Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lauschmann: krásné lži realistických snímků

  2:44aktualizováno  2:44
Jan Lauschmann (1901-1991) je zapsán v historii české fotografie i tím, že počátkem 20. let náležel ke skupině rozzlobených mladých mužů.

Jan Lauschmann - Na Kampě (1929) | foto: Galerie Josefa Sudka

Pod iniciačním vlivem Čechoameričana D. J. Růžičky, jenž z New Yorku přivezl do Prahy ideu "čistých" fotografií, tedy prací, jejichž negativy a pozitivy se obejdou bez manuálních, ke kreslířství a malířství inklinujících "vylepšení", vešli Josef Sudek, Adolf Schneeberger, Lauschmann a někteří další do programového konfliktu se zavedenými pořádky.

"Růžičkovo heslo dokonalý negativ = dokonalá zvětšenina, volba civilních motivů z každodenního života s přitakáním sociálnímu žánru a tematice lidské práce - to byl program nejmladší generace," píše historik fotografie Jan Mlčoch v textu umístěném v pražské Galerii Josefa Sudka, kde nyní probíhá komorní výstava připomínající Lauschmannovo dílo z 20. a z první poloviny 30. let, což je nejuznávanější etapa autorova fotografování.

"Delší dobu zrající generační rozkol v amatérském prostředí vyvrcholil roku 1927 článkem Rudolfa Paďouka, na který reagoval v následujícím ročníku Fotografického obzoru Jan Lauschmann článkem Po proudu, propagujícím nové tvůrčí i technologické postupy. Byl také jedním z prvních českých fotografů, kteří měli v letech 1926-27 samostatné autorské výstavy v pražských klubových místnostech a roku 1934 dokonce v Londýně," dodává Mlčoch.

Ale dějiny si hrají. Expozice představuje hrstku Lauschmannových prací, které sice jsou plodem oné metody, jež před nějakými 85 lety demonstrovala víru v nepřikrášlované zobrazovací možnosti fotografie, jenže dnes převážnou většinu právě těchto Lauschmannových prací vnímáme jako přelíbezné, vizuálně uhlazené momentky a motivy, které se zobrazovací věrností, jak jí rozumíme my, nemají moc společného.

Na propagačním letáku k výstavě je Lauschmannův snímek z roku 1927 Dlažba. Ten sice je vzorným příkladem ostrosti a vůbec realističnosti, která přitom nepostrádá tajemství, avšak to je vytváření optického klamu! Ještě kromě exponátu Skalní útes a dvou kompozic z Barrandova je totiž výstava sestavena z fotografií líbezně vykreslených, silně poetizujících.

Typickým příkladem je snímek žebráka, v minulosti nejednou zneužitý coby obraz nelidskosti první republiky: fakticky ten záběr postrádá sociální naléhavost. Veškeré hrany jsou zde i mnohde jinde měkce kreslícím objektivem - a to doslova - obroušeny.

Aby mi bylo správně rozuměno: tohle nechce být kritika Jana Lauschmanna. Jeho díla zůstávají půvabná, obrazově vytříbená, nicméně fotografický a technologický vývoj jim z valné časti odňal původní avantgardnost, ne-li radikálnost. Což je normální, dá se říct obecný vývoj, vlastně koloběh. Avšak expozice v Galerii Josefa Sudka tento dech času pomíjí, natož aby jej tematizovala, což je docela škoda.

JAN LAUSCHMANN - Praha - Brno
Galerie Josefa Sudka, Úvoz 24, Praha 1, kurátor Jan Mlčoch. Výstava trvá do 20. dubna; v březnu otevřeno středa až neděle 11-17 hod., v dubnu 11-19 hod.
Hodnocení MF DNES: 60%

Autor:



Nejčtenější

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

KVÍZ: Jak znáte Rychlé šípy a Jaroslava Foglara, plantážníci?

Rychlé šípy

Mirek Dušín, Jarka Metelka, Jindra Hojer, Červenáček a Rychlonožka. Příběhy Rychlých šípů od Jaroslava Foglara hltaly...

Další z rubriky

Dámský klín i zrádné spirály. Zakázaní slovenští umělci vystavují na Kampě

Z výstavy Hommage à Peter Vajda

Letošnímu létu v pražském Museu Kampa bezesporu kraluje britský „fotograf královen“ Cecil Beaton. Přesto se v druhém...

Od Havla po Ledeckou. Fotograf Herbert Slavík představí své Tváře Česka

1990. Dřív Václava Havla všude hlídali estébáci, cestovat nesměl, natož na...

K událostem připomínajícím sté výročí vzniku Československa se v červenci přidá také výstava fotografií Herberta...

OBRAZEM: Za války byl špionem. Pak fotil Alžbětu II. i Marilyn Monroe

Pablo Picasso se svým obrazem Marie-Therese Walter (1932, Akt, zelené listy a...

Dostat se do přízně britské královny Alžběty II. není jednoduché. Cecilu Beatonovi se to přesto povedlo. Dokonce se z...

Naučte se cizí jazyk během mateřské. Snadno a bez učebnice
Naučte se cizí jazyk během mateřské. Snadno a bez učebnice

Domluvit se anglicky nebo francouzsky, než půjde vaše dítě do školy? Za dva nebo tři roky se to opravdu dá zvládnout. Akorát zapomeňte na způsob, jak jste se učila jazyky ve škole. Možná vám totiž vyhovuje úplně jiný typ učení.

Najdete na iDNES.cz