Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Města byla plná neurotiků už před sto lety, divadlo je toho důkazem

  17:02aktualizováno  17:02
Režisérka Hana Burešová nazkoušela v pražském Divadle v Dlouhé dvě aktovky od Georgese Feydeaua. Premiéru mají v úterý. Obě hry mají komplikovaný název: první se jmenuje Dáváme děťátku klystýr, druhá Kašlu na to, řekla Hortenzie. A obě pojednávají o partnerských vztazích na ostří nože.

Režisérka Hana Burešová | foto:  Dan Materna, MAFRA

Vyhrocený vztah mezi mužem a ženou je vděčným námětem všech literatur. Jaká je vaše zkušenost s tímto tématem na jevišti?
Uvedli jsme s dramaturgem Štěpánem Otčenáškem již řadu her na toto téma – jen v Dlouhé máme nyní na repertoáru Marivauxovu hořkou komedii Experiment a dvě tragédie – Senekovu Faidru a Calderónova Lékaře své cti. Feydeau je znám jako autor situačních komedií, ale málokdo zná jeho pozdní aktovky inspirované krachem jeho manželství, v nichž se přiblížil Strindbergovu pojetí partnerského vztahu jako nesmiřitelného boje a manželství jako pekla na zemi.

Feydeau napsal tyhle dvě aktovky před sto lety. Co říkají dnes?
Bohužel mají stále platnost. Řekli bychom, že dnes je určitě svět překotnější, neurotičtější, ale takový se už musel zdát i Feydeauovi na prahu bouřlivého 20. století. V těchto posledních hrách Feydeau s hořkokyselým úsměškem předjímá samotu člověka mezi lidmi, městského neurotika stiženého obsesemi a psychózami, jeho počínající neschopnost porozumět světu, nejbližšímu člověku i sobě.

Nakolik hry v rámci večera propojíte?
"Děťátku" jsme ponechali zasazení do doby vzniku kolem roku 1910. Jisté rekvizity, s nimiž hra počítá, spadají prostě do doby minulé, což neplatí o problému, který hra nastoluje. "Hortenzii" jsme bez podstatných úprav přenesli do současnosti, abychom ukázali, že kostýmy, rekvizity či nábytek se za ten čas mírně proměnily, ale lidé a jejich vztahy nikoli.

Je v těch hrách přítomná komika?
Slavný komediograf tu opustil svou mistrovskou techniku bláznivých situací a gagů a uchýlil se k téměř autentickému záznamu manželského dialogu. Ale humor tu zůstal, i když groteskně zhořklý. Prostřednictvím jednoho z malicherných sporů ukazuje Feydeau fatální nemožnost konsenzu mezi potřebami muže a ženy. Zároveň se smíchem nás může až mrazit, když nám tak připomene naši vlastní malost a neschopnost domluvit se.

Jak jste schopná se domluvit vy a váš muž dramaturg Štěpán Otčenášek?
My se možná částečně bráníme manželskému stereotypu i tím, že právě takové hry dáváme. Jistěže za 30 let soužití jsme mnohé z podobných situací sami zažili. A zatím přežili. Důležitý je právě ten nadhled. Myslím, že pro Feydeaua to byla svého druhu psychoterapie, když hry psal v hotelu, kam utekl od manželky. Je to psychoterapie pro nás, pro herce a měla by být i pro
diváky.




Nejčtenější

Zemřel herec Jaroslav Šmíd, hrdina komedie Doktor od jezera hrochů

Jaroslav Šmíd ve filmu Doktor od jezera hrochů (2010)

Ve věku 47 let zemřel herec Jaroslav Šmíd, známý z titulní role komedie Zdeňka Trošky Doktor od jezera hrochů. Zprávu...

Tvůrce Kanceláře Blaník opouští Seznam. Důvodem jsou neshody s vedením firmy

Z natáčení filmu Prezident Blaník

Lobbista Tonda Blaník bouchl do stolu. Tvůrce, který oceňovaný seriál vytváří, opouští internetovou televizi Stream...



Zemřel písničkář Wabi Daněk, autor legendární Rosy na kolejích

Písničkář Wabi Daněk

Po dlouhé nemoci dnes ve věku 70 let zemřel Wabi Daněk, folkový písničkář, autor a původní interpret neoficiální...

Prezident Blaník. Podpisy sehnal, kandidaturu nestihl, tak natočí film

Z natáčení filmu Prezident Blaník

Fiktivní lobbista Antonín Blaník alias herec Marek Daniel populární ze satirického seriálu odhalí zákulisí prezidentské...

Nemístnému návrhu jsem se vysmála, řekla Ewa Farna Za scénou

Zpěvačka Ewa Farna v kulturním magazínu Za scénou.

Ať si ženy uvědomí svou hodnotu. Já se nabídce vysmála, řekla zpěvačka Ewa Farna v pořadu Za scénou.

Další z rubriky

Bílý knír a retro sedmdesátek. Jaškówa čeká těžká dvojrole, ale lahůdka

Záběr ze zkoušek hry Ztracená čest Kateřiny Blumové

Ztracená čest Kateřiny Blumové. Nejnovější premiéra Švandova divadla si vzala na paškál vliv médií a sílu...

Sopranistka zazpívala nejvyšší tón v dějinách Metropolitní opery

Audrey Lunaová (v popředí)

Nejvyšší tón ve 137leté historii newyorské Metropolitní opery mohou zaslechnout diváci představení Anděl zkázy. Notu A...

OBRAZEM: Jaká je spolupráce Dejvických a La Putyky? Podívejte se na Honey

Záběr z generální zkoušky představení Honey, které společně nazkoušelo Dejvické...

Po měsících zkoušek a rok od oficiálního oznámení se divadelním fanouškům poprvé společně představí Dejvické divadlo a...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.