Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Letošní ročník World Press Phota se povedl, až na tu instalaci...

  16:12aktualizováno  16:12
- Ve více než čtyřicetileté historii světové soutěže novinářské fotografie World Press Photo se střídají silnější a slabší ročníky. Tomu loňskému dominovaly záběry pořízené spíše díky šťastné náhodě než zásluhou koncepční práce a nejeden oceněný snímek postrádal výraznější fotografické kvality. To letošní, celkově 42. ročník je podstatně lepší, jak se lze přesvědčit na putovní výstavě dvou stovek vítězných fotografií, která je do konce září otevřena - již vlastně tradičně - v pražské Galerii Ambit.
Ovšem tradičně příšerná zůstala také úroveň instalace expozice s nekvalitními reprodukcemi snímků nalepenými na panelech. V Amsterdamu, kde probíhá soutěž a výstavní premiéra, se letos sešel rekordní počet téměř sedmatřiceti tisíc záběrů od 3733 fotografů ze 116 států.

Poprvé pracovaly dvě poroty: první redukovala počet soutěžících prací zhruba na dvanáct tisíc fotografií; druhá z nich potom další týden vybírala vítěze osmnácti kategorií a udělila titul Fotografie roku.

Poněkud překvapivě ho získal záběr fotoreportérky deníku The Washington Post Dayny Smithové, jenž zachycuje truchlící ženu z Kosova, utěšovanou na pohřbu zabitého manžela sousedy a přáteli. Snímek nepochybně humanistický, pořízený v oblasti, která stála a stojí v centru pozornosti, dobře komponovaný.

Přitom však vyvolávající pochybnosti, zda je skutečně nejlepším záběrem roku. K tomu, aby vešel do dějin fotografie stejně jednoznačně jako někteří vítězové předchozích ročníků, mu fotograficky přece jen něco chybí. Diskutabilních rozhodnutí poroty je na výstavě víc.

K těm nejméně pochopitelným patří udělení 1. ceny v kategorii Aktualita - série. Získala ji dramatická, ale čistě popisná barevná sekvence Eyala Warshavského z napadení izraelského vojáka skupinou rozvášněných Palestinců, zatímco emotivně daleko působivější černobílý soubor záběrů z lynče křesťanského muže davem indonéských muslimů od jednoho z nejslavnějších fotoreportérů současnosti, Jamese Nachtweye, obdržel cenu o stupeň nižší.

Udělení ceny pražského primátora právě této sérii tak alespoň částečně napravilo zjevný omyl. Jako každým rokem i letos na WPP najdeme mnoho krve a slz, válek, násilí, hladu, bídy a přírodních katastrof. I mezi těmito snímky je ovšem řada takových, které se nespokojují jen s popisem, nýbrž se snaží o emotivní humanistický apel i o výtvarně působivou interpretaci.

Patří k nim soubor Toma Stoddarda o hladomoru v jižním Súdánu s jedním z nejsilnějších záběrů z celé výstavy (porod v chýši v těsném sousedství muže umírajícího hladem), dále netradičně komponované sugestivní práce Nicolaie Fuglsiga z ruské vesnice zamořené radioaktivním odpadem či nezapomenutelný portrét muže z thajského hospicu pro oběti AIDS od Nancy Andrewsové.

Na výstavě je i řada vynikajících snímků z "obyčejného" každodenního života. Některé z nich, kupříkladu skvělý soubor Chien-Chi Changa o rozličných aspektech života nových čínských přistěhovalců v New Yorku nebo svědectví Ettera Malancy o dětech vyrůstajících bez rodičů na bukurešťských ulicích a nádražích, pokračují v tradici mnohovrstevnatých fotoesejů ze zlatých dob humanistické fotožurnalistiky. Takové eseje se teď jen sporadicky dostávají na stránky velkých obrazových časopisů - ty jsou lačné násilí, sexu a skandálů celebrit.

Jestliže už v několika předchozích ročnících World Press Phota bylo možno zaznamenat renesanci zájmu o černobílou fotografii, letos prakticky všechny zmíněné nejlepší práce z hlavních zpravodajských kategorií byly pořízeny právě na černobílých materiálech.

Promyšlená práce s barvou se objevuje spíše v kategoriích věnovaných umění (například v téměř fauvistických záběrech z cirkusu od Massima Siragusy), přírodě či vědě a technice.

K nejlepším příkladům promyšleného využití stylizačních možností černobílého materiálu patří expresivní portréty herce Jeana Rena od Antonína Kratochvíla, který získal 3. cenu v kategorii Portrét - série. A protože Kratochvíl, už mnoho let žijící v New Yorku, uvedl stejně jako při svém loňském vítězství českou národnost, neodešli jsme díky němu ani letos z World Press Phota s prázdnou.

World Press Photo 1999. Galerie Ambit (Praha, Jungmannovo náměstí 18). Výstava je otevřena do 30. září 1999.
Autor:


Témata: cirkus, Islám, Napadení

Nejčtenější

Film s Johnnym Deppem Město lží byl stažen měsíc před premiérou

Johnny Depp s kapelou Hollywood Vampires na pražském Letišti Letňany, 13....

Premiéra filmu Město lží, v němž se mají v hlavních rolích představit Johnny Depp a Forest Whitaker, byla měsíc před...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

Poslední role. Robert Redford oznámil, že chce skončit s hraním

Robert Redford (Benátky, 1. září 2017)

Oscarový herec a režisér Robert Redford ohlásil konec kariéry. Pro Deadline potvrdil svá slova z rozhovoru v časopisu...

Další z rubriky

Dámský klín i zrádné spirály. Zakázaní slovenští umělci vystavují na Kampě

Z výstavy Hommage à Peter Vajda

Letošnímu létu v pražském Museu Kampa bezesporu kraluje britský „fotograf královen“ Cecil Beaton. Přesto se v druhém...

World Press Photo vyhrál snímek Venezuelana hořícího po výbuchu motocyklu

FOTKA ROKU: Ronaldo Schemidt, Agence France-Presse - Venezuelská krize (3....

Fotografie Venezuelská krize zachycující hořícího demonstranta během nepokojů namířených proti prezidentu Madurovi se...

VIDEO: Nahé ženy jsou u nás naposledy. Organizátoři lákají i na orgasmy

Na výstavě Voayer ukazují dívky vše, co se ukázat dá.

Voayer: Poslední výstava skutečných nahých žen. Nekompromisní název láká diváky na kontroverzní výstavu, která k nám...

Najdete na iDNES.cz