Doporučujeme

Ivan Lupták v představení Macbeth - Too Much Blood

Ivan Lupták v představení Macbeth - Too Much Blood | foto: KIVA

RECENZE: Macbeth má bendžo, mluví jako neandrtálec a ženu neuspokojí

  • 2
Pouze za použití základních anglických slov sestavil David Jařab pro pražské Divadlo Na zábradlí Shakespearovo drama o Macbethovi. Děj zasadil do hotelového pokoje a okořenil bluegrassovou hudbou.

Macbeth se právě vrátil z války. Na posteli na něj již čeká jeho Lady Macbeth, manžel se však příliš k činu nemá. „It’s a long time. I know,“ říká chápavě žena. „Yes. Long war. Long time. Big fighting. Big blood. Tired,“ odpoví suše Macbeth.

Úvodní scéna dostatečně naznačuje v jaké slovní zásobě se pohybuje novinka Divadla Na zábradlí, kterou pro scénu dočasně sídlící v Divadle Komedie připravil režisér David Jařab. Ten si dovolil jedno ze stěžejních Shakespearových děl kompletně přepsat, zjednodušit a odehrát je v heslovitě neandertálské angličtině (s titulky). Hercům tak do úst vsadil často jen jednoslovné repliky a oni je divákům s gustem podávají v přehnaném důrazu na výslovnost i správné načasování.

I když tento postup slibuje mnoho vtipných momentů, Jařab nesklouzává k pouhé parodii. Pořád zde jde o úkladnou vraždu panovníka Duncana, pořád jde o Shakespeara. Místo šlechtického dvorce se však hraje v neurčitém vytapetovaném pokoji; jakoby hotelovou estetiku podtrhují i župany či obleky, ve kterých hrdinové tráví většinu času.

To, že se boj o moc a úklady prostě jen přesunuly z hradů na obchodní konference a business mítinky a že čarodějnice nahradila bezdomovecká individua, zní asi trochu banálně. Ale v kombinaci s překvapivou bluegrassovou estetikou, bendžem a dobrou hudbou vytváří specifický postmoderní mix našeho světa, kde má hlavní slovo jednoduchá heslovitá angličtina, se kterou se lze domluvit kdekoli. Na skotské vrchovině, jihu USA a stejně tak v jakémkoli hotelu.

Jařabova adaptace i přes silný vizuál, na který jsou ostatně diváci Zábradlí zvyklí, přesto stojí především na hercích. Aby fungovala, záleží na jejich souhře a rytmu. Dobře obsazená je zejména ústřední dvojice manželů, tedy Miloslav König a Anežka Kubátová. Okolo krize jejich vztahu Jařab celou Shakespearovu tragédii postavil. Macbethově upejpavosti dodává jasně homosexuální podtón, což je však až zbytečně doslovné.

Macbeth - Too Much Blood

80 %

Divadlo Na zábradlí

premiéra 7. dubna 2017

režie: David Jařab

hrají: Miloslav König, Anežka Kubátová, Jiří Černý, Václav Vašák, Petr Jeništa, Petr Čtvrtníček, Leoš Noha, Ivan Lupták, Johana Matoušková

První polovina Macbetha je vynikající, v té druhé se nezvyklý styl trochu okouká, ovšem než se úplně rozplizne, dokáže jej Jařab včas utnout.

Je dobře, že se na Zábradlí nebáli vydat jiným směrem, předchozí vršení asociací se za tři roky mírně okoukalo. A hlavně je dobře, že po rekonstrukcí vynucené pauze se soubor hlásí zpátky, jeho premiéry české divadelní scéně chyběly.