Anežka Kubátová a Miloslav König v představení Macbeth - Too Much Blood

Anežka Kubátová a Miloslav König v představení Macbeth - Too Much Blood | foto: KIVA

Příliš mnoho krve. Zábradlí stačí na Macbetha jen pár základních slov

  • 1
Pražské Divadlo Na zábradlí si kvůli dlouhodobé rekonstrukci scény šetřilo první premiéru sezony netradičně až na duben. První novinkou uvedenou v nynějším exilu, Divadle Komedie, bude vlastní autorský kus režiséra Davida Jařaba Macbeth – Too Much Blood.

„Vznikl na půdorysu Shakespearova Macbetha, ale textově nic z něj neobsahuje. Je to pokus o jazyk až absurdně zjednodušený, kterému je však zachována anglická podoba,“ přibližuje režisér specifika inscenace. Diváky tak čeká jen angličtina, ale prý velice srozumitelná. „Základní důležitá slovíčka. Promiň, děkuju, válka, zlato, horor... a tak dále,“ upřesňuje Miroslav König, který se představí v hlavní roli.

„Děj je víceméně zachován. Pokud diváci znají Shakespearova Macbetha, najdou ho tam,“ ubezpečuje herec, pro kterého je to macbethovská premiéra, ač si v této Shakespearově klasice už zahrál. „Hrál jsem ale postavu Rosse v inscenaci Jana Mikuláška v Divadle v Dlouhé,“ upřesňuje König.

„Macbetha jsem v sobě nosil už léta, ale zatím jsem se na žádného Shakespeara nechystal. Až v Divadla Na zábradlí mne napadlo tento titul nabídnout k již existujícím Hamletům,“ vysvětluje Jařab v narážce na jiný kus divadla. „Když jsem přemýšlel o tom, jak inscenaci uchopit, došlo mi, že překlad a blankvers jsou pro dnešní dobu především v češtině poněkud nemotorné, začal jsem slyšet text v původním jazyce, který zachovává melodii, ale věděl jsem, že pro českého diváka i herce ho musím zlapidárnit,“ vysvětluje.

„Taky mne bavila představa postavit proti sobě text, známý svou obrovskou slovní zásobou, s textem, jehož slovní zásoba čítá cca 200 slov a jeho užívání je velmi primitivní. Bavila mne představa, že to divadlo bude mezi těmito texty. To nejpodstatnější ale zůstává řečeno,“ dodává režisér, který pro svůj kus připravil i scénu. „Dost pro mne znamenají materiály a jejich energie. Jako obvykle používám anglické ruční tapety, tentokráte také variace na kůže a ještě linoleum. V zásadě se jedná o dva propojené prostory, jakýsi pokoj a něco jako saunu,“ přibližuje.

Make Macbeth great again!

Jedním z podtitulů inscenace je povědomé zvolání „Make Macbeth great again!“ narážející na předvolební motto Donalda Trumpa. „Myslím, že inscenace vzniká v určitém kontextu. Vědomě nepracuje s žádnou aktualizací, existuje ve specifickém estetickém světě, který může být současností, minulostí, ale i budoucností. Z dnešních otázek však reflektuje podprahově tendence k návratu k patriarchálnímu pojetí společnosti, tendence k navracení žen do jejich submisivních rolí, tendenci opět oslavovat určitý šovinistický rozměr mužství, tendenci skrývat vlastní skutečnou sexuální identitu i tendenci k sociopatickému přístupu k moci,“ vypočítává Jařab. To vše prý v současné době okolo sebe můžeme vidět.

V kusu se vedle Königa jako Lady Macbeth objeví Anežka Kubátová, dále pak Leoš Noha, Václav Vašák, Ivan Lupták, Petr Jeništa či Petr Čtvrtníček. Scéna zde představí i nové herecké posily, tedy Jiřího Černého a Johanu Matouškovou. Premiéra inscenace je v pátek a sobotu, první repríza v úterý 11. dubna.