Tomáš Klus na pražském Majálesu 2014.

Tomáš Klus na pražském Majálesu 2014. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Velikost sice není vše, ale Majáles dobře předestřel festivalovou sezónu

  • 4
Do největšího letošního Majálesu se pořadatelé pustili skutečně ve velkém. Akci přesunuli do velkého areálu v pražských Letňanech, hrálo se z jedenácti pódií a na programu byly téměř všechny aktuální kapely, které jsou na turné a na které se u nás chodí.

Oproti ostatním hudebním přehlídkám navíc postavili velkorysá pódia s vlastním designem a slíbili, že hlavní hvězdy na nich předvedou show, s jakou jezdívají velká zahraniční jména.

Snahu posunout celou akci dál podtrhli odvážným krokem, kterým bylo "zrušení peněz". Na pražském Majálesu se podobně jako předtím v Hradci Králové a stejně jako to bude 7. května v Brně platilo výhradně pomocí předem nebo na místě nabitých čipových náramků. V tomto případě se ukázalo, že být v něčem první znamená často řešit problémy. V odpoledních hodinách, kdy se areál plnil, se systém plateb nepříjemně zpomalil a místo aby všechno urychloval, řešili pořadatelé, jak z toho. Jak má, začalo všechno fungovat v podvečer, kdy se také na pódia dostaly hlavní hvězdy.

Deklarovanou snahu předvést namísto koncertu velkou show se snažili naplnit zejména Chinaski, kteří uzavírali program na hlavním pódiu. Na Majáles přenesli řadu prvků ze své nedávné narozeninové oslavy v O2 aréně.

Nechyběl akustický blok na rampě mezi lidmi, poletující konfety a hlavně ohňostroje, které nad pódium šlehaly na začátku i konci koncertu. Na Chinaski bylo ale přesto znát, že v jádru zůstávají kapelou, která si vystačí se svými písničkami, jak jsou, a narozdíl od Kryštof, kteří byli na jejich místě v programu loni, mají místo předvádění veletočů rádi svou "pohodu, klídek a tabáček".

Ke štěstí v jejich případě stačí, že jim to jako kapele hraje a nemusí lidi příliš přemlouvat, aby s nimi zpívali. Zejména rozdělené mužské a ženské sbory z publika v Punčocháčích patřily mezi nejsilnější okamžiky letošního Majálesu.

Ještě před Chinaski a během západu slunce svou pódiovou formu předváděl také "proměnlivý" Tomáš Klus. Přestože svoji novou desku natočil z velké části s kapelou a z podstaty intimní koncerty uzpůsobil velkým pódiím, zařadil poměrně hodně starých písniček a koncert měl tak spíš romantický než "duchovní" rozměr.

Sympatické bylo, že ze "sluníčkovosti" a roztáčení čaker si mezi písničkami dělal legraci i sám Klus a díky tomu zase působil prostě jako obyčejný kluk s kytarou.

Na Majálesu bylo k vidění téměř vše podstatné, co z českých kapel nabídne nadcházející festivalová sezóna. Dobře se na něm ukázalo i to, že velká pódia a speciální efekty nemusí vždy znamenat všechno. Možná ty nejlepší koncerty totiž nakonec zněly nečekaně ze střechy Red Bull Tour Busu, kde s živými muzikanty předvedli skvělou show s výborným soundem třeba hiphopoví Peneři Strýčka Homeboye nebo Prago Union.