Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Malířské procházky s Alešem Jiránkem

  1:00aktualizováno  1:00
Sám sebe považuje za malíře měst. Svou kresbou jich zachytil desítky, ať už ve Francii nebo Švýcarsku, nejčastěji se však vrací k rodišti - Praze. V polovině 90. let jí věnoval knihu Praha: Královskou cestou, pak přišla knížečka o Troji. Nyní nakladatelství Academia vydalo Malířské procházky.

V nich Aleš Jiránek čtenáře provádí pražskou Malou Stranou, Hradčany a jejich okolím. Zasvěcené texty k historii, architektuře a legendám spojeným s pražským místopisem připravila historička Jana Volfová.

Využila k tomu i úryvků z antologie Očima lásky, která shrnuje verše věnované Praze a již v roce 1941 vydal František Borový.

K práci na cyklu podnítily výtvarníka předloňské povodně, které se v obrazech výrazně odrážejí. Voda Jiránka fascinuje, nyní ostatně dokončuje knihu o benátských kanálech.

"Voda, to jsou Benátky, povodeň je tu něco běžného. Pro Prahu je to však katastrofa, ukazuje bezmocnost člověka vůči živlu, výjimečný stav, kdy se ulice přetvářejí v řeku," říká sedmapadesátiletý výtvarník.

Aleš Jiránek pracuje s takzvanou mobilní perspektivou, jejímž výsledkem je dojem rozpohybovaných obrazů. Využívá k tomu "malovací bedničky", v níž lze posunovat papír či plátno.

"Díky tomuto způsobu mohu lépe zachycovat prostor v pohybu. Horizont se přemisťuje jako kamera, nahoru či dolů, podle toho, co malíře zajímá. Umožňuje mi to malovat třeba desetimetrovou ulici a obrázky pak měří pět, šest, sedm metrů. Mohu tak zachytit středověká i novověká města," vysvětluje Jiránek.

Mobilní perspektivu poprvé uplatnil v Ženevě, kde dlouho žil. Potom přišla na řadu další města, zejména ta švýcarská se středověkým rázem jako Aubonne či Fribourg.

"Každé město má svůj charakter, jako lidé. Praha je mezi nimi dáma, která se narodila v gotice a jednoho dne se oblékla do barokního hábitu a ten jí zůstává," říká malíř, který od roku 1968 žije a působí v zahraničí. Studoval v Praze, Paříži a Ženevě.

Nyní připravuje čtvrtou knihu o Praze - podtitul má Pohledy, co brány otevřely. "Nějakou dobu jsem se pohyboval po Praze a zjistil jsem, že nejkrásnější pohledy jsou od bran. Znamenitě to vystihuje francouzské slovo entrée - je to nejen vstup, ale i hezká představa, to, co chcete představit. A města byla nejlépe představována branami, od nich byl člověk orientován na městské dominanty," podotýká Jiránek.

"Některé brány už dnes bohužel nestojí, zbyl po nich jen ten hezký pohled. A já se pak snažím ve starých ilustracích nebo knihách vystopovat, kde původně byly."





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrátor a karikaturista Vladimír Renčín (1941 - 2017) je autorem tisícovek...
OBRAZEM: 50 vtipů Vladimíra Renčína. Zavzpomínejte na karikaturistu

Kreslíř Vladimír Renčín, který ve věku 75 let zemřel, přispíval svými kreslenými vtipy roky také do deníku MF DNES. Přinášíme z archivu padesát jeho oblíbených...  celý článek

Papírové hlavy z řady Lowpolya a jejich autor Ivan Zabíral
V kadeřnictví se nemusí jen stříhat vlasy. Mohou sem i zvířecí hlavy

Se zajímavým konceptem do Prahy přišel kadeřnický salon Joshua. Ve svých prostorách se rozhodl otevřít dočasnou, takzvanou pop up galerii. Od minulého týdne...  celý článek

Světoznámý malíř a grafik Dimitrij Kadrnožka ve svém podkrovním ateliéru v...
STAŘÍ MISTŘI: Malíře pocitů a erotiky Kadrnožku měli za agenta CIA i StB

Malíř Dimitrij Kadrnožka se měl původně stát farářem, ale z jezuitského lycea ho pro drzost vyhodili. Syn hrdiny od Zborova za války pomáhal v protinacistickém...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.