Rendez-vous - Taneční inscenace Rendez-vous | foto: Laterna Magika

Laterna magika tančí s býky. Nepříliš zdařile

Ve vápencových skalách v jihofrancouzské Cathedrale d’Image uvedl někdejší šéf Laterny magiky Jean-Pierre Aviotte inscenaci Rendez-vous (Setkání).

Zapojil do ní české tanečníky a francouzské akrobaty. Nyní byla inscenace přenesena do Prahy a adaptována na divadelní prostor Laterny magiky.

Snímky z představení najdete ve fotogalerii.

Choreograf Aviotte se inspiroval jihofrancouzskou koridou. Nesnažil se vyprávět ucelený příběh, ale chtěl se zaměřit na atmosféru koridy a vystihnout toreadora v jeho přípravách na zápas a poté, co podlehne v souboji býkovi, nahlédnout do jeho krajiny za životem. Na celovečerní titul dosti ambiciózní cíl.

Ve fenoménu býčích zápasů se právě pro divadlo skrývá nemalý potenciál (frenetické reakce publika nebo předzápasové duševní rozpoložení matadora). Jenže Aviottovi se toto barvité rituální prostředí vystihnout nedaří. Mnohé scény jsou zdlouhavé a nesdělné, samo znázornění býčího zápasu postrádá gradaci a hlavní kulminační bod – smrtelné zranění matadora býkem – je dokonce zcela nezřetelný.

Nečitelné a snadno zaměnitelné jsou dvě hlavní postavy Smrti a Duše. Mnohem hutnější propracování by si zasloužila i ústřední postava Matadora. Její konvenční charakteristiku bohužel nedokáže pozvednout ani interpret Jevgenij Vrublevskij, který jižanský temperament jen předstírá. Zklamalo však i to, co mohlo být hlavním motorem inscenace. Totiž věrné choreografické odpozorování tanečních rituálů toreadora. Namísto tanečního koncertu krotitelových úskoků, vábení, výpadů a všelijakých exhibicí se pohybová charakteristika omezuje na starou baletní stylizaci.

Rendez-vous se odchyluje od tradičních inscenací Laterny magiky a tím snad naznačuje schůdnější cestu této scény, kde složitá, lidskou akci pohlcující scénografie ustupuje tanečnímu projevu. Je sympatické, že Aviotte nechává prostor pro jevištní asociace, brání se přehnané popisnosti a že některé známé triky odkrývá divákům (obrovitá postava Smrti sundá kostým, a tím se odhalí taneční pár ve zvedací figuře, která je východiskem k dalšímu choreografickému rozpracování).

Jeho choreografie sice nijak neoslní, avšak má svůj nezaměnitelný rukopis a dokáže nést tajuplnou až meditativní atmosféru. Zajímavý je pomalý a vláčný závěrečný duet Matadora s Duší. V něm upoutá svým citlivým plastickým projevem Eva Raisová. Bohužel ostatní tanečníci nemají moc co tančit. Nesourodý výkon souboru tak překrývají efektní kousky francouzských akrobatů.

Rendez-vous
Laterna magika Praha. Režie a choreografie Jean-Pierre Aviotte, tančí Jevgenij Vrublevkij, Eva Raisová, Zuzana Bílková a další. Premiéra 14. února 2006, délka 100 min.
Hodnocení MF DNES: