Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lomená a oblouková krása

  9:12aktualizováno  9:12
Knihu o české kubistické architektuře Rostislav Švácha plánoval už na začátku devadesátých let. Tehdy nevyšla kvůli nedostatku peněz. Realizovat se ji podařilo až v nakladatelství Jaroslava Kořána Gallery. Vyšla pod názvem Lomené, hranaté a obloukové tvary a hned na začátku konstatujme, že náleží k nejkrásnějším titulům mezi knihami o výtvarném umění, jež jsou na českém trhu nyní k dispozici.

Kubistická architektura je dnes chápána jako jeden z vrcholů tuzemského stavitelství. Švácha v úvodu publikace ovšem podotýká, že tomu tak nebylo vždy. Jinak zřídka omylný Karel Teige jí například vytýkal zbytečné odchýlení od "správných" racionalistických zásad. Rehabilitovat se ji v našem prostoru podařilo až v šedesátých letech.

Ostrovy kubistických domů v zástavbě kolem pražského Vyšehradu vyvolávají otázku: Proč právě tady, a proč v takové míře? Podle Šváchy je odpověď jednoduchá: na počátku desátých let dvacátého století dohled nad novostavbami hlavního města kontroloval Klub Za starou Prahu, v jehož čele stál historik umění Zdeněk Wirth spolu s pozdějšími vůdčími kubistickými architekty Janákem, Gočárem, Chocholem a Hofmanem. Chochol pak pod Vyšehradem postavil "jehlancové" činžáky a rodinné domy, Gočár zase dům U Černé Matky boží na jednom z nejatraktivnějších míst starého centra v Celetné ulici. V okamžiku, kdy kubisté v klubu ztratili své dominantní postavení, vrcholná fáze tohoto architektonického slohu v Praze prakticky skončila.

Rostislav Švácha:
Lomené, hranaté a obloukové tvary - Česká kubistická architektura 1911-1923

Fotografie: Jan Malý

Typografie: Clara Istlerová

Praha, Gallery 2000
(vyšlo 2001)

215 stran, náklad a cena neuvedeny

Prodává se za 1280 korun

Pozornost kubistů se pak přesunula do Polabí. Tak vznikl například lázeňský dům města Bohdanče od Gočára, Janákovo velkolepé městské krematorium v Pardubicích či Feuersteinovo a Slámovo daleko uměřenější městské krematorium v Nymburku. Pozoruhodnou rozdílnost individuálních stylů jednotlivých architektů vidí Švácha v osobních sporech, které zamezovaly vzájemnému kopírování.

Šváchova publikace je pozoruhodná z několika důvodů. Jednak kvůli autorově textu, rozdělujícímu krátkou kubistickou epochu na tři fáze; vše vrcholí pitoreskně ornamentálním rondokubizmem (nebo také "národním slohem") představovaným Janákovou Adrií a Gočárovou Bankou československých legií. A hlavně je to úžasná publikace díky svému výtvarnému pojetí. Její tři čtvrtiny tvoří jakýsi katalog "příběhů kubistických staveb". Švácha textově a Jan Malý fotografiemi rozebírají v chronologickém sledu detail po detailu každou jednotlivou budovu. Připočteme-li k tomu luxusní typografickou úpravu Clary Istlerové a kvalitní tisk, tak zjistíme, že stavby v knize vypadají mnohdy daleko lépe než ve svém bohužel často oprýskaném reálném stavu. Nadplánovou perličkou je pak kartonový přebal svazku, do něhož je vyříznut kónický ornament "maskující" tvarově odpovídající fotografii na deskách publikace.

Teigova výše zmiňovaná nedůvěra vůči kubistické architektuře je pochopitelná. Funkcionalistickému asketovi byl sloh nesympatický svou okázalostí, svým trváním na "dekorativních" hodnotách. Kubistická generace podle něj - jak napsal ve své stati Moderní architektura v Československu z roku 1947 - "nazírala na stavbu ryze sochařsky; domy, které projektovala, byly vlastně abstraktními skulpturami a nelze ani říci, že to byly obytné sochy, neboť jejich objemy, opsané šikmými a zborcenými plochami, dynamicky a dramaticky komponované bez ohledu na statické zákony a praktické účely, byly vskutku sotva obyvatelné".

Kdo by však dnes nechtěl v těchto nádherných pomnících žít, že? Určitě jsou lidštější než Teigova vize "ideálníh o bytu", který svou velikostí a strohostí nápadně připomíná pozdější komunistické zfušované panelákové kobky pro odevzdané pracující.

Repro z knihy Lomené, hranaté a obloukové tvary - Česká kubistická architektura 1911-23; Gallery 2000 (vyšlo 2001).

Repro z knihy Lomené, hranaté a obloukové tvary - Česká kubistická architektura 1911-23; Gallery 2000 (vyšlo 2001).

Repro z knihy Lomené, hranaté a obloukové tvary - Česká kubistická architektura 1911-23; Gallery 2000 (vyšlo 2001).

Repro z knihy Lomené, hranaté a obloukové tvary - Česká kubistická architektura 1911-23; Gallery 2000 (vyšlo 2001).

Repro z knihy Lomené, hranaté a obloukové tvary - Česká kubistická architektura 1911-23; Gallery 2000 (vyšlo 2001).

Repro z knihy Lomené, hranaté a obloukové tvary - Česká kubistická architektura 1911-23; Gallery 2000 (vyšlo 2001).

Repro z knihy Lomené, hranaté a obloukové tvary - Česká kubistická architektura 1911-23; Gallery 2000 (vyšlo 2001).

Repro z knihy Lomené, hranaté a obloukové tvary - Česká kubistická architektura 1911-23; Gallery 2000 (vyšlo 2001).

Josef Chochol: Dům Františka Hodka v Praze v Neklanově ulici, 1913-1914.

Repro z knihy Lomené, hranaté a obloukové tvary - Česká kubistická architektura 1911-23; Gallery 2000 (vyšlo 2001).

Repro z knihy Lomené, hranaté a obloukové tvary - Česká kubistická architektura 1911-23; Gallery 2000 (vyšlo 2001).

Repro z knihy Lomené, hranaté a obloukové tvary - Česká kubistická architektura 1911-23; Gallery 2000 (vyšlo 2001).

Autoři:



Nejčtenější

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

KVÍZ: Jak znáte Rychlé šípy a Jaroslava Foglara, plantážníci?

Rychlé šípy

Mirek Dušín, Jarka Metelka, Jindra Hojer, Červenáček a Rychlonožka. Příběhy Rychlých šípů od Jaroslava Foglara hltaly...

Další z rubriky

Na Slovensku žádají konec výstavy Ringo Čecha. Není to umění, argumentují

František Ringo Čech v ostravské galerii Chagall.

Zaměstnanci Liptovské galerie P. M. Bohúňa se distancovali od výstavy Františka Ringo Čecha, která je zde k vidění od...

OBRAZEM: Jak viděl Jiří Kolář srpen 1968, odhaluje Národní galerie

Národní galerie v Praze uspořádala rozsáhlou výstavu děl  Jiřího Koláře. Na...

Národní galerie představuje u příležitosti 50. výročí sovětské okupace Československa v srpnu 1968 rozsáhlou výstavu...

OBRAZEM: Prohlédněte si velkolepou Slovanskou epopej. Vrátila se do Prahy

Alfons Mucha: Apoteóza z dějin Slovanstva (1926, vaječná tempera, olej, plátno,...

Slovanská epopej je od minulého týdne znovu k vidění v Praze. Galerie hlavního města Prahy tentokrát jedenáct obrazů ze...

Najdete na iDNES.cz