Laciné aktualizaci karlínský Anděl neodolal

- Matějkovy filmy Anděl s ďáblem v těle a Anděl svádí ďábla na námět Drahoslava Makovičky nabídly svého času nevinné zábavné retro ze života společenské smetánky třicátých let. V dobách reálného socialismu nebyli ani bankéři, ani továrníci; pokud vůbec někde skrytě existoval nóbl nevěstinec a la Riviéra, pracoval pod dohledem zcela jiné policie než mravnostní. Dnes nám vnější atributy těchhle vymyšlených historek připomínají reálie a jevy aktuální - a pokušení udělat při divadelním přepisu této staré andělské látky dílko doopravdy aktuální nedokázali Matějka s Makovičkou zřejmě odolat.
Anděl s ďáblem v těle z Hudebního divadla v Karlíně není "o několika podobách lásky", jak se nám snaží namluvit v divadelním programu Drahoslav Makovička. Má vyšší cíle: být podobenstvím, politickou satirou par excellence. A pod tenkou slupkou love story líbezně rafinované Renaty (Kateřiny Brožové) a bankovního génia, leč životního nekňuby Justice (Lumír Olšovský) to našemu "hnusnému" světu pořádně vykreslit.
V dobových kostýmech, ale se současným slovníkem se dějem nejnovějšího karlínského muzikálu proplétají ministři, úplatní policajti, všehoschopní činovníci a budižkničemové. Všichni mají plná ústa ideálů a všem jde jen o prachy, o rozkoš, o moc. Všechno je klam a mam a jeden velký podvod - jen lehké dámy v čele se svou šarmantní Madam (Jana Švandová) jsou jakýsi klad, protože ty alespoň sem tam projeví špetku lidskosti.
Autoři mohou namítnout, že přece nepsali realistický román, šlo jim o společenskou karikaturu, která chce diváky pobavit. Proč ne. Jenom prostředky, jež k tomuto účelu používají, by neměly být tak laciné, primitivní a na prvoplánový smích vypočtené. Definici imunity jako výsady poslance nechytit nic od žádné kurvy se jednodušší divák rád zasměje, ale je to podpásový, ba populistický vtip. Podobných jsou v libretu desítky; jistě jen náhodou se v něm mluví o blbé náladě a manželka ministerského předsedy se jmenuje paní Dáša...
Každý děj muzikálu nebo revue - kterou Anděl s ďáblem v těle spíše je - nicméně hlavně rámuje prostor pro pěvecká, herecká a choreografická čísla. A ta působí oslnivě, všechna. Jeviště je od počátku do konce rozpohybované v dravém swingu; choreografické výstupy (například tanec policajtů) jsou takřka broadwayského slohu. Songy mají chytlavé melodie i zručné texty a taková Heidi Janků či Denisa Kubová se Zbyňkem Fricem je publiku prodávají vskutku výrazně. Ze skicovitě načrtnutých postav dokázala především pánská část ansámblu vytvořit přesvědčivé typy (Ministr Radoslava Brzobohatého, policejní ředitel Vladimíra Brabce) či alespoň rázovité figurky (Rousův inspektor Bulis a poslanec Ďuro v podání Miro Grisi).
Kdyby Makovička s Matějkou ponechali andělský příběh v původním "historickém" retru, byl by karlínský Anděl s ďáblem v těle velmi příjemnou divadelní podívanou.

Drahoslav Makovička a Václav Matějka: Anděl s ďáblem v těle
Hudební divadlo Karlín Praha

hudba Jiří Svoboda a Zdeněk Barták
režie Václav Matějka
dirigent Jaroslav Dřevikovský
choreografie Jan Hartmann

Páno z reprízy 13. prosince