Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Gejši, námořníci a tajemství rodu. To je moc nápadů najednou

  17:45aktualizováno  17:45
Madama Butterfly, tragický příběh japonské gejši a amerického důstojníka z pera Giacoma Pucciniho, patří ke „kasaštykům“ operního repertoáru. Národní divadlo představilo na jevišti Státní opery novou inscenaci, pod níž je podepsán Jiří Heřman.

Scéna z opery Madame Butterfly ve Státní opeře | foto: Patrik Borecký

Tedy režisér, který nepostrádá představivost. A tak by se mohlo zdát, že zrovna Madama Butterfly mu „sedne“ a že se vyvaruje sentimentálního kýče. A skutečně: některé obrazy, které vymyslel, jsou působivé. Motiv jeřába, japonského symbolu štěstí, japonské znaky „stoupající“ po závěsech nebo mořská vlna, která v závěru smete umírající Butterfly. Kdyby se tak Heřman spolehl právě jen na svou vizuální fantazii a důsledněji s ní pracoval, třeba i na úkor neodbytného a v této opeře předvídatelného pohrávání s vějíři a slunečníky, mohla to být neobvykle poetická Madama Butterfly.

Giacomo Puccini: Madama Butterfly

Dirigent: Martin Leginus

Režie: Jiří Heřman

Národní divadlo, premiéra ve Státní opeře 9.února 2015

Hodnocení­: 55 %

Problém je, že Heřmanovi to nestačí a chce do opery vsunovat „výklady“. Obrazový prolog před započetím opery, v němž vichr rozmetá okvětní lístky, by byl ještě přijatelný, ale proč na jeviště vpadne skupina námořníků a zazpívá pijácký popěvek? Je to pěst na oko k následnému hudebnímu úvodu již od Pucciniho, který přece dobře věděl, jak začít operu a žádné přidané písničky k tomu nepotřebuje. A pak, není přece tak těžké si domyslet, že Pinkerton asi nebyl prvním ani posledním americkým námořníkem, který uzavřel „manželství“ s japonskou gejšou...

Puccini vypráví jeden intimní příběh, ale jeviště je názorně plné námořníků, gejš a také dalších, pomalu kráčejících symbolických postav. Některé se ještě navíc brodí v bazénku - a samotný děj se na takto přelidněném jevišti téměř ztrácí. Navíc se do něj Heřman snažil vsunout další linku – vzpomínky mezitím již dospělého syna Pinkertona a Butterfly, pátrajícího po rodinném tajemství. Je pravda, že v „klasické“ verzi obvykle vystupuje malé dítě, které na rozdíl od dospělých herců není schopné předstírat emoce, takže to většinou působí studeně. Také je pravda, že nejednoho diváka může napadnout, jak asi rodina Pinkertonů žila v Americe dál a zda se syn někdy dověděl, že jeho pravá matka spáchala harakiri poté, co jí otec s novou manželkou odebrali dítě...

Fotogalerie

Ovšem tohle už opera prostě nevypráví, ledaže by někdo napsal pokračování. A především, původní hudební drama je tak pevně provázané, že snažit se do něj vecpat další dějovou rovinu znamená jen chaos. A tak to také dopadlo. Dospělý syn prostě chodí po jevišti, dělá různá výmluvná gesta směrem k Butterfly i otci, ale jeho přítomnost emocionalitu původního příběhu nijak neposiluje. Je to prostě moc nápadů najednou.

Příliš hluku, málo zpěvu

Inscenaci navíc nijak neposiluje ani hudební nastudování dirigenta Martina Leginuse, který nezvládá orchestr a jeho vybalancování s jevištěm. Pucciniho hudba vedle dramatických vrcholů obsahuje i téměř impresionisticky jemné chvění, ale dirigent z orchestru nedostal nic jiného než neustálé tvrdé fortissimo, výsledkem čehož je lomoz. Za ním se ztrácejí i zpěváci, kteří navíc beztak nemají pro jednotlivé role odpovídající hlasy.

Původní premiéra byla minulý týden zrušena pro onemocnění obou domácích představitelek titulní role. Divadlo nakonec sehnalo třetí Butterfly v osobě italské sopranistky Donaty D’Annunzio Lombardiové, ale její hlas je sám o sobě slabý, jen málo schopný se zvukově a dynamicky rozpínat tak, aby vokální obraz gejši byl křehký a současně heroický.

Italské jméno prostě nemusí být ještě zárukou kvality. Ani Luciano Mastro nedostál nárokům role Pinkertona, jeho úzký, neznělý a bezbarvý tenůrek zcela zanikal. O něco lépe si vedl Svatopluk Sem jako konzul Sharpless, indispononovaný a zcela neslyšitelný tenorista Josef Moravec udělal aspoň herecky trochu výraznější figurku z dohazovače Gora.

Na Madama Butterfly se přirozeně bude chodit vždycky, ale výrazným obohacením repertoáru nová inscenace není.




Nejčtenější

Nečekaně zemřela Dolores O'Riordanová, nezaměnitelný hlas Cranberries

Zpěvačka Dolores O'Riordanová na pražském koncertu kapely The Cranberries

Hlavní tvář irské skupiny Cranberries Dolores O'Riordanová náhle zemřela ve věku 46 let. Zpěvačku našli v hotelovém...

PRVNÍ DOJMY: Pat a Mat, Vetchý a Donutil. A konec rudých iluzí

Hrdinové filmu Můj strýček Archimedes

Ač točí v obou zemích, tvrdí, že do rodného Řecka jezdí žít, kdežto do své druhé vlasti, do Česka, spíš pracovat. I...



Tragicky zesnulému herci Jakubu Zedníčkovi aplaudoval ve stoje plný sál

S hercem Jakubem Zedníčkem, který tragicky zemřel při dopravní nehodě, se do...

Rodina, přátelé a kolegové se ve čtvrtek přišli do Městského divadla Brno rozloučit s mladým hercem Jakubem Zedníčkem,...

Zemřel hudební publicista Vojtěch Lindaur. Do Prahy tajně přivezl Nico

Hudební publicista Vojtěch Lindaur na snímku z roku 2011

Ve věku šedesáti let po dlouhé nemoci zemřel hudební publicista Vojtěch Lindaur. V říjnu 1985 do Československa tajně...

RECENZE: Rapl, Pustina a teď Vzteklina. Tohle opět není idylická série

Johana Matoušková a Kryštof Hádek v seriálu Vzteklina

Takřka hororovým masakrem při noční pitce v lovecké chatě začne na ČT 1 šestidílná Vzteklina. Krimi ze Šumavy má...

Další z rubriky

Slečna, která nechce odejít? Několikrát se mi to stalo, přiznává Děrgel

Pension pro svobodné pány sehrají v Divadle Palace Lukáš Příkazký a Patrik...

Krejčíkův Pension pro svobodné pány se dočká nového nastudování v pražském Divadle Palace. V hlavní roli se zde objeví...

DIVADLA ROKU: Nejlepší byla Lucerna, prskající Vydra příliš nepobavil

Z inscenace Lucerna (český mýtus) v pražském Divale v Dlouhé

Divadelní rok 2017 přinesl velké množství vydařených premiér, takže následující žebříček spíše chválí než kritizuje. S...

RECENZE: Strhující vražda krále. Nejen Trojan s Myšičkou zabili Gonzaga

Ivan Trojan, Zdeňka Žádníková Volencová a Martin Myšička ve Vraždě krále Gonzaga

Pražské Dejvické divadlo slaví pětadvacet let nezvyklou, ale strhující premiérou Vraždy krále Gonzaga. Experimentální...

Najdete na iDNES.cz