Manipulátorka Veronika Bromová není vůbec bláznivá

  4:49
Tělo jako zdroj pocitů, království jako krajina mezi snem a skutečností, cesta jako symbol hledání vlastního bytí. I tak by se dala shrnout první průřezová výstava Veroniky Bromové (1966), tvořená velkoformátovými fotografiemi, často tištěnými na plátna, a dále několika videy a pohybujícími se objekty.
Veronika Bromová - Pohledy I, Views, 1996

Veronika Bromová - Pohledy I, Views, 1996 | foto: © Veronika Bromová

Jedna z erbovních autorek té generace, která na českou výtvarnou scénu nastoupila v devadesátých letech, je představena v prestižním Domě U Kamenného zvonu, který spravuje Galerie hlavního města Prahy.

Bromová u nás jako jedna z prvních začala pracovat s digitálně manipulovanou fotografií a bez zábran se vyjadřovala k ženské problematice. A také jako dosud nejmladší umělkyně reprezentovala - v roce 1999 - Českou republiku na Benátském bienále. Ve svých fotografiích namnoze vystupuje coby aktérka a průvodkyně světem svých pocitů.

K jejím relativně známým cyklům patří Pohledy (1996), které zahrnují i brilantní a velmi typickou práci instalovanou též v Domě U Kamenného zvonu: nahá a nalíčená Bromová na diváka zpříma roztahuje nohy, avšak obnažené lůno je zobrazeno v anatomickém průřezu.

Veroničina rouška
Do úvodu nynější expozice kurátorka Olga Malá vybrala snímky zachycující dětskou nevinnost a duchovní čistotu, avšak již atakovanou prvními škůdci, ranými traumaty. Digitálně manipulovaná fotografie ukazuje jednu a tutéž holčičku spojenou ve skupinu vedle sebe ležících dětí, jejichž horní končetiny jsou srostlé. A z protější zdi na tuto siamskou srostlici pohlíží démonická postava. V následujícím sále se nacházejí dětští spící andílci, vyvolávající pocity nenaplněné mateřské touhy, nicméně dvakrát je ta čistota narušena tím, že jim po hlavě leze červ.

Veronika Bromová - Vítej, lese, Království, 2003-2005Pocitovost, mnohdy velmi nejednoznačná, je zkrátka základním principem tvorby Veroniky Bromové - jak v námětech, které se dotýkají plodnosti a dětství, tak v cyklech, v nichž autorka nasazuje a ukazuje vlastní tělo, jež vystavuje experimentům: deformuje je pomocí lepicích pásek, hadiček, paruk, zrcadel, krkolomných pozic. Zaznamenává prožitky v přírodě, v městské krajině, u moře. Ale právě tehdy, když na první pohled malebné fotografie předkládají extatické výbuchy radosti, v tichosti z nich prosakují pocity osamění, strachu a nejistoty.

Bromová se tu stylizuje do fantomatických postav, tu zase zůstává přirozená. Právě snímky bez teatrálnosti a přehnaně expresivních gest působí na výstavě nejsilněji. Když v sytě růžových šatech Bromová provádí diváka lesem, otevřeně tu přiznává melancholii - a kompozicí i výrazem evokuje například obrazy německého malíře romantismu Caspara Davida Friedricha. Její práce v jistém slova smyslu nutně vyznívají nevyváženě - podobně jako jsou nevyvážené přirozené projevy lidské psýché.

Nesnadné sousto
V Domě U Kamenného zvonu nad dříve již vystavenými a mnohokrát reprodukovanými díly převažují práce z posledních let, najmě z titulního cyklu Království. V něm se umělkyně stylizuje kupříkladu do figury, která v dlouhovlasé rusovlasé paruce, nahá a v toporné strnulosti poskakuje rajským sadem, hraje si se psem, zakusuje se do jablek. Spíše než krásnou Evu připomíná poněkud bláznivou čarodějnici.

Veronika Bromová - Rozcestí, Království, 2003-2005

Přes ironizovanou radost poskakující žínky v uzavřeném a liduprázdném "paradaysu" vyznívají tyto fotografie, ale i "přidružené" video vážně a smutně. Video jako takové slouží Bromové coby prodloužená ruka fotografie; a videa výstavu Království nenásilně oživují a sugestivní hudba, která je podkresluje, umocňuje atmosféru expozice jako celku.

Určitě by se dalo polemizovat, zda dvě patra historického domu na Staroměstském náměstí nejsou pro Veroniku Bromovou přece jen nadměrným soustem. Nad jednotlivostmi expozice nazvané Království se totiž vznášejí pochyby - a to tehdy, když vizuálně slabší věci doplňují ty silné očividně jen proto, aby bylo vytvořeno zdání souvislostí a minicyklů, které však spolu beztak nedrží pohromadě právě vinou kolísavé vizuality.

Nicméně v úhrnu výstava Království přináší osobitou výpověď umělkyně, která se zejména prostřednictvím fotografie vypořádává sama se sebou - se svým tělem, se svou citlivostí i cudností, které schovává pod maskou exhibicionismu.

VERONIKA BROMOVÁ - Království
Kurátorka Olga Malá, Dům U Kamenného zvonu, Staroměstské náměstí 13, Praha 1. Výstava trvá do 11. ledna 2009, základní vstupné 120 korun. Více informací na: www.ghmp.cz.

  • Nejčtenější

Byl to lynč, ale rány už se zahojily, vzpomíná Rusevová na neúspěch Elišky a Damiána

21. března 2024,  aktualizováno  13:48

Vysíláme Rok začala herečka Anežka Rusevová hekticky: třemi divadelními premiérami, ve Studiu DVA a...

Podvod za půl milionu. Knihobot odhalil padělky knih tajemného autora

21. března 2024  13:30

Nepadělají se jen obrazy nebo bankovky, ale i knihy. Konkrétně vzácné, obtížně dostupné svazy...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Lovec přichází! Otestuje si znalosti zákulisí soutěže Na lovu

22. března 2024

V sobotu 23. března startuje na TV Nova další série Superlovu, speciální verze pořadu Na lovu....

Simply the best! Ewa Farna podruhé nadchla vyprodanou O2 arenu

23. března 2024  9:40

Zpěvačka Ewa Farna zazpívala 22. března podruhé v po střechu našlapané O2 areně. Na přidaném...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Leštiči klik hráli řediteli za dveřmi, já o protekci nestál, říká jubilant Spálený

21. března 2024

Premium Petr Spálený právě dnes slaví osmdesátiny. Jak říká, svoje roky nikdy moc neprožíval, a tak stále...

Zemřel maďarský skladatel Deák. Titulní skladbu k Jen počkej! mu ukradli Sověti

28. března 2024  11:39

Ve věku 96 let zemřel maďarský hudební skladatel a trumpetista Tamás Deák. Proslavila ho zejména...

Být vtipní jako Ondřej Sokol? Takovou ambici nemáme, říká lovkyně Belladonna

28. března 2024

Rozstřel Dosud ji ve vědomostním pořadu Na lovu porazili jen desetkrát a správně odpověděla na více než 88...

VIDEO: Ruský film pro děti jde do kin. Tvůrci se postavili proti válce

28. března 2024

Ve čtvrtek 28. března bude mít v kinech premiéru rodinná animovaná dobrodružná komedie Domácí...

Dabéři Pokémona po letech spolu. Bylo to fyzicky nesmírně náročné, vzpomínají

27. března 2024

Premium Byli u začátku pokémanie v Česku. Když Ash, Brock a Misty v animovaném seriálu cestovali světem a...

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...