RECENZE: Otrávena fialkami. Tak umírá Nětrebko na jevišti Metropolitní
Sama o sobě opera Adriana Lecouvreur nepatří zrovna k vrcholům operních dějin. Dílo z roku 1902 pojednává o skutečné historické postavě, herečce Comédie-Française, jež žila v 18. století. Historická realita je však přizpůsobena milostnému příběhu, v němž mezzosopranistka (kněžna de Bouillon) žárlí na sopranistku (herečka Adriana Lecouvreur), kterou miluje tenor (Maurizio, saský hrabě), jenž dříve miloval mezzosopranistku. Tenor navíc řeší dilema mezi láskou a politickými ambicemi. Pak je tu i „věrný přítel“, tajně milující sopranistku (divadelní inspicient Michonnet). Kolem těchto postav se odvíjí zamotaný děj, v němž je někdy těžké pochopit, kdo s kým intrikuje proti komu.
Francesco Cilea: Adriana LecouvreurDirigent: Gianandrea Noseda Režie: David McVicar Přímý přenos z Metropolitní opery, Cinestar Anděl, Praha, 12. ledna 2019 |
Jak se dá čekat, sopranistka nakonec umírá z rukou mezzosopranistky, která jí pošle kytičku fialek napuštěnou jedem. Vedle hrdinek uškrcených, zazděných za živa či jednoduše probodených jde rozhodně o jeden z nejkurióznějších způsobů úmrtí na operním jevišti.
Hudebně opera žije hlavně díky vstupní árii Adriany, která se v ní označuje za pokornou služebnici umění. Celkově vzato Cilea neměl nijak výjimečnou invenci ani cit pro slova, ovšem pár dalších pěkných, cituplných melodií se v opeře najde, atraktivní je také zasazení děje do divadelního zákulisí. Titulní roli v minulosti zpívaly velké primadony jako Renata Tebaldi, nicméně člověku při poslechu a sledování díla napadá, že by to mohla být i obstojná opereta, samozřejmě za předpokladu, že by hlavní hrdinka na konci ožila - třeba kdyby si čichla zase k jiné květině, v níž by byl protijed...
Divadlo bez divadla
Režisér David McVicar pro Cileu mnoho neudělal. Sice děj ponechal v 18. století, ale doslovným realistickým výkladem zrovna této opeře moc neposloužil, neboť ta je totiž tak úporně a přepjatě tragická, až se sama posouvá k hranicím nechtěné parodie na operu. Nebo právě nejasnou dělicí čáru mezi realitou a divadelní fikcí chtěl režisér naznačit? Během přestavby mezi prvním a druhým aktem totiž jeden ze statistů zápasí před oponou s těžkou bustou Molièra, kterou se za hlasitého smíchu publika snaží odnést.
Jenže právě divadelní prostředí, jež by mohlo inscenátory přivést k nějakému nápadu, režisér příliš nevyužil. Na velkém jevišti Metropolitní opery sice nechal postavit menší, barokní jeviště, ale to plní jen čistě dekorativní funkci. Našinec si mimoděk vzpomněl na inscenaci Národního divadla z roku 2004, která byla stočena do mírné nadsázky až perzifláže. Nějaké takové východisko režisér McVicar zjevně vůbec nehledal.
A tak největší podívanou jsou krásné kostýmy, především ty, která postupně vystřídá Anna Nětrebko. V některých ohledech je Adriana její životní role. Diva hraje divu, dějem proplouvá v působivých, ladných pózách. Čistě vokálně jí ovšem tahle role nesedí tak dobře jako třeba nedávno Verdiho Aida. Jistě, předvedla spoustu krásných tónů, ale střední a hlubší rejstřík jakoby ve snaze o dramatický efekt až příliš násilně dobarvovala do temnějšího odstínu než je její vlastní, takže zpěv pak působí dost manýristicky a nepřirozeně.
To její rivalka Anita Rachvelishvili, alias kněžna z Bouillonu, má v hrdle od přírody mohutný tmavý zvukový aparát, který nemění barvu, hřímá jako hněv boží, ale je-li třeba, umí se přeladit i na jemnější vlny. Hysterická scéna Adriany a kněžny, v níž se obě rivalky jako dvě lítice do sebe pustí kvůli playboyovi Mauriziovi, byla rozhodně působivá - skoro se chce říct, že zábavná. Člověk mimoděk čekal, že si dámy přinejmenším strhnou paruky.
Tenorista Piotr Beczala zpíval Maurizia pevným a jasným hlasem a rozhodně neodporoval představě šviháka, jenž miluje tu, pak zase onu, ale nejvíc mu záleží na kariéře. Z představitelů dalších postav vynikl zvláště basista Ambrogio Maestri, jenž vytvořil oddaně milujícího Michonneta. Dirigent Gianandrea Noseda se snažil z Ciley vypreparovat co nejvíce předností, ale pro tuto operu by se dalo udělat mnohem víc hlavně inscenačně.
Tipy z televizního programu
Recenze: Fantastická zvířata: Brumbálova tajemství 60 %, Mrazivá pomsta 60 %, Mission: Impossible 3 70 %, Teroristka 55 %, Barry Seal: Nebeský gauner 65 %, Soudce 65 %, Aquaman a ztracené království 30 %, Jsem božská 40 %, Tanečnice 60 %
Klíčová slova: Fotbalista roku, Zuzana Smatanová, Výměna manželek, Survivor Česko & Slovensko
Seriály: Stíny v mlze, Vytoč mého agenta, Jedna rodina, Na vlnách Jadranu, Policie Hvar, To se vysvětlí, soudruzi!, Boží mlýny
Buranství, říká o přerušení Kaščejevy na Českých lvech režisér Chlupáček
Rozstřel Loni společně uvedli do kin film Úsvit, letos na televizní obrazovky vyslali minisérii To se...
RECENZE: Gabriela Soukalová ve sprše i v moři. Dokument jí zadal pózy
Premium Pod názvem Gabriela Soukalová: Pravda se pořád vyplatí vešel do kin dokument, v němž se zpovídá...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
České filmaře zatkli při natáčení ve Vatikánu. Teď se chtějí vrátit zpět
Premium Štáb snímku Ďáblova sbírka skončil po natáčení na Svatopetrském náměstí na policii, která zabavila...
Metoda Markovič: Scény z výslechů byly hodně intimní, říká představitel Hojera
Rozstřel Herec Petr Uhlík, tvář dvou výrazných televizních projektů letošního roku: minisérií Metoda...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
KOMENTÁŘ: Desatero pro všechny, kdo rádi hlásají velké pravdy
Premium Málokdo si zapamatuje, kdo si o víkendu připsal České lvy nebo Oscary, ale zato se bude ještě...
RECENZE: Soused prodal vejce Židovi, hlásíme My, občané Protektorátu
Premium Třídílná dokumentární série My, občané Protektorátu, již uvádí Česká televize, má dvě silné opory....
VIDEO: Ypsilonka slaví šedesátiny velkou výstavou. Uteklo to, říká Lábus
Velká retrospektivní výstava plná plakátů, dokumentů a rarit dává návštěvníkům vzpomenout na...
Posedlost a láska k hudbě. Olga Malířová Špátová natočila dokument o Petru Jandovi
Před třemi lety oslovili přátelé Petra Jandy dokumentaristku Olgu Malířovou Špátovou, aby o něm...
Vedle ořezaného stromu vyrostla nová Banksyho malba, má ekologický apel
Nová nástěnná malba v londýnské čtvrti Finsbury Park přilákala davy lidí. A to i přesto, že se k...