RECENZE: Kdyby aspoň bouchl vlak! Nacisté v Manon Lescaut moc nesvedli
Dnešní operní divadla se předhánějí ve stěhování příběhů do jiných časů. Málokdy to má logiku, Metropolitní opera ale zřejmě nechce zůstat pozadu a nejnověji to zkusila s Pucciniho Manon Lescaut. Skladatel ji zkomponoval podle novely abbé Prévosta z roku 1731, kterou přetvořil v přímočarý vášnivý příběh, svým vyzněním cítící s titulní hrdinkou. Dobu děje však zachoval.
Režisérovi, jenž se v přestávkovém rozhovoru zaštítil obdivem k žánru film noir, zřejmě stále připadal málo dramatický, a tak ho přesadil do Francie roku 1941. V úvodní scéně v Amiensu tedy nepřijíždí Manon dostavníkem, ale vlakem, který ovšem z orchestru doprovází zvuk poštovní trubky (vyměnit ji za píšťalu si režisér přece jen netroufl.) V kavárně sedí kromě místních obyvatel i němečtí vojáci v helmách. Divák tedy čeká, co napínavého se bude dít. Vyhodí třeba někdo vlak do povětří? Dojde k nějaké vzpouře?
Giacomo Puccini: Manon LescautKinopřenos z Metropolitní opery 5.března 2016 |
Nikoli, Manon v souladu s libretem vypráví des Grieuxovi, že jede do kláštera na otcův příkaz. Jistě nic zvláštního, pokud rodina neměla na věno, nebylo pro dívku často jiné „využití“. Ve čtyřicátých letech dvacátého století už ale ženy běžně pracovaly a vydělávaly si. Člověka napadne, proč to nedělá i Manon, zvlášť když v podání Kristiny Opolaisové působí od počátku jako silná a emancipovaná osobnost, rozhodně ne jako dívenka zmítaná okolnostmi.
V druhém dějství Puccini s nemalou kompoziční obratností napodobuje dobové zvyklosti, včetně výuky tance a hudební kratochvíle, při níž znějí madrigaly na mytologické náměty. V Paříži čtyřicátých letech by to asi byl dosti neobvyklý hudební žánr, zvlášť v nějakém nočnímu klubu či kabaretu, do nějž režisér stylizuje ložnici Manon. Bohatý výběrčí daní Geronte, kvůli němuž Manon opustila des Grieuxe, sídlí v jakési chladné kapli se sloupem uprostřed. Nejspíš kolaboruje s Němci, což by bylo možná zajímavé východisko pro film, zvlášť pokud by se des Grieux naopak zapojil do odboje. Jenže za Pucciniho Paříž nebyla okupována, autor nic takového nevypráví a režisérova snaha najít německým okupantům nějaké uplatnění je čím dál úpornější a směšnější.
Tohle není fantazie
Vše vrcholí odplutím Manon a dalších prostitutek z Le Havru do vyhnanství. Z narážky v libretu i z historického a dějového kontextu vyplývá, že směřují do Louisiany, jež byla v 18. století francouzskou kolonií. Proč by ale nacisté vozili padlé ženy lodí do Ameriky? To by ji museli napřed dobýt. Manon nakonec neumírá na útěku v okolí New Orleansu, nýbrž v blíže neurčené „pustině“ připomínající vrakoviště či trosky. Tohle není provokující fantazie, nýbrž její naprostý nedostatek. Nešťastný konec Manon je přirozeně dojemný za všech okolností, i když ono je už vlastně jedno, co se na jevišti děje.
Pro zpěváky to asi není zrovna inspirativní prostředí a mnoho s tím nezmohl ani dirigent Fabio Luisi. Možná i proto se sopranistce Opolaisové, připomínající blonďatou filmovou hvězdu, nedaří zahrát dívku marnivou, rozpustilou, přelétavou, ale též upřímně zamilovanou a trpící. Je prostě pořád stejná, stejně se tváří, dělá stejná gesta a pěvecky hodně plýtvá silami. Náročná, vypjatá role je přinejmenším na hraně jejích možností.
Tenorista Roberto Alagna se neméně těžkou roli des Grieuxe naučil během dvou týdnů poté, co ji kvůli nemoci odřekl Jonas Kaufmann. To jistě není mnoho na vypracování detailů, ale tenhle tenorista na ně stejně nikdy moc nehleděl, zpívá prostě od začátku do konce z plných plic. Je fakt, že svým způsobem mu nechybí neodolatelná bezprostřednost, jíž své role vždy nějak utáhl a uzpíval a často zvítězil. Jenže i on pěvecky hodně bojuje.
Barytonista Massimo Cavalletti jako bratr Manon nezanechal silnější dojem, takže vlastně nejvýraznější figuru stvořil Brindley Sharratt coby bohatý ctitel Geronte, plešatý, obrýlený, směšný panáček, ve skutečnosti lstivý a nebezpečný. Trochu málo na takovou operu.
Tipy z televizního programu
Recenze: Inferno 55 %, Monstra vs. Vetřelci 60 %, Všechno, všude, najednou 55 %, Kurýr: Restart 40 %, Nevědomí 65 %, Odstřelovač 50 %, Rezistence 40 %, Kingsman: Zlatý kruh 65 %, Muž ve stínu 60 %, Bílý bílý den 60 %
Klíčová slova: Všechnopárty, Česko na grilu, James Bond
Seriály: Stíny v mlze, Vytoč mého agenta, Jedna rodina, To se vysvětlí, soudruzi!, Boží mlýny, Iveta
Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let
Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil...
Zbrojířka filmu Rust půjde do vězení za zabití na 1,5 roku. Viník je Baldwin, míní
Sedmadvacetiletá Hannah Gutierrezová-Reedová, která dohlížela na bezpečnost zbraní při natáčení...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Společnost mučených básníků. Zpěvačka Taylor Swiftová vydala nové album
Potřebovala jsem ho natočit, je to album, které mě zachránilo. Takto zpěvačka Taylor Swiftová...
KVÍZ: Jak dobře se orientujete ve filmech a rolích Rudolfa Hrušínského?
Stačil mu jeden pohled a vyjádřil všechno, co si jeho postava v danou chvíli myslí. Rudolf...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Plačící Palestinka objímající svou mrtvou neteř je snímkem roku
Fotografií roku se podle prestižní soutěže World Press Photo stal snímek zachycující Palestinku...
TELEVIZIONÁŘ: Už se to vysvětlilo, soudruzi! Ale žádná sláva to nebyla
Osmým dílem s názvem Lada Lazarová se v neděli uzavře premiérový seriál České televize To se...
Byli jsme parta naprostých žabařů, říkají hvězdy Červeného trpaslíka
Premium Hosty letošního ročníku svátku komiksů, sci-fi, fantasy a vůbec popkultury Comic-Con byli i britští...
RECENZE: Trpký osud jednoho města. Třetí Šikmý kostel je opět fascinující
Premium Plnými sty procenty ohodnotila naše recenzentka Alena Slezáková očekávaný závěrečný díl trilogie...
RECENZE: Čínská Popelka zachraňuje draky. Kupodivu docela vkusně
Jistěže animovaná pohádka Jak zachránit draka míří především k dětem, které nad jejím původem...
Inspektor/ka Oddělení dohledu nad zpracováním biologických materiálů
Státní ústav pro kontrolu léčiv
Praha