RECENZE: Bla bla bla... Måneskin napájejí davy rockovou limonádou
Kapela Maneskin - Thomas Raggi, Ethan Torchio, Damiano David a Victoria De Angelisová (Cannes, 24. května 2022) | foto: AP
Måneskin jsou sice vyhypeovaní až běda, nicméně určitý potenciál v nich skutečně dřímá.
Půjčují si sice, kde se dá, původního na jejich přístupu k hudbě a prezentaci není zhola nic. Pomineme-li 70. a 80. léta, tak lascivní a kýčovitou glamovou image přivedli zpět do módy britští The Darkness, a co se týče hudby samotné, slyšíme co chvíli tu Franz Ferdinand, onde White Stripes a podobné – nicméně je-li hlavním cílem Måneskin především pobavit, nedá se proti jejich snažení nic zásadnějšího namítat.
Říká se, že třetí album bývá klíčové, a Måneskin si to zřejmě vzali k srdci. Rush! Je jejich nejambicióznější album. Po debutu Il ballo della vita, jehož hrací doba jen zlehka přesáhla třicet minut, a ani ne půlhodinovém následovníkovi Teatro d’ira Vol. I se skupina tentokrát rozmáchla až k padesátiminutové stopáži a ve studiu na její snažení dohlížel producent Max Martin, v jehož portfoliu figurují jména jako Katy Perry, Ariana Grande, Taylor Swift, The Weekend nebo Coldplay.
A ve skladbě Gossip ve skupině hostuje Tom Morello, kytarový revolucionář z Rage Against The Machine a Audioslave.
Kdo měl s Måneskin už v minulosti co do činění, byť třeba jen v Eurovizi, ví, co od nich může čekat. Rush! není krokem do neznáma, ale potvrzením statu quo. Čili šlapavé rockové halekačky s důrazem na refrén, které jsou psány tak, aby co nejhladčeji klouzaly do ucha a především zabíraly na koncertech. Neboť ty jsou doménou Måneskin, alba berme spíš jen jako fetiš.
Na chvíli zabaví, ale poměrně rychle se oposlouchají. Týká se to i Rush!, zhruba v polovině hracího času o desce víte první poslední, a nejste-li věrný fanoušek Måneskin, který přistoupil na pravidla hry, že tohle je nejžhavější rockové zboží, nemáte příliš důvodů se k ní opakovaně vracet.
Rush!Måneskin |
Rush! je ekvivalentem vychlazené bublinkové limonády, která sice v horkém létu na okamžik osvěží, ale skutečnou žízeň zahnat nedokáže. Nikdo ale netvrdí, že si alespoň na okamžik nemůžeme s Måneskin užít celkem slušně rozjetý mejdan.
Otvírák Own My Mind vyloží na stůl karty, podle nichž kapela hraje až do konce. Garážové kytarové riffy, úspornou rytmiku, řízný hlas Damiana Davida a kopec pozitivní energie. Nejlépe se Måneskin zadařilo v už zmíněné Gossip, což je asi největší hit s nakažlivou, kupodivu ale ne vyloženě vlezlou melodií.
Být celá deska v tomto duchu, byl by mnohem větší důvod k radosti. Bohužel, po společné skladbě s Morellem následují dvě průměrné, až podprůměrné věci. Timezone žadoní o přízeň banální, tucetkrát slyšenou melodickou linkou a Bla Bl Bla je... prostě blábol. Jaký název, taková skladba. Na nervy leze už při prvním přehrání a podruhé ji slyšet opravdu nechcete.
Podobně otravná je tuctová balada If Not For You, naštěstí ale Rush! nabídne i několik dalších skladeb, které se dají bez větších výhrad akceptovat. Feel je sice dost okatá výpůjčka postupů z dílny Jacka a Meg Whiteových, ale jinak jde o gruntovní, příjemně zemitou rockovou pecku. Totéž se dá říct i o energické a šlapavé Don’t Wanna Sleep, která patří rovněž k tomu lepšímu na desce.
Problém Måneskin je jednotvárnost a monotónnost. Samostatně jejich skladby fungují mnohem lépe než na albu, kde se kvůli neměnnému kompozičnímu přístupu s minimem překvapení slévají v neměnný tok hudby. Jak už tedy bylo řečeno, na koncertech to bude určitě fungovat bezvadně, stejně tak jako doma puštěná kulisa. Na soustředěný poslech to ale úplně není.
Tipy z televizního programu
Recenze: Orel Eddie 60 %, Mrtví neumírají 55 %, Zbouchnutá 50 %, Matrix Resurrections 80 %, V zajetí démonů 45 %, Mamma Mia! Here We Go Again 55 %, Kingsman: Zlatý kruh 65 %, Dobrý časy 60 %, Zkrocená hora 80 %, Ghost Rider 40 %, Jack Reacher: Poslední výstřel 60 %, Němá tajemství 65 %, Sebemilenec 65 %
Klíčová slova: Všechnopárty, David Prachař, Jakub Prachař, Česko na grilu, James Bond
Seriály: Stíny v mlze, Vytoč mého agenta, Jedna rodina, Boží mlýny, Iveta
Zemřel zpěvák a herec Josef Laufer, po čtyřech letech v umělém spánku
Ve věku 84 let zemřel herec, režisér, zpěvák a scenárista Josef Laufer. Informaci potvrdil ředitel...
KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde
Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Zemřela herečka Hana Brejchová. Proslavil ji film Lásky jedné plavovlásky
Zemřela herečka Hana Brejchová, bylo jí 77 let. Zazářila ve filmu Miloše Formana Lásky jedné...
Larry je mrtvý. Tvůrci Simpsonových nechali po 35 letech zemřít štamgasta od Vočka
Zarytí fanoušci seriálu Simpsonovi smutní. Tvůrci totiž nechali zemřít jednu z postav, která byla...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Společnost mučených básníků. Zpěvačka Taylor Swiftová vydala nové album
Potřebovala jsem ho natočit, je to album, které mě zachránilo. Takto zpěvačka Taylor Swiftová...
Zemřel Mike Pinder z Moody Blues. Jejich megahit zpívaly Bílá i Rottrová
Ve věku 82 let zemřel Mike Pinder, zpěvák a klávesista britských The Moody Blues. Pinder byl...
Byl táta jako Trautenberk? V něčem ano, vzpomíná David Prachař v Rozstřelu
Rozstřel Ilja, David, Jakub. Česká televize v sobotu uvede dokument o třech generacích herecké Dynastie...
Příšera, sen i poezie. Divadlo o Toyen plánovala Steinmasslová tři roky
Hned dvě představení věnovaná naší slavné malířce Toyen mají tuto sezonu premiéru v hlavním městě....
Audioknihou roku je životopis Agathy Christie. Zvláštní cenu získal Soukup
Vítězem ankety Audiokniha roku 2023 se staly memoáry Vlastní životopis spisovatelky Agathy Christie...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!