scénou: Helena Třeštíková a Marcela Haverlandová - celý záznam

Rozvedla se po dvou letech, dceru Ivanu, kterou vychovala sama, zabil vlak a se synem Tomášem z druhého vztahu má...

Načeradského obrazy pobouřily ředitelku galerie. Výstava skončila

Jiří Načeradský, Milenci

Ve slovenských Piešťanech předčasně skončila výstava českého výtvarníka Jiřího Načeradského. Některá díla totiž...

RECENZE: Renčovy Zoufalé ženy musí růžové nic alespoň navenek načechrat

Klára Issová ve filmu Zoufalé ženy dělají zoufalé věci

Romantická komedie Zoufalé ženy dělají zoufalé věci, natočená podle scénáře i knihy Haliny Pawlowské, má na rozdíl od...

Další z rubriky

Žbirka točil se spoluhráči Paula McCartneyho. Musel se ovládat

Miro Žbirka v Abbey Road

Miro Žbirka je na slavné londýnské adrese u neméně proslulého přechodu už jako doma. Když zde před šesti lety nahrál...

RECENZE: Čekaly by se od něj častušky, Depardieu však zvládá i šansony

Gérard Depardieu (Cannes, 22. května 2015)

Francouzský herec a milovník jídla i vína Gérard Depardieu na svou domovinu poněkud zanevřel. Nejprve se mediálně...

Rocker Tom Petty se neúmyslně předávkoval léky, uvádí zpráva koronera

Zpěvák Tom Petty během svého koncertu se svojí kapelou The Heartbreakers. (3.2....

Příčinou loňského úmrtí amerického rockového hudebníka Toma Pettyho bylo neúmyslné předávkování léky. Vyplývá to podle...

Najdete na iDNES.cz