Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Má vlast ukazuje, že satira má smysl

  1:00aktualizováno  1:00
Necelý měsíc po premiéře "loutkového scénického čtení" se zpěvy nazvaného Standa má problém v Divadle v Dlouhé se v Rokoku představil celý cyklus Ivy Volánkové Má vlast.

Isncenace Má vlast - Petr Lněnička v roli Stanislava Grosse při představení Má vlast v pražském divadle Rokoko | foto: ČTK

Snímky z inscenace naleznete ve fotogalerii

Jeho další dvě části nesou název Paroubek je kamaráth a Strejda nás má všechny rád.

Ze srovnání obou představení vyplývá, že se režiséři Thomas Zielinski a Tomáš Svoboda u ošidného žánru zvaného politická satira mohli lépe vyrovnat s požadavkem aktuálnosti.

Podařilo se jim však nalézt hereckou osobnost, která dokázala přesáhnout rámec prvoplánové a zároveň krotké předlohy a dodala svým výstupům nejen potřebný říz a ostří, ale také nezbytný komický náboj.

Bohumil Klepl v trojroli Miloš Zeman, Vladimír Špidla a Jiří Paroubek nikoho neimituje ani neparoduje, ale dokáže své postavy vykouzlit.

Chalupáře Miloše Zemana ve flanelové košili i vykopnutého Špidlu běžícího v červených trenýrkách a bílém tričku do Bruselu. U figury současného premiéra bylo příjemně znát, že Klepl má v malíčku Jarryho krále Ubu.

Vedle papalášovské žoviálnosti jsou stejně přesvědčivé výpady (bude-li tisk psát pravdivě, nemusí se nikdo bát o jeho svobodu) i několikeré ukázání – v záchvatu spravedlivého hněvu – na nepřítele prstem. Při největší legraci cítíme, že veškerá legrace končí. Má-li politická satira nějaký smysl, pak právě zde.

Když Gross pucuje boty Paroubkovi
Ostatní protagonisté se v lepším případě dokázali svým předlohám přiblížit. Alena Štréblová se s rolí Petry Buzkové sice vyrovnala s bravurou, ale problém je v tom, že až na rozpor spočívající v kázání vody a pití vína se text s předlohou zcela minul.

Koneckonců i skutečný Standa Gross, kterého hraje Petr Lněnička, není jenom přitroublým představitelem generace spartakiádních poupat, který nakonec Paroubkovi pucuje obuv, ale bezskrupulózní politický manipulátor.

Bidlasův Mirek Topolánek zažije svůj hvězdný okamžik pouze v duetu s Paroubkem, po kterém rozdávají rudé či modré růže; podobně je Leoš Noha coby Vítězslav Jandák nejblíž své předloze ve chvíli, kdy s Paroubkem stavějí z lega dům pro přestárlé umělce.

Ministr zdravotnictví Rath (Jiří Hána), proti kterému zdravotníci demonstrují, je prezentován dost odtažitým, byť efektním striptýzem. Z pobytu Radovana Krejčíře na Seychelách a výpravy dvou českých policistů za ním se dalo vytěžit víc než vyslýchání kraba na pobřeží, suchý, leč zcela prkenný humor cítíme u Bublanova výslechu žraloka.

Nebýt několika typicky známých slovních obratů, jen těžko bychom poznali, že z obrazu projektovaného v pozadí k nám promlouvá prezident Klaus (Tomáš Matonoha), alespoň ne do chvíle, kdy coby čestný předseda ODS peskuje natvrdlého Mirka, který se pak "sebemrská" vlastním řemenem.

Škoda, že i v případě projevů personifikované Vlasti (Dana Batulková) a stylizovaného a zároveň shazovaného patetična v závěrečné části, kdy se nakonec na scéně shromáždí všichni bez rozdílu, jde nepoměrně více o myšlenkové konstrukty než o bystré politické rychločtení současné české reality.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Michele Kalmandy jako Renato a Veronika Dzhioeva jako jeho manželka Amélie v...
RECENZE: Atentát na Maškarním plese. Autor zraněním podlehl

Série operních pohrom, kterou produkuje současné Národní divadlo, je vskutku ojedinělá. Zařadila se do ní i nová inscenace Verdiho Maškarního plesu. Vyznačuje...  celý článek

Eva Salzmannová v jediné roli kusu Jasno lepo podstín zhyna
RECENZE: Eva Salzmannová hraje ulepeného pobudu v šusťákovce

Jasno lepo podstín zhyna. Po podivným názvem se skrývá velký výkon Evy Salzmannové, která se skvěle vypořádala s náročným monodramatem v pražské MeetFactory.  celý článek

Záběr z představení O medvědovi, který plul na kře
RECENZE: Islanďanka Eliška Křenková s řehtačkou loví zatoulaného medvěda

Veselé i poetické představení plné moderní choreografie a akrobatických výkonů připravila do La Fabriky Jana Burkiewiczová se svým souborem. Inspirovala se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.