Letní letná 2006, soubor Malabar

Letní letná 2006, soubor Malabar - Francouzský soubor Malabar vystoupil se svou excentrickou ohnivou show 26. srpna v Praze v rámci mezinárodního festivalu nového cirkusu a divadla Letní Letná 2006. | foto: René VolfíkČTK

Letnou se prohnal fantazmagorický cirkus

  • 1
Zcela jiný pohled na to, jak může vypadat nový cirkus, nabídl divákům francouzský soubor Malabar, který o víkendu vystoupil na pražském festivalu Letní Letná.

Po poetickém Cirqu Trottola, navozujícím nostalgickou atmosféru starého, vybledlého cirkusu, Compagnie Malabar zaplavila Letnou světly, dýmem a  pyrotechnickými efekty pod dohledem gigantického modelu kudlanky nábožné.

"Ve Francii existují dvě odnože nového cirkusu. První je ponuřejší, čas od času volí i politická témata. A druhý, který je vlastní nám, je ovlivněný jižanským způsobem života. Naše představení jsou jako fiesta," říká produkční souboru Yann Guerrero. Malabar si libuje ve výpravných kostýmech a obřích scénografických objektech.

"Umíme i komorní věci pro pár diváků či divadlo pro děti, které hrajeme v interiéru. Ale devadesát procent našich aktivit tvoří pouliční divadlo plné barev, zvuků a efektů," popisuje Guerrero. Kudlanka nábožná s pohyblivou hlavou a klepety není jedinou monstrózní dekorací, se kterou Malabar vstupuje do často úzkých uliček starých měst.

"V představení Voyage des Aquareves, které bychom také rádi předvedli v Praze, používáme šedesát metrů dlouhou a devět metrů vysokou loď," dodává produkční.

Inspiraci soubor čerpá buď z mýtů, jako je to v případě show Helios II uvedené na Letné, nebo z výtvarného umění. "Náš umělecký vedoucí Sylvestre Jamet je původní profesí malíř a jeho představy jsou hodně ovlivněné například surrealisty," tvrdí Guerrero. Inscenace Voyage des Aquareves či Bestiaire Etincelant využívají fantazmagorické figury.

Helios II je zpracováním slunečného mýtu.  "Základem je egyptská legenda, že nicota byla oplodněna kudlankou nábožnou a z vejce se pak zrodilo slunce. Do příběhu jsme zapojili i další sluneční mýty, například o Ikarovi. Fascinovala nás univerzálnost i rozdílnost v mytologiích různých civilizací," doplňuje Guerrero.