Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Mouka a krev. Současná Maryša v Národním vibruje napětím

  6:55aktualizováno  6:55
Národní divadlo nabídlo nejnovějším nastudováním Maryši moderní a atraktivní inscenaci, která citlivě pracuje s původním textem bratří Mrštíků.

Pavla Beretová a Matyáš Řezníček jako ústřední pár v Maryše | foto: Martin Špelda

Od keho je káva? Od žida. Ač v pražském Národním divadle zasadili nejnovější zpracování národní klasiky, Maryši od bratří Mrštíků, do neurčité moderny, zachovali původní jazyk. Ale nejen to, režiséru Janu Mikuláškovi, pro kterého je to první premiéra na půdě historické budovy, se podařilo zachovat i napětí malých rodinných tragédií, strašidla domácího násilí i vyhnívajících manželství a pokažených mezilidských vztahů. Tedy základní témata Maryši, kterým posloužil vesnický realismus a lidové kroje jako dobové pentle.

Fotogalerie

Ve své předchozí režii pro první scénu, Spalovači mrtvol ve Stavovském divadle, se Mikulášek ještě částečně držel vršení asociací tolik typických pro jeho Divadlo Na zábradlí. V Maryše se však plně vrátil ke klasické činohře.

Šlo by to i bez masek

Průvodní znaky jeho inscenací – nekompromisní obrazy s mlčícími přicházejícími postavami či (opět) úžasná scénografie Marka Cpina – zde pouze slouží příběhu a podtrhují celkové stísněné vyznění. Studená atmosféra nahrávacího studia, mouka, jež se Vávrovi sype z kapes, krev na rukou. Jen nápad podat svatbu jako jakýsi prastarý iniciační obřad, což mají evokovat neurčité divošské masky, působí zbytečně prvoplánově a dost čouhá.

I díky chytře vynechané přestávce a krácení textu se však jedenácté nastudování Maryši v Národním divadle může pochlubit vibrujícím napětím a skvělou gradací, která spěje k neodvratnému konci. Velkou zásluhu na tom mají samozřejmě herci. Vávra Davida Prachaře a Maryša výtečné Pavly Beretové podávají závěr s až zdrcující nejednoznačností. Skvělý je nejistý Lízal Vladimíra Javorského, zasvítí i drobná role hostinského v expresivním podání Filipa Rajmonta.

Maryša

Národní divadlo

premiéra 23. listopadu 2017

režie: Jan Mikulášek

hrají: Pavla Beretová, David Prachař, Matyáš Řezníček, Vladimír Javorský, Taťjana Medvecká, Martina Preissová, Kateřina Císařová, Filip Rajmont

Hodnocení­: 80 %

Francek Matyáše Řezníčka oproti tomu působí nevýrazně, tvrdá Lízalka Taťjany Medvecké pak prostor téměř nedostává. Vzhledem ke krácení textu musí všichni ve svých postavách opsat zrychlené oblouky. Citlivá práce dramaturgů Marty Ljubkové a Jana Tošovského jim to však umožňuje docela bez problémů.

Z fotografií k inscenaci, kde se to hemží kelímky, rychlovarnou konvicí i spodním prádlem, může konzervativnímu divákovi připadat, že po operetní Manon Lescaut přichystala první scéna další „divočinu“. Maryša však zůstává věrná předloze, jen prostě mluví současným divadelním jazykem. A ke cti všech tvůrců tak činí velice srozumitelně.




Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Pěkný ročník. Přesto karlovarský festival tančí nad propastí

Dojatý Jaromír Hanzlík přebírá ocenění za přínos českému filmu od Jiřího...

Závěr 53. karlovarského festivalu, který na ČT1 sledovalo 257 tisíc lidí, zářil od show bratrů Cabanů přes náš úspěch v...

Alkohol může být zrádný, popsal David Švehlík Za scénou

Švehlík byl ve Varech hostem natáčení dalšího dílu našeho pořadu Za scénou,...

Ve čtvrtek do českých kin zamíří snímek Úsměvy smutných mužů, který vznikl podle stejnojmenné knihy spisovatele Josefa...



Zemřel herec Václav Glazar, proslavil se v kostýmu jeptišky v Kameňáku

Z filmu Kameňák

Václav Glazar zemřel ve středu, bylo mu 65 let. Informaci přinesl režisér Zdeněk Troška, jehož série filmových Kameňáků...

Mamma Mia! Muzikál je zpět, se Streepovou, Brosnanem i babičkou Cher

Záběr z pokračování snímku Mamma Mia!

Filmařsky sice žádná sláva, ale nakažlivá nálada, výteční herci a písně skupiny ABBA vylepšili před deseti lety...

VIDEO: Buď zemře hladem, nebo mezi žraloky. Útěk znovu zkusí Motýlek

Motýlek

Koncem září přijde do kin nová verze slavného dramatu Motýlek. Roli muže, který se snaží uprchnout z trestanecké...

Další z rubriky

Pohyb a tanec vládnou Praze, startují akce Za dveřmi a Nultý bod

Záběr z představení Pour kanadské tanečnice a choreografky Dainy Ashbee

Moderní tanec i pohybové a fyzické divadlo se stále řadí mezi menšinové divadelní žánry. Jejich obliba však rok od roku...

Jak na krizi s láskou a nadhledem. Kostková hraje slavnou spisovatelku

Záběr z představení Kdokoli může dělat cokoli

Kdokoli může dělat cokoli, hlásila Betty MacDonaldová přesně před sedmdesáti lety. Tehdy totiž vyšel první díl její...

RECENZE: Rytmický kabaret. Spojení Villona s Maupassantem má smysl

Z prvních zkoušek inscenace Slečna Fifi, herci jsou ještě bez kostýmů

Venku prší, déšť bubnuje do oken a pruští vojáci se na francouzském zámku Uville silně nudí. Ideální příležitost pozvat...

Najdete na iDNES.cz