Pavel Landovský

Pavel Landovský | foto: Jan Karásek, MF DNES

Landovského hře pomůže „vyspělé neherectví“

Po konfliktu v Národním divadle se hry Pavla Landovského Protentokrát zbohatnem ujal Andrej Krob - režisér amatérského Divadla Na tahu.

"Je to hra roztomilá, pracovně bych si jí pro sebe nazval českým Podrazem," přirovnává Krob Landovského hru ke slavnému filmu s Paulem Newmanem a Robertem Redfordem.

S nápadem, aby se hry, kterou v Národním divadle kvůli osobním a tvůrčím sporům nedozkoušeli, ujalo divadlo Na tahu přišel za Krobem Pavel Vondruška, dirigent a člen divadla Járy Cimrmana, který k Landovského komedii složil scénickou hudbu.

"Nechal jsem si poslat texty. Dostal jsem verzi, kterou upravila dramaturgyně Národního divadla Iva Volánková. Zdála se mi profesionálně připravená, aby se dala hrát v Kolowratu," řekl Krob.

Podle něj ale Kolowrat není pro Landovského hru vhodný prostor. Ostatně i dramaturgické zásahy do textu, které zredukovaly především hojný počet postav, byly údajně jedním důvodů vyhrocení vztahů mezi jeho autorem a Zlatou kapličkou.

Když pak režisér porovnal upravenou verzi s originálním textem, zjistil, že škrtnutých postav je veliká škoda. "Dokonce jsem tam jedu postavu rozdělil, takže mně tam ještě jedna role přibyla," podotýká Krob.

Z Prahy do Hradce a zpět
Inscenovat ale hru se svým souborem nejdříve Krob nechtěl. Proto oslovil Ivo Krobota, uměleckého šéfa Klicperova divadla v Hradci Králové, kde už několikrát režíroval.

Vedení Klicperova divadla nejdřív se zařazením hry do dramaturgického plánu předběžně souhlasilo. Nakonec od něj ale prozatím upustilo. "Příčiny toho rozhodnutí jsou objektivní a akceptovatelné," myslí si Krob.

Od myšlenek na inscenaci ale neupustil a začal si pohrávat s myšlenkou uvést jí přeci jen s vlastním souborem, který vede už jednatřicet let - Divadlem Na tahu.

"Znovu jsem se do toho začetl a zjistil jsem, že aplikace toho Taháctví, ze kterého jsem měl nejdříve obavy, tomu spíše pomůže," naráží Krob na specifickou poetiku souboru postaveného především z neherců.

"V té hře se chci opřít o to čiré, dnes už velmi vyspělé neherectví mých kolegů z divadla," vysvětluje režisér, který i tak ale naznačil možnost, že by v tomto případě soubor mohl rozšířit profesionál.

První uvedení, respektive veřejnou čtenou zkoušku, budou moci spatřit návštěvníci každoroční Zahradní slavnosti, kterou pro přátele divadla Na Tahu Krob pořádá na zahradě své chalupy na Hrádečku, kde sousedí s Václavem Havlem. S veřejnou premiérou se pak počítá v průběhu příští divadelní sezóny.

Specialista na Havla
Divadlem Na tahu byli pojmenováni vyznavači her Václava Havla, kteří se v průběhu roku 1975 scházeli nad textem tehdy již zakázané Žebrácké opery, aby ji později předvedli třem stovkám diváků v hospodském divadelním sále v Horních Počernicích.

Iniciátorem a režisérem světové premiéry hry zakázaného autora byl tehdejší jevištní mistr z divadla Na Zábradlí a kamarád Václava Havla Andrej Krob, který si postupně vydobyl post "specialisty" na Havlova dramata.

V současné době má soubor na repertoáru Ioneskovu Plešatou zpěvačku a Havlovu Zahradní slavnost a Žebráckou operu. V budoucnu kromě Landovského hry Protentokrát zbohatnem chystá například Havlovy Spiklence.