V polovině června startoval podivínský muzikant, který koncerty šetří, šňůru v americkém Phoenixu, a jak poznamenává časopis Rolling Stone, už během prvního večera dokázal, že přece jen existuje místo, kde se doma cítí: pódium. To prý díky mlze a osvětlení stylově připomínalo smetiště o půlnoci.
Minulý týden se muž s image "pod obraz zpitého vypravěče prášilovských historek" přesunul do Evropy, kde absolvuje jen patnáct koncertů - začal třemi večery ve Španělsku a přes Itálii bude pokračovat do Prahy. Poté ho čeká ještě Francie, Skotsko a Irsko.
TOM WAITS - Jesus Gonna Be Here
Glitter And Doom Tour, Houston 22.6.2008
Waitsovo zatím poslední turné k albu Orphans před dvěma lety zahrnovalo jen Spojené státy a bylo vyprodáno během několika minut. Podobně to ostatně vypadalo s lístky na obě pražská vystoupení 21. a 22. července. Kvůli zájmu o vstupenky v den spuštění předprodejů zkolaboval server prodejní sítě Ticketpro. Lístky totiž bylo možné objednat jen po internetu nebo e-mailem.
Waitsův management se navíc rozhodl, že překazí plány překupníků, a zavedl přísná pravidla. Každý lístek má mít vytištěno jméno držitele, který se navíc před vstupem na koncert bude muset prokázat občanským průkazem nebo pasem.
"Dá se to připodobnit ke koupi letenky. I ta je na konkrétní jméno a vy se u odletu musíte prokázat průkazem," prohlásil Borek Jiřík z pořadatelské agentury Charm Music.
. Kdo hraje s Tomem WaitsemTým, který s Waitsem přijede do Prahy, čítá přes třicet lidí, s sebou si muzikant přiveze podle vlastních slov "hvězdnou kapelu", do které patří saxofonista Vincent Henry, baskytarista Seth Ford Young, kytarista Omar Torrez, bubeník Casey Waits, který je zároveň Waitsovým synem, a hráč na klávesy Patrick Warren. |
Hlas hrubý jako štěrk
"Jako kdyby byl namočený do sudu s whisky, uzený několik měsíců a pak vynesený na vzduch a přejetý autem," zní dnes už legendární popis hlasu Toma Waitse od amerického kritika Geryho Graffa.
Thomas Alan Waits se narodil roku 1949 v Kalifornii v učitelské rodině a puberta ho zastihla v dobách květinové revoluce. Ale pochopení pro ni neměl: "Já byl v těch šedesátejch letech tak nějak ztracenej a vlastně jsem je prospal... Nejel jsem do San Franciska, dokud celej ten humbuk o lásce a květinách neskončil."
TOM WAITS - Innocent When You Dream
Glitter And Doom Tour, Houston 22.6.2008
Modlami mladého "drsňáka" se tehdy stali jazzoví muzikanti, bluesmani, a hlavně Jack Kerouac a jeho kniha Na cestě, na kterou Waitsova tvorba často odkazuje. První zásadní moment Waitsovy hudební kariéry nastal roku 1972, kdy pracoval v Los Angeles coby vrátný.
Po večerech zkoušel štěstí na pódiu hotelu, jehož vchod hlídal, a jednoho dne si jej všiml producent Herb Cohen, který se staral také o Franka Zappu. Díky němu získal Waits smlouvu na nahrání debutové desky Closing Time.
Za úspěchem hledej manželku
Prodejní úspěch alba nebyl nikterak závratný, ale nahrávací společnost byla odhodlána s chlapíkem u piana, který zpíval své lyrické balady až neuvěřitelně nakřáplým hlasem a lidi po něm na koncertech plivali, spolupracovat dál. Následovala alba jako Small Change, Foreign Affairs a Heartattack And Vine, která vydával téměř pravidelně každý rok.
Druhý zlom zažil Tom Waits na konci roku 1981, kdy se oženil se spisovatelkou a filmařkou Kathleen Brannanovou, jež se stala spoluautorkou a spoluproducentkou jeho desek.
Seznámil se s ní díky F. F. Coppolovi a právě ona ho donutila psát skladby jinak. Nedbal varování nahrávací společnosti, rozešel se s manažerem. A dobře udělal - jeho následující alba se pravidelně objevovala na čele amerických žebříčků.
Kathleen navíc vnesla do jeho života kavárenského povaleče alespoň nějaký řád a v neposlední řadě mu dodala i sebevědomí: "Měl jsem strach z dalšího růstu a vývoje. Kathleen mi pomohla se otevřít a ničeho se nebát."
Režíroval ho Rambo
Album Swordfishtrombones, které následovalo, definitivně ukončilo Waitsovo snílkovské období. "Toužil jsem po písničkách, které by byly víc jako lidi, co v nich byli obsažení," prohlásil tehdy muzikant, který před devíti lety také přestal pít alkohol.
Dodneška natočil více než dvacet desek, čímž však jeho pracovní rozptyl nekončí - prosadil se i ve světě filmu, a to nejen jako autor hudby. Na plátně debutoval již v roce 1987, kdy se objevil ve filmu Paradise Alley pod režií Sylvestera Stallonea a ke snímku složil i muziku.
Později si zahrál i v Coppolových snímcích Cotton Club či Dracula nebo v Jarmuschových Down By Law či Kafe a cigára. Počet Waitsových hereckých i hudebních koketerií s filmem přesahuje čtyřicítku, nedávno dotočil film Imaginarium doktora Parnassuse s Johnnym Deppem v režii Terryho Gilliama.