z muzikálu Golem

z muzikálu Golem | foto: Divadlo Ta Fantastika

Legenda o Golemovi ožívá v muzikálové verzi

  • 1
Muzikál Karla Svobody, Filipa Renče, Zdeňka Zelenky a Lou Fanánka Hagena, který otevře ve čtvrtek nové pražské muzikálové divadlo Hybernia, nabízí vlastní verzi známé legendy.

Ani hliněné monstrum z filmu Císařův pekař a Pekařův císař, ani tajuplný Athanasius Pernath z románu pražského německého spisovatele Gustava Meyrinka. Přesto se první nápad zpracovat známý příběh dotýká právě Meyrinka.

„Chtěli jsme s Filipem Renčem Meyrinkova Golema zfilmovat, dokonce byl hotový náčrt scénáře. Jenže na takový projekt je nesmírně obtížné sehnat peníze, a tak se myšlenka na Golema přesunula do oblasti hudebního divadla,“ vysvětluje autor libreta Zdeněk Zelenka.

Bylo však jasné, že pro muzikál musí vzniknout zcela nový, původní příběh, ctící pravidla žánru, a tudíž obsahující velkou lásku a nenávist, jejichž tíži odlehčují komické výstupy.

Podoby legendy
Zdeněk Zelenka se ponořil do studia různých podob legendy, která zahrnuje více motivů, než je ten nejznámější s Rabbi Löwem z rudolfínské Prahy.

„Přečetl jsem všechno, co bylo dostupné, ale nebylo se moc čeho chytit – všechny varianty příběhu, které mi prošly pod rukama, vydaly tak na půl stránky. Bylo mi jasné, že postavu císaře Rudolfa a Rabbiho Löwa musím zachovat a zbytek si vymyslet,“ popisuje Zelenka, který nakonec vytvořil jedenáct verzí scénáře a nevylučuje, že publikum mířící na „pohádku“ bude překvapeno.

„První polovina pojednává o příčinách, které vyústily ve stvoření golema, druhá o důvodech, které vedly k jeho zničení,“ popisuje Zelenka. V první části tak obyvatele pražského židovského ghetta ohrožují pogromy, druhá část pojednává o tom, proč a jak se golem vymkne z rukou svým stvořitelům.

Útržky z legendy nakonec poskytly libretistovi dostatečnou inspiraci: ze zjištění, že císař Rudolf si údajně nechal do paláce vodit dívky z podhradí, se zrodila postava protřelé hospodské Roziny, Zelenka využil také mýtus, že golem dovedl brát na sebe podobu různých lidí.

Podložená je prý také informace, že Rabbi Löw žádal císaře o ochranu ghetta, stejně tak jsou popsána závazná pravidla popisující rituální vznik homonkula – golema z panenské hlíny, které se nedotkla noha člověka. Zbytek však již utvářela Zelenkova fantazie.

Romeo a Julie v rudolfínské Praze
„Nejdůležitější však bylo vymyslet milostný příběh, který je pro muzikál nutný. Náš vychází z klasického půdorysu Romea a Julie. Milenci, které rozděluje již jen příslušnost k jejich rodině, jsou židovka Rebeka a křesťan Vojtěch,“ vypráví Zelenka.

Postavy Rebeky a Vojtěcha mají vždy tři alternace a zahrají si je Petr Kolář, Josef Vojtek, Kamil Střihavka a Lucia Šoralová, Zdenka Trvalcová a Dasha. Jednu z figur, kupce Mordechaje, který čile obchoduje s oběma znepřátelenými stranami, napsal Zdeněk Zelenka přímo na tělo Jiřímu Kornovi. V dalších úlohách se objeví Petr Muk, Petra Janů, Ilona Csáková či Bohouš Josef.

Největším scénickým oříškem bylo ztvárnění titulní postavy: tvůrci od začátku věděli, že jejich golem nesmí připomínat hliněný kolos z filmů s Janem Werichem. Okamžik zrození a na konci rozpad golema se mají stát největšími efekty muzikálu.

Golemovu podobu však inscenátoři drží v tajnosti, prozradili pouze, že autorem je Michael Curry, broadwayský specialista a autor loutek pro kanadský Cirque Soleil či muzikál Eltona Johna Lví král. Jinak se muzikál podle Zelenky chce obejít bez multimediálních kejklů a nabídnout solidní divadlo.

„Po muzikálovém přepisu Rebelů, ve kterých jsme používali až patnáct projekčních ploch, jsme se rozhodli vsadit především na klasické divadelní prostředky. Projekci použijeme jen třikrát, jednou také inscenace využije princip černého divadla,“ popisuje Zelenka.