Lakomec vynesl Rösnerovi cenu

  • 1
Za zvuků písní z představení Kabaret Vian - Cami či Jak jsem se ztratil rozdaly včera v sále pražského Divadla v Dlouhé Divadelní noviny a Sazka své ceny za uplynulou divadelní sezonu. Králem večera se stal Boris Rösner.

Moderátor večera Miroslav Táborský a s ním i celý soubor plus speciální host Martin Huba střídali bleskurychle převleky z různých inscenací a mezitím jakoby mimochodem stihli udělit pět cen - sošek Orfea z dílny sochaře Stefana Milkova, spojených s šekem na finanční odměnu.

Rösner zvítězil nad druhým velkým favoritem Boleslavem Polívkou a odnesl si tak ocenění, na něž je upřena největší pozornost: za titulní roli v Lakomci v Národním divadle triumfoval v kategorii herecký výkon sezony bez ohledu na žánr, který je oceněn nejvyšší částkou, dvě stě tisíc korun.

Částku o padesát tisíc menší inkasovali výherci dalších kategorií: Pavel Šťourač v oboru alternativní divadlo za projekt Kratochvílení, mladý operní režisér Jiří Heřman nadchl porotu Wagnerovým Bludným Holanďanem v kategorii hudební divadlo, v tanci kraloval Jan Kodet s baletem Lola & Mr. Talk a cenu za činohru si odnesl Jan Antonín Pitínský za režii Ibsenovy Nory v brněnském Divadle v 7 a půl.

Ceny Divadelních novin udělila porota složená z kritiků, divadelních vědců a autorů soustředěných kolem divadelního čtrnáctideníku již počtvrté. "Cen není nikdy dost. Nejsou důležité jen pro divadelníky, ale též pro diváky, kterým pomáhají v orientaci. Ocenění Divadelních novin si rychle získalo prestiž," říká ředitelka Divadla v Dlouhé Daniela Šálková.

Divadlo v Dlouhé, které letos ceny hostí, mělo také dvě želízka v ohni - Arnošta Goldflama coby Mefista v inscenaci Komedie s čertem a Jana Bornu za režii této inscenace.

Ceny Divadelních novin jsou totiž známy svými nebývale širokými nominacemi - každý z letos patnáctičlenné poroty navrhuje tři umělce v každé kategorii. Podle redaktora Vladimíra Hulce však v komisi letos vládla shoda a na většině ocenění se rychle shodla.

"Například trofej pro Pitínského nebo Jiřího Heřmana byla zcela bez diskusí," říká Hulec, který by osobně ještě okruh cen rozšířil, a to o loutkáře, kteří se musí vejít do škatulky alternativní divadlo. "Možná by nebylo od věci udílet ceny pro schopné produkční, pomáhající na svět zajímavým projektům," uvažuje Hulec.