Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Literární festival příliš poznamenala politika

  1:00aktualizováno  1:00
Šestnáctý ročník Festivalu spisovatelů skončil. Poznamenal ho menší zájem diváků a příliš nepomohlo ani to, že organizátoři v poslední den o stovku zlevnili vstupenky.

Festival spisovatelů - Sarah Churchwellová - Americká autorka Sarah Churchwellová během hovorů listu The Guardian na téma Kdo zabil Marilyn Monroe?, které se konaly v rámci Festivalu spisovatelů Praha (5. června 2006) | foto: ČTK

Festival přivezl do Prahy zajímavá jména a uvedl se velkolepě: jiskřivým večerem s nigerijským dramatikem Wole Soyinkou, prvním Afričanem, který získal Nobelovu cenu za literaturu. Závěr však působil i přes slibný koncert Moniky Načevy s Michalem Pavlíčkem poněkud rozpačitě.

Čtyři dny hovorů, čtení a autogramiád nabídly zkušenosti spisovatelů různých kultur a literárních estetik. Je tu však i ryze voyeurská rovina: to bezděčné porovnávání, jak představy o autorech odpovídají realitě. Někdy to bývají překvapivá zjištění.

Třeba americká básnířka Jorie Grahamová (1950) působila z předchozích fotografií éterickým dojmem. Do Prahy však přijela energická, ba bojovná debatérka, která občas ovládla celou diskusi a nevynechala žádnou příležitost, jak se vyjádřit k celospolečenským tématům.

"Američané dnes žijí mnohem blíže teroru,  jsou ve stavu obležení, blízkému státnímu převratu. Jsou zastrašováni, manipulováni a dezinformováni," tvrdila Grahamová při svém popisu úpadku americké kultury, vzdělanosti a všeobecného zájmu. Oblíbeným pořadem Američanů je prý zpravodajství, které světové události projede v jediné minutě.

Britský dramatik Howard Brenton vidí svět méně apokalypticky. Působivý řečník jako by vypadl ze shakespearovského dramatu: mimo jiné podotkl, že za každým dramatikem je ztracený herec. Oponoval názoru Grahamové, že svět je spektákl a lidé nedovedou číst mezi řádky absurdního dramatu. "Tak se snažte veřejnost vzdělat a politiky popichujte jako my Tonyho Blaira," vyzval ji.

Své pověsti provokatéra dostál Rakušan Robert Menasse, který si na pódiu nevzrušeně loupal hrachové lusky. Ironizoval i letošní motto festivalu, výrok Arthura Millera "není život bez  ideálů", když podotkl, že je lepší svět bez velkých ideálů, protože ty vedou většinou k válkám a krveprolitím.

Ostatně názvy debat byly někdy až příliš obecné a předurčovaly i směřování obsahu: teoretizování bez konkrétních příkladů. Jenže to už je letitý hřích festivalu. Podobně jako fakt, že se hovory až na výjimky vedou jen v angličtině. Znatelně unavený osmdesátník Jorge Semprún v pondělní debatě anglicky pronesl pouze několik vět, ale o hodinu později se nadšeně rozpovídal španělsky. Výstižně pojmenoval boj s cizím jazykem Menasse: "Nejde o to, co vyjádřit chceme, ale co umíme."

I v případě Wole Soyinky se opětovně prokázalo, jak důležitá je volba moderátora, který debatu dokáže odlehčit třeba i otázkou, jestli dědeček byl pohan. Bylo to příjemné osvěžení v přehlídce, které letos dominovala politika – až chvílemi zamrzelo, že v literárním festivalu na literaturu dochází překvapivě zřídka.

Ale ať nekončíme pochmurně: jako pohotový a zábavný průvodce "woodyallenovského" střihu se projevil Američan Paul Holdengräber, když z debaty spisovatelů udělal dokonalou show. Praxe vedení veřejných pořadů v newyorské knihovně byla znát.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Mladík si svítí v domě rodičů ve venezuelském městě El Calvario, ve kterém byly...
RECENZE: Blackout je drtivý a nepříjemně věrohodný návod, jak zničit svět

Češi už jsou také na červené, stojí na 11. straně depresivního románu Marka Elsberga Blackout. To znamená, že jsme bez elektřiny. Jen krátce poté, co stejný...  celý článek

Diváci berlínské olympiády roku 1936 svorně zdraví v nacistickém pozdravu.
RECENZE: Jak se Hitlerova olympiáda stala lekcí manipulace a lži

Berlínská olympiáda je dodnes velmi atraktivní téma: fantastické výkony Jesseho Owense, Hitlerovy hákové kříže a především zfanatizované davy pochodující...  celý článek

Z nového celobarevného vydání Domečku pro panenky
Český Sandman už má Domeček pro panenky celý v barvách

Zatímco první české vydání zdobil surreálný obraz domečku, to nynější na obalu doprovází doslova hororová panenka. Řeč je o druhé knize Sandmana nazvaná právě...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.