Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Mouka a krev. Současná Maryša v Národním vibruje napětím

  6:55aktualizováno  6:55
Národní divadlo nabídlo nejnovějším nastudováním Maryši moderní a atraktivní inscenaci, která citlivě pracuje s původním textem bratří Mrštíků.

Pavla Beretová a Matyáš Řezníček jako ústřední pár v Maryše | foto: Martin Špelda

Od keho je káva? Od žida. Ač v pražském Národním divadle zasadili nejnovější zpracování národní klasiky, Maryši od bratří Mrštíků, do neurčité moderny, zachovali původní jazyk. Ale nejen to, režiséru Janu Mikuláškovi, pro kterého je to první premiéra na půdě historické budovy, se podařilo zachovat i napětí malých rodinných tragédií, strašidla domácího násilí i vyhnívajících manželství a pokažených mezilidských vztahů. Tedy základní témata Maryši, kterým posloužil vesnický realismus a lidové kroje jako dobové pentle.

Fotogalerie

Ve své předchozí režii pro první scénu, Spalovači mrtvol ve Stavovském divadle, se Mikulášek ještě částečně držel vršení asociací tolik typických pro jeho Divadlo Na zábradlí. V Maryše se však plně vrátil ke klasické činohře.

Šlo by to i bez masek

Průvodní znaky jeho inscenací – nekompromisní obrazy s mlčícími přicházejícími postavami či (opět) úžasná scénografie Marka Cpina – zde pouze slouží příběhu a podtrhují celkové stísněné vyznění. Studená atmosféra nahrávacího studia, mouka, jež se Vávrovi sype z kapes, krev na rukou. Jen nápad podat svatbu jako jakýsi prastarý iniciační obřad, což mají evokovat neurčité divošské masky, působí zbytečně prvoplánově a dost čouhá.

I díky chytře vynechané přestávce a krácení textu se však jedenácté nastudování Maryši v Národním divadle může pochlubit vibrujícím napětím a skvělou gradací, která spěje k neodvratnému konci. Velkou zásluhu na tom mají samozřejmě herci. Vávra Davida Prachaře a Maryša výtečné Pavly Beretové podávají závěr s až zdrcující nejednoznačností. Skvělý je nejistý Lízal Vladimíra Javorského, zasvítí i drobná role hostinského v expresivním podání Filipa Rajmonta.

Maryša

Národní divadlo

premiéra 23. listopadu 2017

režie: Jan Mikulášek

hrají: Pavla Beretová, David Prachař, Matyáš Řezníček, Vladimír Javorský, Taťjana Medvecká, Martina Preissová, Kateřina Císařová, Filip Rajmont

Hodnocení­: 80 %

Francek Matyáše Řezníčka oproti tomu působí nevýrazně, tvrdá Lízalka Taťjany Medvecké pak prostor téměř nedostává. Vzhledem ke krácení textu musí všichni ve svých postavách opsat zrychlené oblouky. Citlivá práce dramaturgů Marty Ljubkové a Jana Tošovského jim to však umožňuje docela bez problémů.

Z fotografií k inscenaci, kde se to hemží kelímky, rychlovarnou konvicí i spodním prádlem, může konzervativnímu divákovi připadat, že po operetní Manon Lescaut přichystala první scéna další „divočinu“. Maryša však zůstává věrná předloze, jen prostě mluví současným divadelním jazykem. A ke cti všech tvůrců tak činí velice srozumitelně.




Nejčtenější

Vyslýchali mě jako fašistku, říká autorka scénáře o střetu s muslimy

Z filmu Pírko

Za scénář filmu Jako v ráji dostala Lucia Klein Svoboda jednu z vítězných cen loňské soutěže Filmové nadace. Má už i...

RECENZE: Věčně tvá nevěrná následuje normu, že co český film, to ostuda

Z filmu Věčně tvá nevěrná

Novinka kin s názvem Věčně tvá nevěrná dokonale naplňuje zvyklost, že tuzemské romantické komedie jsou špatné, dojemně...



RECENZE: Krimi selhává. Inspektor Max od kolotočů pouze připomíná jiné

Ze seriálu Inspektor Max

Zločin v operetce. Tak se po několika dílech jeví koprodukční seriál Inspektor Max, který po slovenské lednové premiéře...

Nejde o cenzuru, líčí šéf rady, proč odmítli film o střetu s muslimy

Ceny Filmové nadace převzali (zleva) Radek Bajgar, Lucia Klein Svoboda, Lucie...

Přemysl Martínek z Rady Státního fondu kinematografie, kde Lucia Klein Svoboda neuspěla s žádostí o podporu svého filmu...

A ještě jedna věc. Columbo, křestním jménem poručík, slaví padesátku

Peter Falk v seriálu Columbo

Seriál sice začal až v roce 1971, nicméně před padesáti lety, 20. února 1968 v pilotní epizodě Vražda na předpis, se...

Další z rubriky

RECENZE: Vesmírná báseň o nepřítomnosti diváky rozdrtí a dezorientuje

Jan Mocek v představení Shadow Meadow

Náročné audiovizuální představení, které není vhodné pro epileptiky, těhotné ženy a děti, připravil Jan Mocek do...

Sto let ČSR oslaví Národní divadlo Libuší. Poprvé uvede Erbenovu Kytici

Z kostýmové zkoušky Krvavé svatby

Pro sezonu, která pokryje i sté výročí vzniku Československa, hlásí Národní divadlo několik speciálních premiér. Vedle...

Je libo komorní muzikál? Předchůdce Rentu prožije krizi třicátníků

Záběr z generální zkoušky muzikálu Tick, tick... boom!

Ač jsou muzikálové počiny Jonathana Larsona ve světě považovány za mainstream, v naší produkci plní spíše roli...

Najdete na iDNES.cz