Čtveřice spolužáků ze Sibelius Academy, kde se před sedmi lety - coby velcí ctitelé Metalliky - prvně tvrdě opřeli do svých nástrojů, se v Česku těší velké oblibě. Pro obrovský zájem předcházelo již dříve ohlášenému nedělnímu vystoupení v Arše ještě jedno, sobotní, narychlo domluvené do Paláce Akropolis. Apocalyptica program rozdělila rovnoměrně mezi své tři desky.
Koncerty skupiny Apocalyptica v Praze |
2. 12. 2000 - Palác Akropolis |
3. 12. - Divadlo Archa |
Zhruba třetinu programu tvořily původní skladby frontmana Eicca Toppinena, neboť až vlastní tvorba kapele plně umožňuje - jak dokládá album Cult - více větvit a křížit kontrastní aranžmá vystavěná na zlomech tempa, intenzity a melodií. "Naživo" se sice formace musela obejít bez smyčcového kvarteta, její barevně masivní zvuk to však výrazněji nezploštělo; a to ani v poloze eruptivní, která suverénně nahrazuje typický metalový instrumentář (skladby Pray! a Struggle, jež začíná znepokojivě bodavými zvuky jako hudba ke "sprchové" scéně v Psychu), ani v rovině baladické. Koncert Apocalyptiky není žádnou kuriozitou, při níž čtyři cellisté povzbuzují publikum zuřivě pozdviženými smyčci, kterými občas na své nástroje hrají stylem, jako by spíše řezali pilou strom. Je sice fascinující vidět, jak stojí na kraji pódia, extaticky potřásají hlavami a unisono drhnou struny, až se jejich smyčce třepí, zároveň s tím však nelze přehlédnout a přeslechnout, jací výteční hudebníci v kapele působí.
V posledních několika letech Prahu navštívila řada - většinou vysloužilých - heavymetalových i hardrockových legend, některé z nich dokonce i s filharmonickým orchestrem. Jen málokterá z nich se však dokázala dotknout podstaty tvrdé muziky tak virtuózně jako finský kvartet klasicky školených cellistů.
Finská skupina Apocalyptica. |
Eicca Toppinen z finské kapely Apocalyptica. |
Max Lilja z finské kapely Apocalyptica. |
Paavo Lötjönen z finské kapely Apocalyptica. |
Perttu Kivilaakso z finské kapely Apocalyptica. |