Libenský: Nejsme jenom dekoratéři

  • 1
Retrospektivní výstavu manželů Stanislava Libenského a Jaroslavy Brychtové připravila Národní galerie v Praze. Výstava ve Veletržním paláci se zaměřuje na padesát let tvorby autorů a představuje jejich sklářskou tvorbu jako práci s materiálem, který je vhodný pro nové tvůrčí úlohy druhé poloviny dvacátého století. Výstava bude probíhat od 29. ledna do 19. května 2002.

Národní galerie uspořádala výstavu k osmdesátým narozeninám Stanislava Libenského. Tvorba manželského páru se vyznačuje spojením malířských a sochařských témat, spojením pevného tvaru s proměnlivostí světla a technikou taveného nebo přebrušovaného skla. Pracují také se světelně-optickými efekty, které sklo může umělci nabídnout, a snaží se objevit vnitřní prostor a kvalitu tohoto materiálu.

Během dlouholeté umělecké dráhy Libenský s Brychtovou vyzkoušeli téměř vše, jak se se sklem dá pracovat na poli užitého umění. Stanislav LIbenský se věnoval spíše malbě, zatímco jeho choť se orientovala spíše sochařsky. V České republice vystavují teprve od roku 1990, do té doby bylo možné jejich práce spatřit pouze v cizině. Vytvořili například okna v kapli sv. Václava v chrámu sv. Víta na Pražském hradě, reliéf u stanice metra Národní třída v Praze, reliéfy pro Paříž v roce 1962 a některé práce byly vystaveny na Expu 58.

Stanislav Libenský se narodil v roce 1921 v Sezemicích u Turnova. Studoval na Odborné střední škole sklářské v Boru, ale tu kvůli záboru pohraničí nedokončil, a místo ní pokračoval na Střední škole sklářské v Železném Brodě. V roce 1950 absolvoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou a o čtyři roky později se stal ředitelem Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské v Železném brodě. Ve stejném roce začal spolupracovat se svojí budoucí chotí Jaroslavou Brychtovou.

Jaroslava Brychtová pochází z rodiny s dlouholetou sklářskou tradicí. Její otec, Jaroslav Brychta byl významným návrhářem skleněných figurek. Brychtová se ale z této rodinné oprátky chtěla vyvléci, a tak po dvou letech strávených ve sklářském ateliéru na Vysoké škole uměleckoprůmyslové přestoupila do ateliéru sochařského, kde také absolvovala. V Železném Brodě založila středisko taveného skla, ateliér Sklo do architektury.

Drobně obměněná podoba restrospektivy bude zahajovací výstavou po otevření nového muzea moderního umění ve Spojených státech amerických.

Libenský, Brychtová - Srdce.

Libenský, Brychtová - Hlava s hranatým okem.

Libenský, Brychtová - Koule v krychli.

Libenský, Brychtová - Studie

Libenský, Brychtová - Studie.

Libenský, Brychtová - Válec v kouli.

Libenský, Brychtová - Metamorfóza V.

Libenský, Brychtová - Rubáš I.

Libenský, Brychtová - Skrz na skrz.

Libenský, Brychtová - Červená pyramida.

Libenský, Brychtová - foto 2