Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

"Macbeth se dá dobře aplikovat na dnešní dobu," říká japonský umělec Noriyuki Sawa

  10:44aktualizováno  10:44
- Japonského výtvarníka, mima, loutkoherce a scénografa Noriyuki Sawu jistě nemusíme mnohým českým divadelníkům představovat. Nejenže je jeho jméno známé ve světovém kontextu loutkohereckých kapacit, ale Nori se už několik let pohybuje kolem českého divadla. V posledních letech dokonce pracuje jako instruktor na pražské DAMU. Po představení Macbeth, které nedávno odehrál v klubu Roxy, si udělal chvíli pro krátký rozhovor.

Narodil jste se v japonském Hokkaido, kde jste také vystudoval pedagogickou univerzitu, jak jste se najednou ocitl v Evropě?
V roce 1992 jsem byl pozván do Charleville-Méziéres, sídla mezinárodní loutkářské instituce nazvané UNIMA, kde jsem spolupracoval na projektu Babylónská věž. Tato hra vznikla v koprodukci mezinárodního institutu, Francie a DAMU v Praze. Na projektu spolupracovalo původně třicet herců, ale když se rozhodlo, že bude tento projekt prezentován v Praze, bylo jasné, že se to bude týkat jen malé části účinkujících. Já jsem se tam tehdy setkal s Josefem Kroftou, režisérem divadla Drak a začal jsem uvažovat o cestě do Prahy. Měl jsem to štěstí, že jsem získal stipendium a byl mezi šesti herci, kteří hráli celé léto v Divadle v Celetné Babylónskou věž.

Jak jste se dostal k výuce na pražské DAMU?
Jelikož jsem získal stipendium, tak jsem se ocitl na DAMU původně jako student a studoval jsem dva roky loutkářskou scénografii. Potom jsem tam zůstal, ale už jako učitel. V Hokkaido na pedagogické univerzitě jsem získal licenci jako učitel umění, takže jsem se v roli učitele neocitl úplně náhodou.

Vidíte nějaký rozdíl mezi českými a japonskými studenty?
Čeští studenti jsou velice kreativní a mají často bláznivé nápady, což je pro tuto práci důležité. Občas však skáčou z nápadu na nápad a jakmile se objeví nějaké komplikace, třeba finanční, tak se hned vzdávají. Japonští studenti naopak čekají na to, co jim řekne učitel a raději se přizpůsobují jeho myšlenkám. Jsou však velice pracovití a co začnou, tak většinou dotáhnou do konce.

Právě jste odehrál představení Macbeth, jak jste se vůbec dostal k tomuto tématu?
Přemýšlel jsem o tom zpracovat nějaké téma od Shakespeara a pro loutkové divadlo byl nejvhodnější Macbeth. Je to totiž jediná hra, která se dá udělat jako krátký koncentrovaný příběh. Všechny ostatní hry vyžadují delší časovou plochu. Macbeth je i dnes moderní a dá se tedy dobře aplikovat na dnešní dobu.

Jakým způsobem vyrábíte své loutky?
Všechny loutky jsou vyráběné kašírováním. Jinak mám dva způsoby, jak postupovat. Když si vyrábím loutky na turné, musí být především lehké a pevné. Takové loutky musí opravdu vydržet i náročné převozy. Pokud dělám loutky, se kterými se nehraje každý den, ale jsou určené například pro výstavy, používám mimo papíru a textilu také dřevo. Jelikož jsem výtvarně vzdělaný všechnu práci na loutkách si dělám sám a občas využiju zručnosti své ženy Kaori, která mi pomáhá se šitím kostýmů pro loutky.

Kde všude už jste se svými loutkami vystupoval?
Těch míst je opravdu mnoho, hrál jsem například v New Yorku, v Aténách nebo v Berlíně. V roce 1997 jsem v rámci turné LES vystupoval v padesáti městech a celé turné obsahovalo téměř devadesát představení.

 

 

 

Z představení Macbeth

Autor:



Nejčtenější

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

KVÍZ: Jak znáte Rychlé šípy a Jaroslava Foglara, plantážníci?

Rychlé šípy

Mirek Dušín, Jarka Metelka, Jindra Hojer, Červenáček a Rychlonožka. Příběhy Rychlých šípů od Jaroslava Foglara hltaly...

Herci z muzikálů včetně Mamma Mia nedostali honoráře, došlo na insolvenci

Herečka Alena Antalová v hlavní roli Donny v muzikálu Mamma Mia v pražském...

Producent Jiří Jurtin a jeho firma Crystal Skull je ve finančních potížích. Tvrdí, že společnost Ticket Art Praha mu...

Další z rubriky

RECENZE: Zrod vetřelců i minotaura. Continuo dál drží svou laťku vysoko

Představení 8 hrálo Divadlo Continuo na poli naproti svému Švestkovému dvoru v...

Momenty ze zběsilého 20. století využilo Divadlo Continuo k neobvyklému site specific projektu 8. Ač nejsou úplně...

VIDEO: Letní Letnou zahájí milostný dopis, podívejte se na zkoušku

Zkouška zahájení 15. ročníku festivalu Letní Letná

V pražských Letenských sadech večer začíná 15. ročník festivalu nového cirkusu a pantomimy Letní Letná. Více než 30...

RECENZE: Leoš Noha s Lukášem Langmajerem táhnou klasickou letní frašku

Záběr z inscenace Příště ho zabiju sám!

Komedie Příště ho zabiju sám! s Leošem Nohou v hlavní roli nabízí všechny plusy i minusy odpočinkového letního hraní.

Najdete na iDNES.cz