Tomáš Töpfer v představení Lev v zimě

Tomáš Töpfer v představení Lev v zimě | foto: Viktor Kronbauer

RECENZE: Příjemně nečitelný Töpfer táhne Lva v zimě, Havlovou zastíní

• 6
Nad Anglií se smráká, starý král Jindřich II. se se svou ženou Eleonorou pře, komu předat žezlo. Každý z jeho tří zbývajících synů totiž proti něm brojí, každý by rád měl zemi celou pro sebe. A to i za cenu toho, že by část kontinentálních držav připadla probouzející se Francii.

James Goldman využil historických postav okolo Jindřicha II. Plantageneta a dobových reálií západní Evropy 12. století, aby vystavěl klasické konverzační drama o klasických tématech lásky, rodiny a sváru. Lev v zimě se stal jeho nejslavnějším dílem i díky brzy následujícímu úspěšnému filmu s O’Toolem a Hepburnovou.

A jako naprostou klasiku ho inscenují i na Vinohradech. Režie Jana Buriana, ředitele Národního divadla, i výprava Karla Glogra se drží zpátky, aby pomohla vybudovat až starosvětskou činohru. Veškerá tíha tedy spočívá na hereckých výkonech.

Nejvíce prostoru pro sebe logicky ukrajuje Jindřich II. v podání Tomáše Töpfera. Jeho stárnoucí král je na jednu stranu zavilý bojovník, který se stejně vášnivě obklopuje mladými dívkami, jako se dohaduje se svou vězněnou manželkou. Na stranu druhou jej v některých momentech Töpfer podává jako laskavého otce a vladaře: „Jak já k smrti rád kraluju,“ povzdechne si třeba až v pohádkovém duchu. Jeho postava je příjemně nečitelná, čímž udržuje diváky v napětí. Právě Töpferův výkon táhne jinak trochu nezáživnou první polovinu.

Ostatní hlavní postavy totiž herci podávají poněkud šablonovitě. Syn Richard (Lví srdce) v podání Ondřeje Brouska ještě lavíruje mezi úlohou syna a vojevůdce, ovšem Jan Viktora Javoříka a Bohumír Marka Holého tak zatvrzele trvají na charakterech nahlouplého a intrikujícího syna, že z nich zůstávají jen figurky. Příliš uvěřitelných emocí se do role femme fatale Evropy 12. století nepodařilo dostat ani Dagmar Havlové, což vynikne obzvláště vedle skvěle hrajícího Töpfera. Havlová se zde loňskému výkonu z Její pastorkyně nepřiblížila.

Lev v zimě

60 %

Divadlo na Vinohradech

premiéra 21. října 2017

režie: Jan Burian

hrají: Dagmar Havlová-Veškrnová, Tomáš Töpfer, Ondřej Brousek, Marek Holý, Viktor Javořík, Tereza Terberová, Daniel Bambas

Zjemnělý Filip Daniela Bambase dostal příliš málo prostoru, ovšem sličná Alice Terezy Terberové, která Jindřichovi jen „trochu zlatí podzim, nic víc“, herecky zaujme minimálně emotivním výbuchem v momentu, kdy tokajícímu Jindřichovi klade podmínky. Je to tedy sedmička herců, která společně táhne nenáročnou činohru, která běžného diváka neurazí a divadelního milovníka nenadchne.