Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Loutky v opeře jsou zábavné, ale barokní divadlo chce víc

  12:05aktualizováno  12:05
Letošní ročník Letních slavností staré hudby uzavřelo ve čtvrtek představení barokní opery Calisto ve Státní opeře, na němž se podílel i divadelní soubor Buchty a loutky. Dobrý nápad ovšem tentokrát přece jen nebyl zcela domyšlen.

Scéna z opery Calisto | foto: Jiří Sláma

Dílo Francesca Cavalliho je zajímavým průhledem do Benátek 17. století, které již tehdy měly veřejné operní divadlo. Opera tu tedy nebyla spojena s aristokratickými dvory. V Benátkách museli autoři zaujmout bohaté obchodníky, kteří se chtěli bavit po svém. Příběh vypráví o nymfě, kterou svede bůh Zeus v podobě bohyně Diany, kterou zase miluje pastýř Endimione. Děj je prošpikován šťavnatým humorem, často inspirovaným commedií dell’arte, ale také cituplnými melodiemi. Když žárlivá Diova manželka promění sokyni v medvědici, Zeus ji vyzdvihne na oblohu, aby zářila jako souhvězdí.

Francesco Cavalli: Calisto

Collegium Marianum

Letní slavností staré hudby

Státní opera, 6.srpna 2015

Hodnocení­: 60%

Tato opera může zaujmout i dnešní publikum, jak dokazují některé zahraniční produkce dostupné na DVD či YouTube. Pokud by se však mělo hrát v prostoru Státní opery či jiného podobného divadla, muselo by jít o plnohodnotnou inscenaci, skutečně zrežírovanou, herecky vypracovanou, s patřičnou výpravou, kostýmy a jevištními efekty. To je přirozeně mimo možnosti nízkorozpočtového hudebního festivalu.

Ten nabídl jakousi poloscénickou verzi, v níž zpěváci spíše jen komentují děj odehrávající se na malém loutkovém divadélku postaveném na jevišti. Jenže i když byla scéna částečně přizpůsobena a vysunuta dopředu, loutky se přes všechen svůj půvab v prostoru ztrácely. Diváci, kteří seděli dál než v prvních několika řadách, si jejich „výkony“ i legrácky mohli jen těžko vychutnat.

Navíc, při vší úctě k Haně Blažíkové nebo Tomáši Královi, taková produkce by by potřebovala i zpěváky s většími hlasy, schopnými zpívat robustněji, emocionálněji. Největším přínosem tak byla hra souboru Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové, ale lepší by bývalo uvést loutkovou verzi v nějakém komorním prostředí jako vlastní parafrázi na Cavalliho operu.

Rozpačitý výsledek pokusu o operu ovšem nic nemění na celkovém dojmu z festivalu. Letní slavnosti staré hudby patří k nejvýraznějším přehlídkám klasiky u nás.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Marta Kubišová ještě jako členka Golden Kids testovala koncerty před ostravským...
Marta naposledy. Kubišová se s hudební kariérou rozloučí i v Lucerně

Marta Kubišová je na rozlučkovém turné, které vyvrcholí v pátek koncertem ve Velkém sále pražské Lucerny. A tím uzavře i svou druhou hudební kariéru, ve kterou...  celý článek

Michal Hrůza na Špicberkách
VIDEO: Plodková na toulkách po Špicberkách, Hrůza představuje Polárku

Jeden z nejoblíbenějších autorů české populární hudby a zpěvák Michal Hrůza posílá do světa další singl z alba Sám se sebou nazvaný Polárka. Klip se natáčel na...  celý článek

The Gloaming
Struny podzimu vedou od jazzu přes hip hop až po Shakespeara

Na rok se odmlčel, ale teď se vrací v částečně pozměněné podobě a s řadou novinek. Festival Struny podzimu zahájí v pátek večer v pražském Foru Karlín...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.