Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Město má mít patinu, říká odborník na graffiti Lindblad

  2:46aktualizováno  2:46
Tobias Lindblad je teoretikem graffiti a street artu. Do Česka přijel ze Švédska, aby zde zahájit festival Names, který se v Praze koná do 6. září. "Lidé vnímají graffiti jako vandalismus často proto, že mu nerozumí, nikoliv proto, že je ilegální," říká v rozhovoru MF DNES.

Tobias Lindblad | foto: archiv Tobiase Lindblada

Co vlastně graffiti je? Má nějaký smysl?
Graffiti se dá charakterizovat jako estetický způsob komunikace. I když často jde jen o nápisy, která nic neříkají. Proto je důležité se nejdřív dívat, jak je napsáno, jestli má svůj styl, až pak se můžete zabývat obsahem. Graffiti funguje podobně jako loga velkých společností - jako příklad uvedu Ikeu, protože jsem Švéd.

Je to tedy snaha zviditelnit se, zažít svých patnáct minut slávy?
Určitě. Myslím, že není náhoda, že se vyvinulo v New Yorku - reklamní panely jsou tam všude, každý se snaží, aby jeho značka byla vidět. Podobná logika funguje v graffiti. Když nemáte peníze na reklamu, existují další způsoby prezentace a graffiti je jedním z nich.

Lze počátky graffity spojovat výhradně s černošskými gangy?
Graffiti se objevilo v Americe počátkem 60. let. Z lokálního fenoménu se začátkem 70. let stal boom, který zasáhnul chudá předměstí. Ale už ve filmu Stylewars z roku 1970 říká člověk jménem Satch, že je také mnoho bílých writerů. Snaha najít si své místo se i dnes týká všech mladých, kteří jsou do jisté míry vyřazeni ze společnosti. Předtím, než je jim osmnáct, či v Americe jednadvacet, nemají v rámci společnosti skoro žádná práva.

V tom filmu organizuje magistrát kampaň proti  writerům pod heslem "Zanechej stopu v rámci společnosti, nikoli na společnosti". Ale kampaň je neúspěšná. Proč?
Radní nechápou vnitřní svět mladých. Nechápou, že pro mnoho z nich je právě graffiti jediný způsob, jak se začlenit do společnosti.

Mnozí však vnímají graffiti jako vandalismus.
Z právního hlediska to vandalismus je. Mnoho lidí však graffiti jednoduše nerozumí. Je to stejně exkluzivní záležitost jako moderní či současné umění, pro které spousta lidí taky nemá porozumění. Proč lidé označují graffiti za vandalismus? Proto, že vzniká ve veřejném prostoru, nebo proto, že je to nezajímá. Srozumitelnější a otevřenější než graffiti je street art. K tomu jsou lidé tolerantnější, protože bývá zábavný. Ale z právního hlediska je na tom stejně.

Jaký je tedy rozdíl mezi street artem a graffiti?
Těžko říct. Street art je vše, co se na ulici objevuje bez povolení. A graffiti je jeho součástí. Street art zpopularizoval Banksy. Zahrnuje plakáty, šablony, samolepky atd. Jeho smyslem je vědomá komunikace s lidmi. Na rozdíl od graffiti, které vzniká pro úzký okruh writerů. U street artu je obsah srozumitelný, často humorný. Na rozdíl od graffiti neužívá žádné speciální kódování.

. O FESTIVALu NAMES

Nejlepší tvůrci graffiti a street artu z celého světa se sejdou v Praze.

Jedno mají společné - jsou nelegální. Jak moc je ilegalita v práci writerů a street artistů důležitá?
Do určité míry důležitá je, ale nemyslím, že by writeři mermomocí chtěli sprejovat ilegálně. Nejsilnější scény graffiti jsou v Berlíně a Kodani, kde je mnoho legálních ploch...

A Stockholm je k těmto aktivitám přívětivý?
Švédsko je velmi bohatá země, která hledí na to, aby povrch byl čistý a uhlazený. Graffiti ve Stockholmu nezůstane déle než dva dny. Problémem je, že magistrát nevnímá rozdíly ve veřejném prostoru. Je jedno, jestli někdo udělá graffiti v historickém jádru města, nebo pod mostem na předměstí. Ihned je odstraněno. Ale každé město by mělo mít patinu.

Vy jste bývalý "writer", dnes o graffity publikujete knížky. Co vás na něm stále zajímá?
Dnes už mě zajímá hlavně jeho kritický aspekt. Je to protiváha svrchované moci, která kontroluje veřejný prostor. Domnívám se, že graffiti a street art vytvářejí základní podmínky pro demokracii. Do veřejného prostoru mohou zasahovat i ti, kteří si jej nemohou koupit.

Zmínil jste Banksyho, jehož práce se prodávají na světových aukcích. Londýnská galerie Tate Modern street artu věnovala velkou výstava. Lze graffiti označit za umění?
Myslím, že instituce v něm umění vidí a trh tyto věci žádá. U nás si stále teoretici umění drží odstup, poněvadž neví, jak tyto práce hodnotit. Začínají se radit s teoretiky graffiti, takže do jisté míry graffiti a street art infiltruje do institucí, ale současně si udržuje vlastní nezávislost.




Nejčtenější

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

KVÍZ: Jak znáte Rychlé šípy a Jaroslava Foglara, plantážníci?

Rychlé šípy

Mirek Dušín, Jarka Metelka, Jindra Hojer, Červenáček a Rychlonožka. Příběhy Rychlých šípů od Jaroslava Foglara hltaly...

Další z rubriky

Úkryt v horách či masový hrob. Osud nepohodlných v Íránu, odhaluje Harouni

Sním o tom, že je hora stále celá, Shadi Harouni, 2017

Zprávy o Íránu a jeho vlivu chrlí média, obzvlášť v několika posledních měsících téměř nepřetržitě. Přesto o obyčejném...

VIDEO: Nahé ženy jsou u nás naposledy. Organizátoři lákají i na orgasmy

Na výstavě Voayer ukazují dívky vše, co se ukázat dá.

Voayer: Poslední výstava skutečných nahých žen. Nekompromisní název láká diváky na kontroverzní výstavu, která k nám...

OBRAZEM: Začal Týden umění. Láká na Warhola, Zrzavého i paneláky

Jan Zrzavý, Benátky I, 1928

Už i Praha má svůj Týden umění. Jeho první ročník začal v pondělí a návštěvníkům otevírá přes třicet galerií včetně...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz