Lehkou rukou napsaná a černým humorem oplývající konverzační komedie Williama Douglase Homea nás zavádí do lepší společnosti, která řeší u kávy či brandy své „fatální“ vztahy a problémy.
Za jednoduchým příběhem sira Cecila a jeho dávné milé Evelyn, kteří čekají celých padesát let na to, aby si konečně den po smrti manžela Evelyn mohli vyznat lásku, se skrývá metaforické podobenství o nemožnosti lásky dvou osob, které se navzájem tolik milují.
Oba mají na krachu svého bývalého vztahu podíl a až po mnoha letech i přes počáteční strojenost, nervozitu či ostýchavost se dokážou pochopit a vyznat se jeden druhému. A nezůstává pouze u jejich vztahu, protože Cecilův sluha Hawkins, mající zvláštní vztah ke svému pánovi, do celého jejich snažení „nemístně“ zasahuje.
K decentnímu, chvíli veselému, chvíli vážnému vyznění přispěla režie Ladislava Smočka, který připravil na scéně s jedním stolem, dvěma židlemi a jednou lavičkou inscenaci vystavenou zcela na hereckých výkonech.
Na jevišti Ungeltu se tak sešli bývalí kolegové z Městských divadel pražských František Němec jako sir Cecil, Alena Vránová jako Evelyn a Petr Kostka jako sluha Hawkins. Každý z nich představuje jeden dominantní rys své postavy a společně je pojí skrytá touha vyjádřit konečně svou nevyřčenou lásku k tomu druhému.
Cecil Františka Němce je svérázný, urputný milovník, který se co chvíli rozčilí a nepatřičně vybuchne, aby se vzápětí uraženě odebral do svého křesla důležitě listovat v Timesech. Je velkolepý v gestech, ale příliš prchlivý ve slovech. Na ta s gustem reaguje Evelyn Aleny Vránové, dáma z lepší společnosti, pichlavá, zvídavá, ale zranitelná a především stále Cecila milující. Podobně jako sluha Hawkins, který příjezd Evelyn, alespoň podle výrazné mimiky a odtažitého, dětinsky trucovitého jednání, zcela odmítá.
Zatímco dialogy Cecila a Evelyn se zdály na premiéře poněkud neusazené, ztrácející v určitých momentech dynamiku a rytmus, dialogy obou postav se sluhou Hawkinsem byly perfektní nejen precizním tempem, ale i výrazným emocionálním napětím. A to především díky Petru Kostkovi, který podává soustředěný, do detailů propracovaný a výsostně humorný výkon.
Ledňáček v Divadle Ungelt není pouhá hra o prostém rozmlouvání o vztazích mužů a žen, ale klasicky pojatá konverzační komedie pro náročnější publikum.
WILLIAM DOUGLAS HOME - Ledňáček
Divadlo Ungelt Praha, režie a výprava Ladislav Smoček. Délka 120 min.
Hodnocení MF DNES: 70%