Britský dramatik Mark Ravenhill přijel do Prahy na premiéru své hry Bazén (bez vody).

Britský dramatik Mark Ravenhill přijel do Prahy na premiéru své hry Bazén (bez vody). | foto: ČTK

Mé jméno je symbolem násilí, tvrdí britský dramatik Ravenhill

  • 0
Přední britský dramatik Mark Ravenhill přijel do Prahy na premiéru své hry Bazén (bez vody). Soubor Divadla Letí ji uvedl ve Studiu pražského Švandova divadla.

Do Prahy dorazil usměvavý, příjemně naladěný a dobře vypadající čtyřicátník a málokdo by hádal, co všechno má Mark Ravenhill za sebou. Soupis jeho zdravotních problémů čítá například těžké kóma či epilepsii. Ve čtyřiadvaceti letech byl diagnostikován jako HIV pozitivní s neblahou prognózou: zbývá mu deset let života, poté imunitní systém zkolabuje. V té době také na AIDS zemřel jeho přítel.

Britský dramatik Mark Ravenhill"Když se ohlížím zpátky, uvědomuju si, že to byla právě strašná posloupnost té předpovědi, která mě přiměla, abych začal psát a dala mé první, celovečerní hře Shopping and Fucking její sílu. Když svůj život začnete žít s takovou intenzitou, jiným způsobem ani psát nemůžete," napsal před časem Ravenhill pro britský Guardian.

Ravenhillova první hra se skandálním názvem se stala událostí a současně vytyčila nový směr, označovaný jako coolness dramatika. Ta na jeviště přivedla naplno zobrazené násilí, krutost, chlad, prázdnotu hrdinů, dezorientovaných ve světě bez citu. Šokující byla i témata zahrnující homosexualitu či drogy.

Cool? To se mi líbí

Na otázku, jak se mu líbí nálepka "cool" autora, odpověděl Ravenhill v Praze s úsměvem, že velice, protože "cool" toužil být již jako puberťák. Na mysli měl další význam anglického slova, jenž by se dal volně přeložit jako úžasný a v pohodě.

Současně však přiznal, že nemá rád, když si režiséři jeho her libují v předvádění brutality a zvráceností: "Každá hra je otevřená interpretaci, ale u mě mívají režiséři tendenci podávat hry tvrdší, než jsou. V mých hrách se objevují momenty něhy, zranitelnosti, křehkosti, porozumění. Ty však bývají často opomíjeny právě proto, že mé jméno je symbolem pro texty plné násilí."

Přestože pokrok medicíny v léčbě pacientů s HIV chmurné vyhlídky stále projasňuje, intenzita psaní Ravenhillovi zůstala. A také velká píle. Pro edinburský festival se uvolil denně napsat jednu krátkou, dvacetiminutovou hru: celkový čas cyklu se vyšplhal na šest hodin.

Žádný z jeho titulů sice nedosáhl tak globální slávy jako Shopping and Fucking, ale z Ravenhilla se stal natolik etablovaný autor, že dvě jeho hry pronikly na jeviště londýnského West Endu – v jedné si zahrál hvězdný Ian McKellen.

Britský dramatik Mark Ravenhill

Bohatou inscenační historii mají Ravenhillovy hry i u nás. Představení Shopping and Fucking se hrálo poprvé v roce 1996 v ústeckém Činoherním studiu, text Faust je mrtev nastudovalo brněnské HaDivadlo, Polaroidy pražský Disk a ostravská Aréna. O monodrama Produkt se pokusila Ta Fantastika a dvě novější hry má v repertoáru soubor Letí. Je to "gay muzikál" Mother Clap’s Molly House, u nás uváděný pod názvem Domeček pro buzničky, a právě Bazén (bez vody).

Skok do prázdného bazénu

Hru autor popisuje jako studii o přátelství: "Přátelství dává lidem sílu, na druhou stranu jim brání, aby se vyvíjeli, což může být destruktivní."

Protagonisty je skupina umělců, z nichž jedna žena se stane velmi slavnou a ostatní se s tím těžko vyrovnávají. Při večírku známá umělkyně skočí do bazénu, jenže v tom chybí voda. Utrpí vážná zranění a v bezvědomí skončí v nemocnici. Netuší, že přátelé její rány zdokumentovali a plánují se snímky jejího zmrzačeného těla nastartovat vlastní úspěšnou kariéru.

"Inspirací mi byly obrázky fotografky Nan Goldinové, která rovněž nešťastnou náhodou skočila do vypuštěného bazénu. Vlastní zranění vyfotografovala a udělala z nich výstavu. Otázka, kterou ve hře kladu, zní: Jak smíme nakládat s utrpením svým a cizím, máme právo proměnit je v umění?" uvažuje Ravenhill, jinak velký kritik systému: "Moje postavy jsou takové, jaký je svět okolo nich. Tím nejdůležitějším se staly peníze, chybějí jakékoli jiné hodnoty, vztahy mezi lidmi diktuje trh. Proto jsou mí hrdinové nenasytní, poživační a chamtiví. I tak intimní záležitost, jako je sex, se stává něčím, po čem je sháňka," vysvětlil dramatik před časem.

Filmový průmysl se připravuje na dobu krize a hubených let natáčením komedií. Ravenhill však soudí, že zábavy již bylo dost a že touha publika zapomenout na společenské problémy pomocí smíchu nebude tak vysoká, jak si myslí filmové koncerny. "Alespoň z mé domoviny mám takový dojem, že ekonomická recese přiměje lidi přemýšlet o svých životech a přehodnocovat. Komedie mám osobně rád, ale krize nás nutí klást si vážné otázky," věří Mark Ravenhill.