Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Labutí úpění Hromadné procházky

  9:38aktualizováno  9:38
Prostějov - Snad není divadelní generace, která by se nepokusila o zjevištnění Máchova Máje. Erbovní text českého romantismu, základní kámen naší novodobé poezie, stále láká i dráždí, jeho kontrapunktická stavba svádí k dramatizacím, hudební kvality verše k hledání zvukových možností přednesu, autobiografické ladění básně ke kultovním rituálům se značkou oslavovaného, svou dobou nepochopeného proklatce K. H. M., nebo k různým způsobům sebeprojekce samých inscenátorů.

Prostě se stal součástí našeho pomyslného literárního panteonu, a jako obligátní součást školských čítanek se tak často až zajídá a oč více se o něm mluví před tabulí, tím méně se čte.

Prostějovské divadlo Hromadná procházka ve své inscenaci Máje až skoro pamfleticky karikuje celou řadu těchto mystifikačních nánosů - od nesmyslného kantorského memorování a drilu přes vlastenskou pseudopatetickou romantickou deklamaci až k falešným srdce a kulisy rvoucím výlevům naivně nadsazené teatralizace.

Hlavní úhel pohledu napovídá podtitul inscenace - Hanácké úpění. Obvyklé romantické přírodní kulisy Máje jsou tak nahrazeny žírnou rovinou, resp. prolnutím školních škamen s pragmatickými reáliemi venkovské každodennosti. Kaceřovaný žáček Hynek kolovrátkově střídavě memoruje text a usíná, jeho učitel, jinak ovšem "Dějotvůrce", pak rozehrává s pomocí selských rekvizit - trakaře, necek, putny, lucerny  a hromádky sena, ale také čerstvě uťaté vepřové hlavy a naturalistického čtvrcení  kuřat - jakýsi skoro kramářsky dryáčnický příběh do hanáckých krojů přioděných Viléma, Jarmily a Hynka.

Ti spíše než hrají, figurují coby loutky v rukou zmíněného peda- a demagogického hybatele. Divák je jeho "režií" jistě permanentně zaskakován: řetězy harašící Vilém své verše existenciální úzkosti vykřikuje a šeptá skulinou ve tvaru kříže vyřezanou v neckách, slavná pasáž o "zemi milované" je z něho vytloukána rytmickými údery cepu přes naducanou venkovskou duchnu,  místo kolem je lámán na trakaři  apod.

Finále pak obstará skoro kanibalská scéna: těhotná Jarmila si nožem rozpáře život a do ošatky vypadlá hrouda těsta se v mžiku promění v poctivě propečený bochník, z něhož se po rituálním rozlomení sype sůl... Celé dění tohoto jakéhosi perfidního cyklu od "zrna po chléb" pak občas  provází svou hrou  krojovaný "hóslátor".

Inscenace je tak trochu "one man show" P. P. Procházky: scénář, osvětlení a režie (společně s dramaturgyní E. Petlákovou) jsou jeho dílem, ale zrovna tak i dominuje herecky coby onen podivně paskřivý Dějotvůrce.  Přesným dávkováním mystifikace zaujme i Jarmila H. Varadzinové, F. Mitáš v roli Viléma tuto výrazovou míru ještě poněkud hledá. Představení má vcelku svižný rytmus a čitelnou, mnohdy však až příliš  paušální ironii a sarkasmus, vytěsňující jakékoliv protikladné polohy.

Divák, který očekává pietní nebo klasický přístup k Máchovu textu, musí tak být nutně konsternován a šokován, kdo přistoupí na tuto drasticky blasfemickou hru se naopak s nadhledem více nebo méně baví. Jaký je ovšem smysl celého tohoto obrazoboreckého scénického třeštění? Určitě  jej nelze hledat v samotném textu, ale spíše v jeho provokující jevištní stylizaci a mystifikaci, kterou autoři inscenace zdůvodňují údajnou Máchovou zálibou "v popisech morbidity a krutosti", a která sarkastickou nadsázkou útočí na falešné a pokrytecké stereotypy nejen v školsky zploštělém traktování Máje, ale jeho prostřednictvím proti zupácky primitivní necitlivosti  všeho druhu.

Nelze se ubránit dojmu, že  vlastním smyslem inscenace je i bilance sice krátké, ale jistě nelehké a na podobné nepochopení občas doplácející historie souboru.  Napovídal by tomu i fakt, že tato jeho poslední premiéra je skutečně poslední i v definitivním smyslu. Soubor totiž svou dvouletou činnost Májem v  Prostějově - bohužel - končí. Ne vždy a všechno  se tomuto mladému souboru dařilo, jak by chtěl, co mu ale nelze upřít: měl svůj autorský charakter i odvážný program a více hledal, než sázel na jistoty. A to není v současné konzumní zabydlenosti divadla zrovna málo. Nezbývá než doufat, že to byla zkušenost, která se neztratí a  případně i zúročí. Je ovšem škoda, že už jinde.

K.H.Mácha: Máj. Hanácké úpění. - Divadlo Hromadná procházka, Prostějov, květen 2001.

Autoři:



Nejčtenější

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...

Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...



KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

Vietnamci jsou někdy maloměšťáci a pokrytci, řekla Špetlíková Za scénou

Herečka Ha Thanh Špetlíková v kulturním magazínu Za scénou

Do kin vstupuje film Miss Hanoi, ve kterém hlavní roli začínající vietnamské policistky ztvárnila Ha Thanh Špetlíková....

Herci z muzikálů včetně Mamma Mia nedostali honoráře, došlo na insolvenci

Herečka Alena Antalová v hlavní roli Donny v muzikálu Mamma Mia v pražském...

Producent Jiří Jurtin a jeho firma Crystal Skull je ve finančních potížích. Tvrdí, že společnost Ticket Art Praha mu...

Další z rubriky

Ringo Starr a poslední člen Bee Gees Barry Gibb získají titul sir

Ringo Starr bude na Grammy vystupovat, cenu za celoživotní dílo pro Beatles si...

Z bývalého člena skupiny The Beatles Ringo Starra, hudebníka Barryho Gibba z kapely Bee Gees či bývalého britského...

Umělci reagují na brexit. Rowlingová by chtěla kouzlo, Cher se raduje

Joanne K. Rowlingová - Festival spisovatelů v Torontu (23. října 2007)

Rozhodnutí Britů vystoupit z Evropské unie komentují na sociálních sítích i umělci. Autorka Harryho Pottera,...

Zemřela Eva Gorčicová, hlas známý z Dallasu či Star Treku

Eva Gorčicová v muzikálu Charleyova teta v Městském divadle Brno

V úterý 22. prosince odešla další z hereček Městského divadla Brno, pětašedesátiletá Eva Gorčicová. Talentovaná...

HUBNUTÍ: Dvojnásobná maminka zhubla 20 kilogramů
HUBNUTÍ: Dvojnásobná maminka zhubla 20 kilogramů

Maminka pod přezdívkou Adenka84 dokazuje, že opravdu lze omládnout! Během pár měsíců zhubla dvacet kilogramů – se dvěma dětmi, při návratu do práce a potížích se štítnou žlázou.

Najdete na iDNES.cz